Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » Älä jätä ihmistä yksin – HelsinkiMissio 130 vuotta -teos julkaistaan

HelsinkiMissio

Älä jätä ihmistä yksin – HelsinkiMissio 130 vuotta -teos julkaistaan

Julkaistu: 12.03.2015 klo 09:00
Julkaisija: HelsinkiMissio

Ville Jalovaaran Älä jätä ihmistä yksin. HelsinkiMissio 130 vuotta (Kirjapaja) kertoo tunnetun vapaaehtoisjärjestön vaiheikkaan tarinan.

Teos vie lukijan Helsingin ja sosiaalisen vastuun historiaan ja tarinoihin lähimmäisyydestä. Samalla luodaan kuva siitä, miten vapaaehtoistoiminta ja lähimmäisistä välittäminen voivat tänään – aikana, jolloin aineellisen köyhyyden oheen on yhä voimakkaammin noussut henkinen köyhyys, yksinäisyys ja masennus.

Historioitsija, dosentti Ville Jalovaara kuvaa vuonna 1883 Helsingin Kaupunkilähetys -nimellä aloittaneen järjestön avustustoimintaa sotavuosien, pula-ajan, rikollisuuden ja prostituution, työttömyyden, laman, asunnottomuuden ja yksinäisyyden Helsingissä. Kun köyhyyden kasvot ovat vuosien varrella muuttuneet, myös toimintamuodot ovat muovautuneet ajan tarpeiden mukaan. Kaupunkilaisen köyhyyden ytimessä olevaa yksinäisyyttä ei ole pystytty ratkaisemaan virkamiesvoimin. Avuksi tarvitaan lähimmäisiä ja kolmatta sektoria.

HelsinkiMission tie ei ole aina ollut helppo. Teoksesta käy ilmi, miten nousu 2000-luvun alun lähellä vararikkoa käyneestä järjestöstä merkittäväksi sosiaaliajan toimijaksi on ollut nopeiden ja määrätietoisten uudistusten tulosta. Järjestö on näkynyt julkisuudessa ja katukuvassa kampanjoimalla unohdettujen vanhusten ja yksinäisten puolesta. Se on kirkastanut brändiään, vetänyt puoleensa yrityskumppaneita ja tuhansia vapaaehtoisia.

HelsinkiMissiolla on tänä päivänä noin 100 työntekijää ja 700 aktiivista vapaaehtoista. Menestystarinoita ovat muun muassa Nuorten kriisipiste, musiikin opetusta kehitysvammaisille tarjoava Resonaari ja Senioripysäkki. Vapaaehtoisten kouluttamistoiminta on iso osa strategiaa. ”Älä jätä ihmistä yksin” -kampanjan avulla ihmisiä kannustettiin lähimmäisvastuuseen. ”Kampanjan taustalla on havainto, ettei HelsinkiMissio kykene kaiken järjestämänsä ammatillisen ja vapaaehtoisen toiminnan kautta kohtaamaan kuin murto-osan avuntarpeessa olevista helsinkiläisistä. Siksi tarvitaan kansalaisten osallistumista.”

Ville Jalovaaran teos on puheenvuoro niiden puolesta, joiden ääni ei kuulu ja niiden, jotka ovat valmiita tukemaan kärsiviä.

Ville Jalovaara, Älä jätä ihmistä yksin. HelsinkiMissio 130 vuotta. Kirjapaja 2015. 320 s. ISBN 9789522881731. Kl 92.

Kirjapajan viestintäpäälikkö Marja-Liisa Saraste 09 6877 4568 marja-liisa.saraste@kirjapaja.fi tai

Ville Jalovaara, ville.jalovaara@helsinki.fi  ja

HelsinkiMission toiminnnanjohtaja Olli Valtonen 040 500 5359, olli.valtonen@helsinkimissio.fi

Arvostelukappaleet: Minna Vatja, minna.vatja@kirjapaja.fi

Liitteenä valokuvat:

Historiakuvat HelsinkiMission kuva-arkisto, kuvat Ville Jalovaasta, Jani Laukkanen

HelsinkiMissio on sosiaalialan järjestö, joka toimii seniorityön, nuorten kriisityön, lapsiperheiden ja erityisryhmien parissa. Järjestö haastaa kaikki suomalaiset toimimaan unohdettujen puolesta - yksinäisyyttä vastaan. Järjestö toimii noin 100 työntekijän ja 700 vapaaehtoisen voimin. Sen toimintaa rahoittavat yksityislahjoittajat, yritykset, säätiöt, Helsingin kaupunki sekä Raha-automaattiyhdistys.