Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Liikenneturvallisuus on parantunut – laadukas liikenneopetus on tärkeä osatekijä

Suomen Autokoululiitto ry

Julkaistu: 15.01.2015 klo 10:15
Julkaisija: Suomen Autokoululiitto ry

Liikenneturvan ennakkoarvion mukaan vuonna 2014 tieliikenteessä kuolleiden määrä on 225 ihmistä. Liikenneturvallisuus on vuosien varrella parantunut paljon, mutta 225 on edelleen iso luku. Usein unohdetaan, miten tärkeä osa liikenneopetus on liikenneturvallisuutta. Suomalaista ajo-opetusta täytyykin edelleen kehittää, jotta hyvä kehitys jatkuisi.

Ajo-opetusta ja tutkintoa on kehitettävä käsi kädessä. Tutkimustieto osoittaa, ettei ajokoetta kannata painottaa liikaa – tarkoitus on opettaa turvallista liikkumista liikenteessä, ei näppärää suoriutumista koeoloissa. Turvallisen ja vastuullisen liikennekulttuurin kannalta koetilanne on vain yksi pieni elementti. Suomessa ajo-opetus jatkuu vielä ajokokeen jälkeen. Liikenneturvallisuus paranee, kun autokoulu suoritetaan vaiheittain.

Liikennepsykologi Mika Hatakan mukaan kuljettajatutkinnon jälkeisillä osuuksilla on hyvät pedagogiset perusteet, sillä uuden kuljettajan on helpompi käsitellä tiettyjä liikenteeseen liittyviä aiheita, kun itsenäisestä ajamisesta on ehtinyt karttua kokemusta.

”Autokoulututkinnon jälkeisillä osilla pyritään vaikuttamaan riskialtteimpaan aikaan, sillä uuden kuljettajan ensimmäisinä kuukausina sattuu runsain mitoin onnettomuuksia. Viimeisten vuosien aikana, oikeastaan jo 90-luvulta lähtien, onnettomuudet ovat kuitenkin vähentyneet kiitettävästi”, Hatakka jatkaa.

Nils Petter Gregersen on yksi Euroopan arvostetuimmista liikennetutkijoista, joka on perehtynyt erityisesti ruotsalaiseen liikenneopetukseen. Suomessa vierailevan Gregersenin mukaan ruotsalaisessa ajo-opetuksessa on tavoitteellinen opetussuunnitelma, mutta valitettavasti käytäntö poikkeaa suunnitelmasta. Todellisuudessa opetus tähtää ajokokeessa menestymiseen, eikä niinkään kokonaisvaltaiseen ja turvalliseen liikenneosaamiseen.

”Suomalaisesta ajo-opetuksesta tulisi poistaa turha sääntely, josta koko autokouluopetus kärsii. Turvallisuuden varmistava sääntely on kuitenkin tarpeellista”, toteaa Autokoululiiton puheenjohtaja Jarmo Jokilampi. Tärkeää opetuksessa on tähdätä oikean asenteen ja taitojen saamiseen.

Lisätietoja: Jarmo Jokilampi, puheenjohtaja, Autokoululiitto, p. 040 063 6397, jarmo.jokilampi@autokoululiitto.fi

Liitteet:

Kohti parempaa liikenneturvallisuutta
Ajo- ja ammattipätevyyskoulutuksen turhan sääntelyn vähentäminen (10+1 -lista)

Suomen Autokoululiitto ry | Finlands Bilskoleförbund rf | Finnish Driving Schools Association

Ratamestarinkatu 11,  00520  Helsinki | Puh. (09) 4542 300  |  Fax. (09) 4542 3040  |   www.autokoululiitto.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki