Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Sade keskeytti Nitro Nationalsin sunnuntain – Upeaa taistoa eri SM-sarjoissa ympäri Suomen ja Viron

Moottoriurheilu.tv

Julkaistu: 10.07.2016 klo 21:29
Julkaisija: Moottoriurheilu.tv

Hyvä median edustaja,

Tämä on AKK-Motorsport ry:n sekä Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen koonti viikonlopun moottoriurheilutapahtumista. Kaikki Moottoriurheilu.tv:n artikkelit ovat vapaasti käytettävissänne heti niiden julkistamisen jälkeen. Päivitämme sivua jatkuvasti emmekä näin ollen erikseen ilmoita uusista artikkeleista median edustajille.

*****************************************************************************************************

Anita Mäkelä ajoi ainoana suomalaisena jatkoon sunnuntaina Top Fuel -luokassa. Kuva: Nitroshutter.com

SADE KESKEYTTI NITRO NATIONALSIN SUNNUNTAIN

Nitro Nationals -kiihdytysajon EM- ja SM-osakilpailu järjestettiin tänä viikonloppuna Alastaron Moottoriradalla. Upeassa auringonpaisteessa startatun tapahtuman finaalipäivä jouduttiin keskeyttämään rankkasateen takia.

Aurinko helli torstaista lauantaihin Alastaron rataa, jossa ajettiin Nitro Nationals -kiihdytysajon EM- ja SM-osakilpailu. Toisin oli kuitenkin tänään sunnuntaina, kun rankkasade pakotti keskeyttämään kilpailun.

Johnny Oksa

Johnny Oksa ajoi uuden SM-ajan Top Methanol Funny Car -luokassa. Kuva: Nitroshutter.com

Top Methanol Funny Carin EM-luokassa semifinaaleista jatkoon menivät Suomen Ari Pietilä ja Johnny Oksa ennen kuin kilpailut jouduttiin keskeyttämään ennen finaalierien alkua. Oksalla oli hyvä viikonloppu sillä hän ajoi uuden SM-ajan 5,661/407,54.

Janne Ahosen sunnuntai ei mennyt aivan putkeen. Kuva: Nitroshutters.com

Janne Ahosen sunnuntai ei mennyt aivan putkeen. Kuva: Nitroshutter.com

Top Fuel -luokassa saatiin ajettua ensimmäinen kierros, josta suomalaisista jatkoon pääsi vain Anita Mäkelä. Janne Ahosen lähtö ensimmäisessä pudotuserässä oli hyvä, mutta hän ajautui lopulta hieman pois pitoalueelta ja joutui myöntämään Liam Jonesin paremmakseen.

Super Pro ET -luokassa Ossi Oikarinen oli nopein lajitteluajoissa, mutta miehen taival päättyi ensimmäiselle pudotuskierrokselle Janne Söderqvistin ylitettyä maaliviivan 0.009 sekuntia ennen Oikarista.

Junior Dragster -luokassa kisanneet suomalaiset Mico Ahonen ja Emmi Eerikäinen jäivät myös ensimmäiselle pudotuskierrokselle.

Samu Kemppainen. Kuva: Nitroshutter.com

Moottoripyöräpuolella parasta vauhtia Super twin top Fuel -luokassa piti Samu Kemppainen lukemin 6.628/322.25.

FIA Top Fuel EM-pisteet 3/6 osakilpailun jälkeen

Stig Neergaard 202
Anita Mäkelä 201
Mikael Kågered 170
Liam Jones 146
Stefan Gunnarsson 121
Urs Erbacher 98
Birgitte Bremnes 76
Nitrobear Mårtensson 67
Steve Ashdown 62
Janne Ahonen 44
Timo Lehtimäki 35
Antti Horto 35

Kaikki tulokset

Teksti: Moottoriurheilu.tv

Kartingin SM-kausi käynnistettiin tänä viikonloppuna Tykkimäeltä.

TUPLAVOITTAJAT TYKKIMÄEN KARTING-KILPAILUSSA

Kartingin SM-viikonloppu jatkui tänään sunnuntaina Kouvolan Tykkimäellä saman kolmikon johdossa, missä eilinen päätettiin. Henri Kokko puolestaan hallitsi tänään ajettua KZ2-luokkaa.

Sunnuntai alkoi Tykkimäen kartingradalla kauniilla pilvettömällä säällä, mutta kilpailijat saivat jännittää koko päivän sateen mahdollisuutta. Finaaleissa vettä viimein alkoikin tihkuttaa, mutta voittajat kaikissa kolmessa OK, OKJ ja Mini Max -luokissa olivat silti samat kuin eilen.

Henri Kokko, Henri Kauppi ja Kaisa Eristö valtasivat podiumin kahdesti tänään Tykkimäellä.

Lisäksi tänään ajettiin KZ2-luokka, jonka molempien erien voittoon ajoi Henri Kokko. Henri Kauppi sijoittui kahdesti toiseksi Kaisa Eristön kuitatessa niinikään tuplat kolmannesta sijasta.

– Kisa meni just niin kuin pitikin. Lähtö sujui hyvin, siitä suoraan keulille ja hyvää ajoa. Säästin renkaita ja ajoin rauhallista ajoa, Kokko kertoili.

Kouvolan radasta Kokolla ei ole paljon kokemusta, mutta hän piti sen nopeaudesta.

– Seuraavana on Vihdin SM-osakilpailu ja sitten menen Italian kautta Belgian EM-kisoihin. Tavoitteena on valmistautua syyskuun MM-kisoihin, joka on myös kauden päätöskisa. Mutta ennen sitä ajan myös loput Suomen SM-kisat, Kokko totesi suunnitelmistaan.

Seuraavassa osakilpailussa Vihdissä nähdään palkintokorokkeen korkeimmalla paikalla joku muu, sillä Paavo Tonteri kisaa tuolloin Saksassa.

OK-luokassa nopeinta vauhtia eilisen tapaan pitäneelle Paavo Tonterille voitto ei tullut aivan helposti, sillä hän kävi tiukkaa taistoa läpi kisan Konsa Lappalaisen kanssa. Kolmanneksi kaksikon jälkeen sijoituti Pyry Kekäräinen. Tonterin etu kilpailussa oli tuttu rata.

– Tykkimäen rata on yksi Suomen parhaimmista sekä ajettavuuden että muiden puitteiden ansiosta, Tonteri totesi.

Nuorukainen joutuu jättämään seuraavan, Vihdissä ajettavan SM-osakilpailun väliin, sillä hän on tuolloin kisaamassa Saksassa.

OKJ-luokan korkeimmalle korokkeelle palkintojenjaossa nousi eiliseen tapaan William Alatalo.

OKj-luokan korkeimmalle korokkeelle palkintojenjaossa nousi eiliseen tapaan William Alatalo.

OKj-luokan voittajaksi ajoi eilisen tapaan William Alatalo, joka sai aluksi huonon lähdön ja jäi masterin taakse, mutta nuorukainen otti kärkiaseman hienolla ohituksella ja vei kovan taistelun voimin lopulta voiton.

– Sain hyvän ohituspaikan ja tein virheetöntä ajoa koko ajan, niin ei tarvinnut viimeisellä kierroksella peitellä paljon.

Entä miten olisi kisassa tapahtunut, jos rankkasade olisi tullut?

– Mä olisin voittanut vaan ylivoimaisemmin, Alatalo kuittasi varmasti.

Mini Max -luokan podiumilla tuuletettiin hienosti.

Mini Max -luokan voittoon ajoi eilisen tapaan Elias Vauhkonen, joka oli syystäkin tyytyväinen viikonlopun tuplavoittoon.

– Lämmittelykierroksella kun alkoi sataa, mietin että tuleekohan sitä enempää, mutta eipä sitä näyttänyt tulevan. Sadekelilinjoja piti miettiä vähän uusiksi.

Mini Max -luokan toiseksi ajoi Luka Nurmi ja kolmanneksi Jami Heiman.

Kaiken kaikkiaan Tykkimäen kartingin SM-avausviikonloppu sujui mallikkaasti. Loukkaantumisilta säästyttiin pieniä haavereita lukuunottamatta. Sunnuntain OKj-luokassa kolaroitiin hieman voimakkaammin, mutta kaikki onneksi selvisivät pienillä kolhuilla.

Niki Tuuli voitti Superstock 600 -luokan. Kuva: Sami Salonen

TUULEN VOITTOPUTKI JATKUI

Road racing SM-sarjan kolmas osakilpailu ajettiin eilen ja tänään Pärnun Auto24ringillä. Täysin ei sateelta vältytty tässäkään osakilpailussa ja se toi kisapäivään oman vahvan mausteensa.

Superstock 600 -luokan tämän päivän kilpailulähtö jouduttiin keskeyttämään vesisateen takia. Kuivalla ajetussa ensimmäisessä puolikkaassa käytiin eiliseen tapaan kovaa kamppailua Niki Tuulen ja Hannes Soomerin välillä, Tuulen ollessa hienoisesti niskan päällä. Seuraavilla sijoilla olivat Jani Rättö, Aki Valkila, Jani Vaahtera ja Jasmin Sarjos.

Sateessa ajettu toinen puolikas oli sitten Niki Tuulen hallintaa. Hannes Soomer oli selvä kakkonen. Lähdöt laskettiin yhteen, tasapisteissä ratkaisi aikaero. Niinpä seuraavina olivat Jani Rättö, Aki Valkila, Jani Vaahtera ja Jasmin Sarjos.

Superbike A:n lähtö oli pahojen kaatumisten sävyttämä. Samaan mutkaan kaatui toisella kierroksella kaksi kuskia ja heti perään kolmannella kierroksella kilpailun kärkipaikoista Martin Pärtelpoegin takana taistelleet Aleksi Kyllästinen, Mika Laaksonen ja Ville Haantaus.

Kilpailu keskeytettiin ja ensiaputoimien jälkeen jatkettiin kuuden kierroksen kisana, jossa mukana oli enää 11 kuskia. Voittoon ajoi Pärtelpoeg, toinen oli Ville Haantaus. Hän oli ainoa kaatuneista, joka pystyi ajamaan uuden erän, kolmanneksi nousi huonohkon lähdön ottanut Jesse Maikola.

Kolarissa mukana ollut Haantaus totesi kisan jälkeen, että onneksi ei loukkaantunut. Pyörä kyllä meni huonoon kuntoon, mutta onneksi oli mukana vanha varapyörä, jolla pääsi mukaan.

MiniGP-luokan podiumille nousivat Akseli Putkonen, Lenni Klemetti ja Niko Lehtiranta. Kuva: Sami Salonen

MiniGP:ssä käytiin äärimmäisen tiukka kisa kolmen kärjessä. Maaliviiva ylitettiin järjestyksessäAkseli PutkonenLenni Klemetti, Niko Lehtiranta. Kärkikolmikon jälkeen käytiin yhtä tiukka kamppailu seuraavista sijoista. Sen kamppailun käänsi viimeisellä kierroksella edukseen Juho Kantola, joka nousi neljänneksi.

Superstock B 600 -luokka ajettiin tänään omana lähtönään. Selkeään voittoon ajoi Juha Kauhanen. Sijoista 2-4 käytiin sitä vastoin kovaa kamppailua. Maaliin tultiin järjestyksessä Miko Ronkainen, Henna Ylijoki ja Kalle Mäntysaari.

KTM RC 390 -luokassa selvään, joskaan ei ylivoimaiseen voittoon ajoi Vesa Kallio. Sijoista 2-5 taisteltiin maaliviivalle asti. Maaliviiva ylitettiin järjestyksessä Kimi PatovaNiko Tanskanen,Niko Hämäläinen, Ari Borovkoff.

Sivuvaunujen voittoon ajoi pari Eero Pärni/Mairon Meius, kakkosiksi taipuivat eiliset voittaja Markku Artiola/Joonas Salu ja kolmansia olivat Pasi Vepsä/Arto Pöyhönen.

Tulokset löytyvät osoitteesta: http://www.race-monitor.com/Results/Race/44720

Osakilpailu: 3 / 5
Järjestävä seura: A2 Racing MTÜ
Moottorirata: Auto24ring
(Audru ringrada, Papsaare küla, Audru vald, 88317, Eesti)

Teksti ja kuvat: Suomen Road Race Ajajat ry

Jere Kalliokoski. Kuva Toni Ollikainen.

ALOKAS KALLIOKOSKI KIITTI PUOLUSTUSVOIMIA VOITTAMALLA HONKAJOELLA

Rallicrossin SM-sarja jatkui lauantaina 9. heinäkuuta Honkajoen Pesämäen radalla. Kauden kolmatta osakilpailua odotettiin vesi kielellä, sillä edellisen kerran kilpailtiin toukokuun lopulla Kouvolan Tykkimäen radalla.

Tosin Crosskart-luokka kävi ajamassa oman erillisen kilpailunsa Joensuussa kesäkuussa ja Honkajoki oli Crosskarteille kauden neljäs osakilpailu.

SuperCareissa Atro Määttä hallitsi päivää jo alkueristä lähtien, mutta finaalissa onnetar ei valinnut Määttää suosikkiensa joukkoon. A-finaalissa Määttä sai hyvän lähdön ja pääsi kärkipaikalle sekä ajoi johdossa muutaman kierroksen, mutta lopulta rengasrikko tiputti Määtän kolmanneksi.

SuperCar-luokan voittoon ajoi Jere Kalliokoski, joka aloitti varusmiespalveluksensa Tikkakoskella ilmavoimissa tämän viikon maanantaina. Hetken oli epäselvää, saako Kalliokoski lomaa heti ensimmäisenä armeijaviikonloppunaan, mutta onneksi ilmavoimat olivat suosiollisia.

Kalliokoski kiitti puolustuvoimien luottamuksesta ja lomista parhaalla mahdollisella tavalla ja kuittaisi korkeimmat sekä elintärkeät SM-pisteet Honkajoelta. Toiseksi luokassa ajoi rallicrossin MM-sarjasta paremmin tällä kaudella tunnettu Niclas Grönholm ja Määttä oli siis kolmas.

Kalliokoski oli tietysti tyytyväinen täyteen pistepottiin.

– Lähtö onnistu hyvin ja jäin kolmanneksi. Sain sitten poimittua ukkoja siitä edestä, kun oli jotain kolarointeja. Sitten Atro Määtältä hajosi ilmeisesti rengas viimeisillä kierroksilla, joten pääsin lopulta kärkeen ja ajamaan voittoon. Hieno viikonloppu ja toivottavasti lomaa irtoaisi armeijasta myös kauden kahteen viimeiseen osakilpailuun, auringon kanssa kilpaa hymyillyt Kalliokoski sanoi.

SRC-luokassa Jussi Klemola oli päivän herra ja hidalgo. Klemola oli loistavassa vauhdissa koko päivän ajan ja ajoi lopulta luokkavoittoon. Toinen oli Joni-Pekka Rajala ja kolmas Henri Haapamäki.

– Voittoa lähdin täältä Honkajoelta hakemaan ja se tuli, joten hyvä fiilis on tietysti. A-finaalissa ensimmäisen kierroksen jälkeen oli sellainen tuntuma, että nyt ajetaan voittoon ja niinhän siinä sitten kävi. Vielä on kaksi kisaa kautta jäljellä, joten mitään ei ole vielä ratkaistu, mutta tässä vaiheessa kautta on nyt hyvä tilanne, SM-pistejohtoaan vankistanut Klemola iloitsi.

Vesa Puuskamäki oli Autokrossi-luokassa Fiatillaan hyvässä vauhdissa koko päivän, mutta viimeinen alkuerä meinasi pilata Puuskamäen kilpailun, kun hänen autostaan irtosi toinen takarengas. Auto saatiin kuitenkin A-finaaliin kuntoon ja Puuskamäki kiitti talliaan hienosta työstä ajamalla voittoon. Toiseksi luokassa tuli Jori Seppälä ja kolmanneksi Manu Juhola.

– Kolmannessa alkuerässä yksi auton renkaista lähti yllättäen omille teilleen ja jouduin sen lähdön keskeyttämään. Tiimille isot kiitokset loistavasta työstä ja siitä, että auto saatiin kuntoon finaaliin. Vaikeuksien kautta voittoon mentiin tällä kertaa, luokan pistejohtoa vankistanut Puuskamäki totesi huojentuneena.

Crosskarteissa yksi nimi oli jälleen ylitse muiden. Roni Kalliokoski otti peräti neljännen voittonsa jo tällä kaudella, kun kilpailuita on myös ajettu saman verran. Toiseksi luokassa ajoi Leevi Lassila ja kolmanneksi Robin Pirhonen.

– Kausi on sujunut loistavasti. Alkuerissä sain heti hyvän ajan ja pääsin lähtemään paalulta A-finaaliin. Sitten finaalissa otin lisälenkin oikeaan aikaan, joten siitä oli suhteellisen helppoa ajaa voittoon, Kalliokoski kertasi finaalin kulkua.

Rallicrossin SM-sarja jatkuu kauden neljännellä osakilpailulla Oulussa 20. elokuuta.

Epäviralliset tulokset, osakilpailu 3/5 Honkajoki, 9.7.2016

4. Valtteri Koski 57
  5. Jimi Kalliomäki 52

Teksti: Rallicross SM tiedotus

Arttu Pentinmäki taisteli hienosti sijalle kahdeksan MM-finaalissa. Kuva Matias Hirsimäki.

SADE SIIRSI SEINÄJOEN SM-LIIGAOTTELUN

Tänään oli tarkoitus ajaa Seinäjoen Routakalliolla speedwayn SM-liigaa, mutta sade muutti nuo suunitelmat. Kesken harjoitusten iskenyt sadekuuro kasteli radan siihen kuntoon, että kilpailua ei voitu ajaa. Kilpailun uusi päivämäärä ilmoitetaan myöhemmin.

Ennen aiottua liigakilpailua ehdittiin ajamaan minispeedwayn henkilökohtaisen Suomen Cupin osakilpailu. Siinä nopein oli maksimipistein Arttu Pentinmäki ennen Viljami Lappia, sekä Karl Johannes Lattikia.

Tulokset:

Minispeedway:

1. Arttu Pentinmäki, SeMK 18

2. Viljami Lappi, VRT 11

3. Karl Johannes Lattik, Viro 13

4. Roni Niemelä, SeMK 8

5. Miko Antila, SeMK 9

6. Pessi Sillanpää, SeMK 5

7. Niklas Ågren, HyMK 2

Teksti ja kuva: Matias Hirsimäki

Riku ja Lari Kunnas kisaavat seuraavaksi Saksan MM-osakilpailussa. Kuva: Ritva Kunnas

KUNNAKSEN VELJEKSILLE URAN PARAS MM-KARSINTASIJOITUS

Belgian Genkissä ajettiin tänä viikonloppuna sivuvaunumotocrossin kauden kuudes MM-osakilpailu. Koko sarjan tänä vuonna kiertävät veljekset Riku ja Lari Kunnas ovat saaneet vihdoin vauhdin oikealle tasolle.

Lauantaina Belgian Genkissä startannut sivuvaunucrossin MM-viikonloppu sujui upeasti suomalaisilta Riku ja Lari Kunnakselta.  Ensimmäisestä karsintaerän startista kaksikko ampaisi kolmansiksi ajaen sijalla muutaman kierroksen ajan, kunnes muutama kanssakilpailija pääsi ohi. Suomalaiset ylittivät maalilinjan viidensinä saavuttaen uransa parhaan karsintaeräsijoituksen MM-kilpailusta.

Niinikään tänään sunnuntaina kaksikko jatkoi hienoja otteita.

– Ensimmäisessä erässä saatiin todella hyvä startti ja oltiin neljänsinä. Siinä yritettiin pitää kavereita takana ja varmaan neljä kierrosta pysyikin, mutta sitten pääsi yksi ohi ja pari vähän sen jälkeen joten maalissa oltiin yhdeksänsinä, veljekset kertaavat viikonlopun tapahtumia.

Myös toiseen erään kaksikko sai hyvän startin ja kisasivat alkuun neljänsinä.

– Mutta sitten ensimmäisen kierroksen lopussa osuttiin kanssakilpailijan kanssa yhteen ja ajauduimme pois radalta metalliaitoihin. Kun saatiin pyörä pois niistä solmuista, olimme jo kierroksen jäljessä. No ei kuitenkaan luovutettu, vaan ajettiin maaliin asti tuloksena sija 24.

Huonosta tuurista huolimatta, molemmat erät antoivat kuitenkin näyttöä siitä, että vauhti alkaa olla nyt kohdillaan.

– Tälle viikonlopulle mahtui paljon hyvää ja vähän huonoakin. Mutta ainakin parempaan suuntaan mennään, ensi viikonloppuna Strassbessenbachiin Saksan MM-osakilpailuun suuntaavat veljekset päättävät.

Lue myös:

www.moottoriurheilu.tv kokoaa suomalaisen moottoriurheilun yhdelle alustalle.
www.facebook.com/moottoriurheilutv
Twitter.com/mutvsuomi #moottoriurheilutv

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä: Nita Korhonen +358 400 542 271, Anette Latva-Piikkilä +358 40 772 4124 tai media@moottoriurheilu.tv.

Moottoriurheilu Media Oy on AKK-Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen yritys, jonka tiedotusportaalina toimii www.moottoriurheilu.tv. Taustatoimittajina toimivat Nita Korhonen ja Anette Latva-Piikkilä.