Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Tavaraliikenne Vaalimaalla uusille urille

Tulli

Tavaraliikenne Vaalimaalla uusille urille

Kutsu.
Julkaistu: 28.11.2014 klo 13:23
Julkaisija: Tulli

Tulli järjestää uuden Tavaraliikennekeskuksen avajaiset tiistaina 2.12 klo 14.00–15.30 Vaalimaalla. Tervetuloa mukaan.

Juhlaan on kutsuttu yhteistyötahojen lisäksi myös Tullin asioista vastaava sisäministeri Päivi Räsänen, joka myös virallisesti avaa tavaraliikennekeskuksen.

Vaalimaan rajanylityspaikka avattiin maantieliikenteelle kesällä 1958. Silloisesta yhden rekan vuosivauhdista on noustu noin 300 000 rajan ylittävään rekkaan vuodessa. Vaikka maailmanpoliittinen ja – taloudellinen tilanne onkin laskenut raskaan liikenteen määriä viimeisen parin vuoden aikana, on tavaraliikenteen sujuvuuteen kuitenkin edelleen kiinnitettävä huomiota. Uusi tavaraliikenteen keskus tulee mahdollistamaan jopa puolen miljoonan rekan käsittelemisen vuosittain.

Samanaikaisesti tavaraliikennekeskuksen avauksen kanssa Vaalimaalla otetaan käyttöön Rajavartiolaitoksen ja Tullin välisen yhteistoiminnan ns. Nuija I-toimintamalli. Tämä malli mahdollistaa sen, että Tulli voi tavaraliikennekeskuksessa hoitaa tavaraliikenteen tulliselvityksen lisäksi myös raskaan liikenteen kuljettajien rajatarkastukset. Käytännössä tämä näkyy siten, että Tulli tarkastaa tavaraliikennekeskuksessa kuljettajien passit.

Joulukuun alkupuolella maasta lähtevien uuden henkilöliikenteen kentän kaistojen käyttöönotto tuo alkuvaiheessa neljä lisäkaistaa lähtevään matkustajaliikenteeseen. Lisäkaistojen tuomaan lisätarkastusten tarpeeseen vastataan ottamalla myös Nuija II -toimintamalli soveltuvin osin käyttöön Vaalimaalla vuoden vaihteessa. Tässä toimintamallissa Vaalimaan rajavartiolaitos vahvistaa henkilöliikenteessä matkustajien tax free –kuitteja ja kauppalaskuja Tullin ohella ja lukuun.

Suomen tulli on osa Euroopan unionin tullijärjestelmää. Tulli on valtiovarainministeriön tulosohjaama virasto, joka toimii yhteistyössä elinkeinoelämän sekä kotimaisten ja ulkomaisten viranomaisten kanssa. Tullin palveluksessa on noin 2 300 henkilöä.

Seuraa meitä  Twitterissä https://twitter.com/SuomenTulli  ja Facebookissa https://www.facebook.com/pages/Tulli/289437981239343?fref=ts

Lisätietoja: Tullipäällikkö Mika Poutiainen, mika.poutiainen@tulli.fi, puh. 040 332 5521

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki