Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Nissan Qashqai utsedd till ”Best Small SUV” vid ”What Car? Awards” för tredje året i rad

Nissan Nordic Europe Oy -Sverige

Pressmeddelande.
Publicerad: 15.01.2016 kl. 10:24
Utgivare: Nissan Nordic Europe Oy -Sverige

• Nissan Qashqai gör ett hat trick – krönt till ”Best Small SUV” av ”What Car?” för tredje året i följd
  • Brittisktillverkade Qashqai hyllades för sin imponerande förfining, effektivitet och praktiskhet

För tredje året i rad var det Nissan Qashqai som triumferade i kategorin Best Small SUV vid prestigefyllda ”What Car? Awards”.

Vid den årligt avhållna ceremonin i London, utsågs Qashqai inte bara till Bästa köp (Best Buy) i prisintervallet 15.000-25.000 pund, utan stod också som totalsegrare i kategorin små SUV:ar (Small SUVs) där den slog 16 andra utvalda modeller.

Ur Qashqai-utbudet hade What Car? valt en 1.5dCi 110 n-tec som juryn höjde till skyarna för sin effektivitet och ekonomi, sin förfinade dieselmotor, den jämna fjädringen, den höga kvaliteten i kupén och de generösa utrustningsnivåerna.

Jim Holder, redaktionschef på Haymarket som ger ut What Car?, sa i en kommentar: ”Genom att vinna ännu en gång i denna mycket tuffa kategori, lyckas Qashqai göra ett hat trick. Trots hård konkurrens, har denna SUV från Sunderland allt det som krävs för att ta hem segern.

Inte bara är den den mest ekonomiska bilen och den med de lägsta utsläppen i denna kategori, den har dessutom en högklassig interiör som håller vindbrus, motor- och vägbuller ute.

Som grädde på moset är den en enastående praktisk bil, har en motor som imponerar med sin förfining och ett chassi som lämpar sig bra för brittiska vägar.”

James Wright, VD för Nissan Motor GB, sa: ”Vi är överförtjusta över att Qashqai med sin charm lyckats vinna What Car?-juryns gunst ännu en gång. Nissan Qashqai är dessutom en vinnare också hos bilköparna som gjort den till den mest sålda crossovern i Storbritannien.”

En verklig framgångssaga för Nissan alltså – i september 2015 blev nya Qashqai den engelskbyggda bil som snabbast någonsin nått upp i en halv miljon tillverkade exemplar. Sedan produktionsstarten 2014 har en ny Qashqai rullat av monteringsband 1 i Sunderland var 62:a sekund (58/timme).

Med sin imponerande kvalitet, styling och teknik är Qashqai fortsatt den mest sålda crossovern i Europa.

Om NISSAN EUROPE

Bland alla utomeuropeiska tillverkare hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 17 600 anställda i sin europeiska verksamhet inom konstruktion, forskning och utveckling, tillverkning, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland tillverkades förra året fler än 675 000 bilar, som t.ex. mini-MPVs, prisbelönta crossovers, SUV:ar, transportfordon samt Nissan LEAF, världens mest sålda elbil där 96 % av kunderna gärna rekommenderar bilen till vänner. I dag erbjuder Nissan 23 innovativa produkter på den europeiska marknaden under varumärkena Nissan och Datsun.

Nissan Nordic Europe Ltd. är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca. 185 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.newsroom.nissan-europe.com/se, http://www.nissan.se/

Följ oss på: facebook.com/NissanSverige, twitter.com/NissanSverige, youtube.com/NissanSverige