Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Turvassa tiellä - Suomen Lions-liitto ja AKK-Motorsport yhteistyöhön

Turvassa tiellä - Suomen Lions-liitto ja AKK-Motorsport yhteistyöhön

Julkaistu: 11.01.2014 klo 23:45
Julkaisija: Suomen Lions-liitto ry

Suomen Lions-liitto ry on allekirjoittanut turvallista mopoilua koskevan yhteistyösopimuksen moottorikerhojen kattojärjestö AKK-Motorsport ry:n kanssa. Sopimuksen allekirjoittivat 9.1.2014 pääsihteeri Maarit Kuikka Suomen Lions-liitosta ja AKK-Motorsportin toimitusjohtaja Jani Backman.

Mopoja on Suomessa vuoden 2012 tilastojen mukaan 287.105 ja mopoautoja 10.548. Varsinkin skoottereiden myynti on kasvanut huikeasti, ja tytöt ovat ottaneet tuon menopelin omakseen.

Mutta asialla on kääntöpuolensa. Liikenneturvan tilastojen mukaan kymmenkunta nuorta kuolee joka vuosi mopo-onnettomuuksissa, ja noin tuhat sata 15 - 16 -vuotiasta mopoilijaa loukkaantuu.

Suomen lionsklubit ovat nyt yhdessä AKK-Motorsport ry:n kanssa tarttuneet tähän asiaan.

Yhteistyön malli on selkeä. Lionsklubeista etsitään kouluttajia, jotka käyvät kouluissa pitämässä tunnin kestäviä opetuspaketteja lähinnä kahdeksasluokkalaisille.

Koulutuksessa halutaan lisätä nuorten ajajien omaa tahtoa valita turvallisimmat ajotavat. He oppivat tarkkailemaan toimintaansa, ja vähentämään sitä kautta ajamisen riskejä.

Projekti ajoittuu pääosin maalis-toukokuulle, kun lumet sulavat ja mopokuume iskee, mutta sitä voi toteuttaa toki muulloinkin.

- Yhteistyö lionsklubien kanssa on tervetullutta. Sillä saadaan hienolle asialle valtakunnallista kattavuutta, AKK-Motorsportin Jani Backman toteaa.

– Ja meillä on monella paikkakunnalla myös moottorikerhon jäseniä, jotka ovat mukana kouluttamassa, sekä radat, joita voi käyttää harjoitteluun.

– Valmistelut ovat edenneet vauhdilla, kertoo hankkeen operatiivinen yhteyshenkilö Jouko Inkeroinen.

Valtakunnalliset kouluttajakoulutuspäivät tullaan järjestämään 6-8 paikkakunnalla yhdessä AKK-Motorsportin ja Liikenneturvan kanssa alkusyksystä 2014.

Suomen Lions-liiton työryhmän jäsenet ovat: Jouko Inkeroinen (puheenjohtaja), Jari Lehtimäki (LC Järvenpää) ja Timo Levänen (LC Riihimäki). Työryhmän sihteerinä toimii liiton palvelu- ja varainhankintasihteeri Sari Pirinen.

Jouko Inkeroinen

Työryhmän puheenjohtaja

jouko.inkeroinen@lions.fi

Suomen Lions-liitto

www.lions.fi

AKK-Motorsport

www.autourheilu.fi

Kuvateksti:

Turvalliseen mopoiluun tähtäävän koulutushankkeen allekirjoittivat 9.1.2014 pääsihteeri Maarit Kuikka Suomen Lions-liitosta ja toimitusjohtaja Jani Backman AKK-Motorsportista. Taustalla Lions-liiton yhteyshenkilö Jouko Inkeroinen. Kuva: Antti Tuomikoski.

Lions-klubit  palvelevat

Lions-järjestön jäsenet tekevät vapaaehtoistyötä yhtä hyvin lasten ja nuorten terveen elämän ja kehityksen turvaamiseksi kuin ikääntyneiden, perheiden, vammaisten ja muiden apua tarvitsevien tukemiseksi.

Lions-järjestön motto on: Me palvelemme. Palvelu tapahtuu paikallisten Lions-klubien kautta. Jäseniä järjestössä on lähes 1,4 miljoonaa 208 maassa. Suomessa jäseniä on yli 25.000. Naisia heistä on runsaat 4.000 eli 16%.

Lions-klubien tärkein kiinnostuksen kohde on oma lähialue ja asuinympäristö. Palvelun kohteina ovat mm. koulut ja päiväkodit, kunnalliset ja yksityiset vanhainkodit ja palvelutalot, vammaiset ja näkövammaiset ja lasten liikuntaharrastukset.

Paikallisen auttamisen lisäksi klubit osallistuvat myös kansallisiin ja kansainvälisiin hankkeisiin, mm. suurkatastrofikeräyksiin.

Lionsjärjestö ei pyri korvaamaan yhteiskunnan peruspalveluja, vaan vapaaehtoistyöllä annetaan apua kohteisiin, jotka jäävät hoitamatta julkisin varoin. Tämä apu voi olla pienille ryhmille tai yksittäisille ihmisille hyvinkin merkittävää.

Myös lasten ja nuorten syrjäytymisen ehkäisyyn on kehitetty useita eri palveluja, joita klubit toteuttavat kotiseuduillaan yhteistyössä eri oppilaitosten kanssa.

Palvelun lisäksi klubit auttavat myös taloudellisesti. Varat kerätään avustuskohteisiin järjestämällä erilaisia tapahtumia ja tempauksia. Keräysten tuotto menee lyhentämättömänä avustuskohteisiin. Vuonna 2007 Financial Timesin tekemän tutkimuksen mukaan Lions Clubs International Federation (LCIF) arvioitiinkin sen vuoksi maailman luotettavimmaksi vapaaehtoisjärjestöksi.

Maarit Kuikka

Pääsihteeri