Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Elokuun viimeinen viikonloppu täynnä äksöniä

Moottoriurheilu.tv

Elokuun viimeinen viikonloppu täynnä äksöniä

Julkaistu: 25.08.2016 klo 15:35
Julkaisija: Moottoriurheilu.tv

Elokuun viimeinen viikonloppu tulee tarjoamaan moottoriurheiluviihdettä tuutin täydeltä niin kisapaikoille saapuville katsojille kuin kotiin jääville penkkiurheilijoillekin. Suomessa päästään myös arvokilpailutunnelmaan Forssan isännöidessä maaradan MM-finaalia.

Kuva: Outi Talikka

KARTING SM-KAUSI PÄÄTÖKSEEN LAHDESSA

Karting SM-kausi paketoidaan viikonloppuna Lahden Pipon radalla, jossa mestaruus ratkotaan OK- ja KZ2-luokissa. OKJ-luokan Suomen mestaruus ratkaistiin jo edellisessä osakilpailussa Lappeenrannassa. Karting SM-kauden kolmessa edellisessä osakilpailussa voittajat ovat vaihtuneet, mikä povaa jännittävää kamppailua kauden päätöksessä. Lauantaina ja sunnuntaina jaetaan erilliset pisteet OK-luokassa sekä jo ratkenneessa OKJ-luokassa, KZ2 eli vaihteellisten luokka ajaa oman finaalinsa sunnuntaina.

Tulosseuranta tästä.

La-Su 27.-28.8. Karting, SM, Lahti
Lakkilantie 193, 15141 Lahti

Tohmajärven maastoissa ajetaan enduron SM-kauden toiseksi viimeinen osakilpailu. Kuva: KuvakKain Oy / Kai PitkänenTohmajärven maastoissa ajetaan enduron SM-kauden toiseksi viimeinen osakilpailu. Kuva: KuvakKain Oy / Kai Pitkänen

ENDURON HUIPPUNIMET KOKOONTUVAT TOHMAJÄRVELLE

Tohmajärvellä ajetaan tulevana viikonloppuna SM-enduron viides osakilpailu. Kilpailun ehdoton ennakkosuosikki on enduron E1-luokan hallitseva maailmanmestari Eero Remes. Yleiskilpailun voitosta Remeksen tulevat haastamaan muun muassa SM-sarjan kärkikuljettajat Antti Hänninen, Antti Hellsten ja Marko Tarkkala. Kilpailuun on ilmoittautunut yhteensä 166 kuljettajaa. Kilpailun aloittavat perjantaina SM- ja V40 -luokat kahteen kertaan ajettavalla Supertestillä. Lauantaina liittyvät mukaan myös C- ja V50-kilpailuluokat. Päivän aikana ajetaan kilpailuluokasta riippuen kaksi tai kolme 82 kilometrin mittaista kierrosta. Kilpailussa ajetaan myös kerhojoukkueiden SM, johon on ilmoittautunut torstaiaamuun mennessä 15 kolmihenkistä joukkuetta.

Yleisöllä on maastokokeille ja kilpailukeskukseen vapaa pääsy.

Lisätietoa ja tarkempi aikataulu: Moottoriurheilu.tv/tohmajarvi-enduro-tarjoilee-nayttavaa-menoa-kahtena-paivana

Pe-La 26.-27.08. Enduro SM, Kansallinen, Tohmajärvi
Kilpailukeskus Tietäväisen koulu, Asemantie 35, 82600 Tohmajärvi

AUTOSUUNNISTUKSEN NEZ-KISAT KANTA-HÄMEESSÄ

Autosuunnistuksen Pohjois-Euroopan NEZ-mestaruussarjan Suomen osakilpailut ajetaan tulevana viikonloppuna Kanta-Hämeessä. Perjantain kisa on Forssan Seudun Urheiluautoilijoiden Tammela Autohuolto-AS. Lauantaina NEZ-pisteistä ajetaan Ahveniston Autourheilijoiden Härkätien Lenkillä.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/autosuunnistuksen-nez-kisat-kanta-hameessa

Pe-La 26.-27.8. Autosuunnistus, NEZ, Hämeelinna+ Forssa

10321730_643291455765415_7220787932042255494_o

M8-LUOKAN KAUDEN PÄÄTÖS AJETAAN VANTAALLA

Vantaan vauhtipuistossa ajettavassa pienoisautojen M8-luokan kauden viimeinen osakilpailu huipentaa kauden tiukan mestaruustaistelun. Sarjan kärjessä taisto käy kovana, kun usealla kuljettajalla on vielä mahdollisuus mestaruuteen; viime vuoden Euroopan junioriluokan mestarilla Max Mörtilla (Fullspeed RC) ja vanhalla konkarilla Tomi Salosella (TUA) sekä moninkertaisella Suomen mestarilla Ari Heinosella (Fullspeed RC).

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/m8-luokan-kauden-paatos-ajetaan-vantaalla

La-Su 27.-28.8. Pienoisautot, SM, Vantaan Vauhtipuisto
Katriinantie 31, Vantaa

SM-sarjaa johtava Timo Myöhänen lähtee Nokian kisaan ennakkosuosikkina. Kuva: Jiri SvobodaSM-sarjaa johtava Timo Myöhänen lähtee Nokian kisaan ennakkosuosikkina. Kuva: Jiri Svoboda

TRIALIN HENKILÖKOHTAISISTA JA JOUKKUEEN SM-PISTEISTÄ MITELLÄÄN NOKIALLA

Kauden toiseksi viimeinen trialin SM-osakilpailu järjestetään tulevana viikonloppuna Nokialla. Lauantaina kisataan henkilökohtaisista SM-pisteistä luokissa E, A, B, 40+ ja SC. Ennakkosuosikkina pääluokkaan, eli E-luokkaan, starttaa SM-johdosa 120 pisteellä oleva, myös MM- ja EM-sarjoja kiertävä Timo Myöhänen. Toista sijaa 105 pisteellä pitää Jussi Haapanen ja kolmantena on Mika Kivelä 69 pisteellä. Tosin vain pisteen päässä Kivelästä on Jere Karjalainen, joten etenkin SM-pronssista nähdään vielä varmasti tiukkaa vääntöä. Sunnuntaina ajetaan SM-joukkuekilpailu, joka lauantain tapaan starttaa klo 10:00.

Tulospalvelu toimii lauantaina osoitteessa: Moottoriliitto.lajit/trial/kilpailut/sm-joukkue ja sunnuntaina Moottoriliitto.lajit/trial/kilpailut/sm-joukkue

La 27.08. Trial SM 6/7, Nokia
Su 28.08. Trial SM Joukkue, Nokia
Nokia, VT11 ja kaatopaikan välinen maasto, Varikko Metallityö Välimäki

galleria_kokkola2016068

FUTURE CUP RATKEAA ROVANIEMELLÄ

Future Cup -sarjassa mestaruuksien ratkaisu jäi viimeiseen viikonloppuun. Ilmassa on monta kysymystä päätösviikonloppuun: Kuinka 4-Veto Cupissa kärki tulee asettumaan? Entä 2-Vetoisten puolella, kun neljä parasta kuljettajaa on vain kuuden pisteen päässä toisistaan?

Asfaltilla ajettavan Future Cupin viimeinen ja mestaruudet ratkaiseva osakilpailuviikonloppu starttaa perjantaina Rovaniemen Napapiirillä. Kisoja ajetaan viikonlopun aikana kaksi, ensimmäinen perjantaina iltapäivällä ja toinen heti perään lauantaina. Kisa-alueena viikonlopun ajan toimii Joulupukin lomakylä ja rata kiertää Napapiirin ja Santaparkin maastossa. Kuljettajia viivalla nähdään molempina päivinä reilu 140.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/future-cup-mestaruudet-ratkaistaan-tulevana-viikonloppuna-rovaniemen-napapiirilla

Tulospalvelu: www.oopsware.org

Pe-La 26.-27.8. Rallisprint, Cup, Rovaniemi
Joulupukin lomakylä, Tähtikuja 2, 96930 Rovaniemi

Marcus Grönholmin esittelee jm-luokan autoaan, Fiat 133, omassa rallimuseossaan Inkoossa.Marcus Grönholmin esittelee jm-luokan autoaan, Fiat 133, omassa rallimuseossaan Inkoossa.

JOKAMIEHENLUOKAN JOUKKUEMESTARUUS RATKAISTAAN HONKAJOELLA

Jokamiehenluokan yksi suurista kilpailuista on joukkuekilpailu, JM SM-Liiga. Tämä kilpailu ajetaan tänä vuonna 27.-28.8. Honkajoella Pesämäen Moottoriurheilukeskuksessa. Mukana Honkajoen tapahtumassa on peräti 34 joukkuetta. JM SM-Liigan idea on se, että joukkueet voidaan koota eri seurojen kilpailijoista. Joukkueet on jaettu kuuteen eri lohkoon, josta karsitaan 12 joukkuetta sunnuntaille. Suomen mestaruudesta ajavat lopuksi kuusi parhaiten menestynyttä joukkuetta.

SM-Liigassa on luonnollisesti mukana kaikki Suomen lajin parhaat kuljettajat. Oman panoksensa tämän vuotiseen kilpaluun tuo rallin kaksinkertainen maailmanmestari Marcus Grönholm, jonka kokoonpanossa Team MGR:ssä ajaa miehen lisäksi hänen poikansa Niclas sekä monia lajin menestyneitä ajomiehiä.

Moottoriurheilu.tv/jokamiehenluokan-joukkuemestaruus-ratkaistaan-honkajoella/
Moottoriurheilu.tv/marcus-gronholm-ajaa-jm-sm-liiga-kilpailussa-viikonloppuna

La-Su 27.-28.8. Jokamiehenluokka, SM, Honkajoki
Vanha Maantie 237, 38950 Honkajoki

drifting

VENETSIA DRIFTING JÄRJESTETÄÄN NELJÄTTÄ KERTAA

Tulevana lauantaina kisataan Kokkolassa Venetsia Drifting, jonka järjestäjänä on Suomen Drifting ry. Venetsia Drifting oli Suomen toiseksi suurin moottoriurheilutapahtuma viime vuonna. Tänä kesänä tapahtuma järjestetään neljättä kertaa.

Kilpailuluokat: Pro ja Venetsia Pro

Aikataulu 27.8.
Klo 12.00 Harjoitukset alkavat
Klo 16.00 Kilpailun lajittelut
Klo 18.30 Pariajofinaalit top-32 kaavio
Klo 21.00 Kilpailu päättyy, Palkintojenjako

www. venetsiadrifting.fi

La 27.8. Drifting, NEAFP, Kokkola
Måttisenkatu 10, 67100 Kokkola

MM-KILPAILUT

FoFormula 1 -kausi jatkuu Belgiassa. Kuva Glenn Dunbar / Williams

FORMULA YKKÖSTEN KESÄKAUSI ON OHI

F1-kausi kausi jatkuu ensi viikonloppuna Belgian GP:llä. Mercedeksen Lewis Hamilton johtaa MM-sarjaa ennen tiimikaveriaan Nico Rosbergia. Kolmantena pisteissä on Red Bullin Daniel Ricciardo ja hänen perässään on Ferrarin Kimi Räikkönen. Williamsin Valtteri Bottas on MM-sarjassa seitsemäntenä.

Katso tästä viikonlopun lähetysajat.

26.-28.8. F1, Belgia, Spa

Aki-Pekka (1) ja Jesse Mustonen (2) lähtevät hakemaan menestystä Forssan MM-maaradalta. Kuva: Matias HirsimäkiAki-Pekka (1) ja Jesse Mustonen (2) lähtevät hakemaan menestystä Forssan MM-maaradalta. Kuva: Matias Hirsimäki

SUOMI ISÄNNÖI MAARADAN MM-FINAALIA FORSSASSA

Maaradan henkilökohtainen MM-sarja palaa muutaman vuoden tauon jälkeen Suomeen ja Forssaan, kun Pilvenmäen raviradalla kaasutellaan kauden kolmas GP-osakilpailu tulevana lauantaina. Suomalaisittain jännitystä kilpailuun tuovat Mustosen veljekset Aki-Pekka ja Jesse, jotka nähdään molemmat viivalla. Varamiehinä kilpailuun lähtevät Forssan Aarni Heikkilä sekä Klaus-Peter Gerdemann. Kaikkiaan kilpailussa tullaan näkemään maailman 14 parasta maaratakuljettajaa sekä järjestäjämaan nimeämä villin kortin kuljettaja. MM-sarjan kärjessä on Forssaan tultaessa Saksan Erik Riss, jolla on kahdesta osakilpailusta kasassa 51 pistettä. Aki-Pekka Mustonen on 14 pisteellään sijalla 11 ja maanantaina Hollannin Eenrumissa GP-debyyttinsä tehnyt Jesse on kuudella pisteellään sijalla 15.

Taistelu MM-pisteistä Pilvenmäellä starttaa lauantaina kello 17.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/mm-sarja-palaa-forssaan-lauantaina

27.08. Maarata + ruohorata MM Final 3 Suomi, Forssa
Pilvenmäentie 7, 30420 Forssa

Mikäli Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen nappaavat tänä vuonna maailmanmestaruuden, olisi se Pekan viides ja Kirsin ensimmäinen.Mikäli Pekka Päivärinta ja Kirsi Kainulainen nappaavat tänä vuonna maailmanmestaruuden, olisi se Pekan viides ja Kirsin ensimmäinen.

PÄIVÄRINNALLA JA KAINULAISELLA MAHDOLLISUUDET MAAILMANMESTARUUTEEN

Ratamoottoripyöräilyn sivuvaunujen MM-sarjaa johtavalla suomalaisparilla Pekka Päivärinta/Kirsi Kainulainen on tulevana viikonloppuna mahdollisuus sinetöidä kauden mestaruus Saksan Oscherslebenissä. Mikäli kaksikko säilyttää tämänhetkisen 26 pisteen etumatkansa, on mestaruus suomalaisparin jo ennen Ison-Britannian Doningtonissa ajettavaa päätöskilpailua. Oscherslebenissä ajetaan kaksi MM-starttia. Perjantaina ratkotaan paikat lähtöruudukkoon kahden aika-ajo session myötä. Lauantaina ajetaan 12 kierroksen sprintti ja sunnuntaina 20 kierroksinen Gold Race. Lauantain kilpailu alkaa Suomen aikaa klo 13.00 ja sunnuntainen kisa kolme varttia myöhemmin.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/maailmanmestaruus-katkolla-suomalaisparille

27.-28.08. Road Racing MM Sivuvaunut Saksa, Oschersleben

TImo Paavilainen Kuva: Nita KorhonenTimo Paavilainen Kuva: Nita Korhonen

TIMO PAAVILAINEN ENDURANCEN MM-FINAALIIN SAKSAAN

Endurancen MM-sarja huipentuu viikonloppuna Saksan Oscherslebenissä ajettavaan kauden finaaliin. Team Motobox Kremerin väreissä kisaava Timo Paavilainen saavutti edellisessä osakilpailussa Japanissa uransa parhaan sijoituksen Suzukan radalla ollen 26:s. Mies lähteekin nyt luottavaisin mielin kahdeksan tunnin koitokseen Saksaan.

Lue lisää: Moottoriurheilu.tv/uransa-parhaan-sijoituksen-japanista-ottanut-paavilainen-ajon-jalkeen-oli-tunto-pois-jaloista

27.08.Road Racing MM Endurance Saksa, Oschersleben

Riku ja Lari Kunnas Kuva: Motolevel.comRiku ja Lari Kunnas Kuva: Motolevel.com

TEAM KUNNAS SVEITSIIN KAUDEN TOISEKSI VIIMEISEEN MM-KOITOKSEEN

Riku ja Lari Kunnas taistelevat tulevana viikonloppuna motocrossin sivuvaunuluokan MM-pisteistä kauden toiseksi viimeisessä osakilpailussa Sveitsin Roggenburgissa. Veljekset ovat tällä hetkellä MM-pisteissä sijalla 20 ja tavoite Sveitsin koitoksessa on päästä molemmissa erissä top-kymmenen joukkoon.

Lisätietoa ja MM-pistetilanne: http://www.fim-live.com/en/sport/sport/sidecarcross/

28.08. Motocross MM Sivuvaunut Sveitsi, Roggenburg

Max Nagl. Kuva: Ice1RacingMax Nagl. Kuva: Ice1Racing

RÄIKKÖSEN TIIMILLÄ JÄNNÄT HETKET MOTOCROSSIN MM-SARJASSA

Motocrossin MM-kausi alkaa lähestyä loppuhuipennusta, kun sarjan kolmanneksi viimeinen MM-osakilpailu ajetaan tulevana viikonloppuna Hollannin Assenissa. Kimi Räikkösen omistaman ja Antti Pyrhösen pyörittämän Ice1Racingin saksalaiskuljettaja Max Nagl on tällä hetkellä kiinni MM-pronssissa. Hopeasijaa pitävään Antonio Cairoliin on matkaa 36 pistettä, mutta takana kolkuttelee vain 10 pisteen päässä Romain Febvre, joten suomalaistiimiltä odotetaan vahvaa esitystä Sveitsissä, etteivät mahdollisuudet MM-mitaliin karkaa. Nagl:n lailla MXGP-luokassa kisaava Suomen Valtteri Malin on tällä hetkellä MM-pisteissä sijalla 51.

Assenissa ajetaan myös EMX150-luokan kauden viimeinen osakilpailu. Sarjaa johtaa 32 pisteen kaulan ajanut, uskomatonta tulosta koko kauden tehnyt Suomen Emil Weckman, jonka odotetaan tuovan mestaruuden kotiin viikonlopun jälkeen.

28.08. Motocross MM/EM MXGP, MX2, WMX, VMX, EMX150 Hollanti, Assen
Lisätietoa ja tulosseuranta: www.mxgp.com

KANSALLISET KILPAILUT

26.08. Autosuunnistus, Kansallinen, Forssa
27.08. Motocross Kansallinen MX65, MXC/C, MXC/B, MXH, MX125, Classic-luokat (A, B, C, D, E), Yyteri
27.08. Karting, Harjoituskilpailu, Viitasaari
27.08. Jokamiesluokka, Kansallinen, Iisalmi
27.08. Karting, Harjoituskilpailu, Vantaa Circuit
28.08. Karting, Kansallinen, Kokemäki Järilänvuori
26.-27.08. Rata, Kansallinen,Porsche Club Festival, Alastaro Circuit moottorirata

Lisäksi viikonloppuna järjestetään Nokialla koko perheen moottoriurheilupäivä. Lisätietoa: Moottoriurheilu.tv/nokian-moottoriurheilupaivaan-koeajopyoria-ja-uuden-lajin-esittely

Tämä on AKK-Motorsport ry:n sekä Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen koonti viikonlopun moottoriurheilutapahtumista. Kaikki Moottoriurheilu.tv:n artikkelit ovat vapaasti käytettävissänne heti niiden julkistamisen jälkeen. Päivitämme sivua jatkuvasti emmekä näin ollen erikseen ilmoita uusista artikkeleista median edustajille.

*****************************************************************************************************

www.moottoriurheilu.tv kokoaa suomalaisen moottoriurheilun yhdelle alustalle.
www.facebook.com/moottoriurheilutv
Twitter.com/mutvsuomi #moottoriurheilutv

Mikäli sinulla on kysyttävää, ota yhteyttä: Nita Korhonen +358 400 542 271, Anette Latva-Piikkilä +358 40 772 4124 tai media@moottoriurheilu.tv.

Moottoriurheilu Media Oy on AKK-Motorsport ry:n ja Suomen Moottoriliitto ry:n yhteinen yritys, jonka tiedotusportaalina toimii www.moottoriurheilu.tv. Taustatoimittajina toimivat Nita Korhonen ja Anette Latva-Piikkilä.