Etusivu » Tiedotteet » Avustukset ja vapaaehtoistyö » 260 000 lasta kodittomina Nepalissa

Pelastakaa Lapset ry

260 000 lasta kodittomina Nepalissa

Julkaistu: 02.05.2015 klo 00:00
Julkaisija: Pelastakaa Lapset ry

Viikko Nepalin tuhoisan maanjäristyksen jälkeen Pelastakaa Lapset varoittaa, että yli neljännesmiljoona lasta  voi joutua nukkumaan yönsä ankarissa oloissa jopa kuukausien ajan heidän kotinsa tuhouduttua.

Syrjäisimmillä vuoristoalueilla, joihin pääsee nyt vain helikopterilla, lapset ja vauvat viettävät yönsä ulkosalla vailla suojaa kylmyydeltä tai sateelta.

Alueilla, joissa apua on tällä hetkellä saatavilla, perheille jaetaan suojapeitteitä, huopia ja vauvapakkauksia. Lapset ovat kuitenkin myös tilapäisissä leireissä alttiita kylmyydelle  ja epäpuhtaissa oloissa helposti leviäville taudeille.

– Meillä on vain muovinen peite suojana ja vesi voi helposti tulvia. Joudumme pysymään seisaallaan läpi yön. Taudit leviävät helposti näissä olosuhteissa, ja olen todella huolissani siitä, että vauvani ja minä sairastumme, sanoo vastikään esikoisensa synnyttänyt Kesang.

Kesang on kauhuissaan siitä, että joutuisi lähtemään pois sairaalan synnyttäneiden osastolta ja palaamaan telttaleirille.

– Maanjäristyksen tuhojen laajuus alkaa selvitä. Monet näistä 260 000 lapsesta ovat menettäneet kaiken - kotinsa, lämpimät vaatteensa ja traagisesti joissain tapauksissa perheensä, sanoo Delailah Borja, Pelastakaa Lasten maajohtaja Nepalissa.

– Tautien leviäminen  ja altistuminen  koville olosuhteille ovat merkittäviä riskejä varsinkin pienille lapsille. Siksi toimimme nopeasti saadaksemme jaettua hygieniapakkauksia, suojapeitteitä ja lämpimiä lasten makuupusseja kaikille, jotka näitä tarvitsevat, sanoo Borja.

Pelastakaa Lapset on jakanut enimmät maassa ennakkoon varastoidut tarvikkeet saavuttaen tuhansia ihmisiä. Kolme lentokuljetusta sekä useat kuorma-autot on lastattu avustustarvikkeilla Intiassa, Dubaissa sekä Filippiineillä, ja ne ovat saapumassa Nepaliin.

Tällä hetkellä Pelastakaa Lapset myös perustaa  lapsiystävällisiä tiloja tilapäisten leirien yhteyteen eri puolilla maanjäristyksen tuhoaluetta. Näissä tiloissa lapset voivat olla turvassa ja saavat tilaisuuden leikkiin.

Suomen Pelastakaa Lapset käynnistää 700 000 euron hankkeen maanjäristyksen uhrien auttamiseksi. Ulkoministeriön ja lahjoittajien rahoittama hanke toteutetaan toukokuun ja elokuun välisenä aikana.

--------

Lisätietoja : Max Holm, tiedottaja, 050 433 1438, max.holm (at) pelastakaalapset.fi, www.pelastakaalapset.fi

Pelastakaa Lapset ry on vuonna 1922 perustettu, poliittisesti ja uskonnollisesti sitoutumaton kansalaisjärjestö, joka tukee erityisesti vaikeissa oloissa eläviä lapsia ja pyrkii edistämään lapsen oikeuksien toteutumista Suomessa ja maailmalla. Pelastakaa Lapset on osa Save the Children – järjestöä, joka toimii lasten hyväksi yli 120 maassa. Visionamme on maailma, jossa toteutuu jokaisen lapsen oikeus elämään, suojeluun, kehittymiseen ja osallistumiseen. Tehtävänämme on parantaa sitä tapaa, jolla lapsia kohdellaan sekä saada aikaan välittömiä ja pysyviä parannuksia lasten elämään. Tue työtämme: http://www.pelastakaalapset.fi/tue-tyotamme/lahjoita/lahjoitustilit/ Lisätietoa: www.pelastakaalapset.fi