Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Sähkökelkka eSled tiukan paikan edessä Yhdysvalloissa

Lapin AMK

Sähkökelkka eSled tiukan paikan edessä Yhdysvalloissa

Julkaistu: 08.03.2016 klo 15:00
Julkaisija: Lapin AMK

Kisakatsastuksen päätteeksi viime maanantaina  kelkkaan liimattiin sponsoreiden tarrat.

Lapin ammattikorkeakoulussa kehitetty sähkömoottorikelkka eSled voitti viime vuonna Clean Snowmobile Challenge -kilpailun Michiganissa Yhdysvalloissa. Mestaruuden uusiminen on ei tule olemaan helppoa.

Kilpailussa mitataan sähkökelkkojen suorituskyvyn eri osa-alueita kuten kiihtyvyyttä, vetomassaa, käsitteltävyyttä, muotoilua, päästöttömyyttä ja taloudellisuutta.

Viime vuonna Lapin AMKin tiimi oli kautta aikain ensimmäinen eurooppalainen kilpailun 15-vuotisessa historiassa. Tänä vuonna kilpailutiimejä kelkkoineen on kokoontunut Michiganin Houghtoniin Lapin AMKin lisäksi 20 yliopistosta Yhdysvalloista ja Kanadasta.

Esled-projekti alkoi jo vuonna 2010 Arctic Power-tutkimusryhmässä, kun kyselyt päästöttömästä ja hiljaisesta kelkasta lisääntyivät. Kehitys kuluneina vuosina on ollut merkittävää.

Artic Power on Lapin AMKin talvi- ja kylmäteknologian tutkimusryhmä ja kehittämisympäristö.

Suomalaistiimi saapui Michiganiin viime tostaina. Kilpailun tulokset julkaistaan 13.3.

Kilpailun etenemistä voi seurata tiimiin blogissa: www.lapinamk.fi/esled-maailmalla.

Aiheesta aiemmin:

Lapin AMK:n kehittämä sähkömoottorikelkka osallistuu arktiseen tutkimukseen Grönlannissa (Lapin Kansa 2.7.2015)

Lapin amk:n sähkökelkka eSledille erityiskunniamaininta Kärjet-kilpailussa (YLE 20.5.2015)

Projektista voitokkaaseen joukkueeseen. (Lapin AMKin uutisia 24.3.2015)

Clean Snowmobile Challenge Winners: University of Wisconsin-Madison, Lapland University of Applied Sciences and North Dakota State University, Michigan Tech News 9.3.2015

Lapin ammattikorkeakoulu on Euroopan unionin pohjoisin ammattikorkeakoulu. Sijainti on meille mahdollisuus erikoistua: vahvuutemme on arktinen olosuhdeosaaminen. Hyödynnämme pohjoisen tarjoamia rajattomia mahdollisuuksia niin opetuksessa kuin TKI-toiminnassammekin. Toimipaikkamme sijaitsevat Kemissä, Rovaniemellä ja Torniossa.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki