Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Syyt katsastuksen hylkäämiseen pysyneet samoina – tarkista ainakin valot ennen katsastukseen menoa

Trafi

Julkaistu: 07.03.2014 klo 10:15
Julkaisija: Trafi

Jarruongelmat ja etuakseliston viat olivat yleisimpiä syitä ajoneuvon hylkäämiseen määräaikaiskatsastuksessa vuonna 2013, selviää Trafin katsastuksen vikatilastoista. Korjauskehotus tuli yleisimmin rikkinäisistä valoista, täydellinen ajokielto vakavan jarruvian tai huomattavan suurten pakokaasupäästöjen takia.

”Samat viat pysyvät vuodesta toiseen”, toteaa yksikönpäällikkö Otto Lahti: ”Toisaalta ajoneuvot ja niiden käyttäjät ovat pääosin samoja, joten eihän tämä yllätys ollut. Tietenkin olisimme toivoneet, että valaisimien, tuulilasin puhtaanapitolaitteiden ja renkaiden kuntoon olisi kiinnitetty enemmän huomiota. Nämä ovat kaikki asioita, joiden kunnosta autoilijan on helppo huolehtia itse.”

Trafin katsastuksen vikatilastot kattavat kaikki Suomessa 2013 suoritetut määräaikaiskatsastukset.

Määräaikaiskatsastuksissa hylätään ensimmäisellä kerralla reilu neljännes

Määräaikaiskatsastusten määrät ovat nousseet pikkuhiljaa, mikä varmasti osaltaan johtuu sekä ajoneuvokannan kasvamisesta että vanhentumisesta. Viime vuonna katsastettiin yhteensä 2,67 miljoonaa ajoneuvoa, josta ensimmäisellä kerralla hylättiin 26,3 %. Henkilöautoja katsastettiin 2,20 miljoonaa ja niiden hylkäysprosentti oli 25,7.

Vertailtaessa kahta edellistä vuotta toisiinsa näyttää siltä, että uusien autojen hylkäysprosentit ovat laskusuunnassa. Vuonna 2013 ensimmäistä kertaa määräaikaiskatsastukseen tulevista hylättiin 3,5 %, kun vuonna 2012 ensimmäisessä katsastuksessa olleiden hylkäysprosentti oli 4,1.

Sama suuntaus näkyy kaikissa alle 11-vuotiaissa autoissa, mutta tätä vanhemmissa trendi vaihtuu. Viime vuonna 12-vuotiaiden autojen hylkäysprosentti oli 31,2, kun se vuonna 2012 oli 30,1. Tilastojen vanhimmista eli vuonna 2000 käyttöönotetuista autoista hylättiin viime vuonna 32,1 %.

Mallikohtaiset vikatilastot ja hylkäysprosentit Trafin nettisivuilla

Henkilöautojen mallikohtaiset vikatilastot käyttöönottovuosittain ovat Trafin nettisivuilla http://www.trafi.fi/palvelut/tilastot/tieliikenne/katsastus. Tilastosta ilmenee käyttöönottovuosittain vuonna 2013 katsastettujen henkilöautojen hylkäysprosentit sekä kolme yleisintä hylkäykseen johtanutta syytä.

yksikönpäällikkö Otto Lahti, p. 029 534 5259, otto.lahti(at)trafi.fi
asiantuntija Karoliina Karvonen, p. 029 534 6846, karoliina.karvonen(at)trafi.fi

Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon