Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Autobroms nytt krav när Folksam listar 2016 års säkraste och snålaste nybilar

Folksam

Autobroms nytt krav när Folksam listar 2016 års säkraste och snålaste nybilar

Pressmeddelande.
Publicerad: 21.12.2015 kl. 08:00
Utgivare: Folksam

Allt fler nya bilar har autobroms, men andelen miljöbilar ökar långsammare än tidigare. Det visar Folksams lista över 2016 års trafiksäkra och miljömässigt hållbara nybilar. Listan innebär också att Folksam är först med att sätta autobroms som krav i en fordonspolicy.

För nittonde året i rad granskar Folksam biltillverkarnas nya bilmodeller. De nybilar som klarar Folksams krav för 2016 består av 62 modeller i 827 versioner. Flest godkända bilmodeller i Folksams lista hittar man bland mellanklassbilarna med 18 modeller. Bland SUV:ar är det bara fem modeller som klarar årets krav.

– De 300 000 nya bilar som beräknas köpas under 2016 kommer att rulla på våra vägar i många år. Om nybilsköparna väljer modeller som klarar våra högt ställda säkerhets- och miljökrav kan de bidra till att spara liv och värna miljön. Därför är det viktigt att påverka de största inköparna av nya bilar. Det är också en fråga som engagerar många av våra kunder, säger Anders Ydenius, trafiksäkerhetsforskare på Folksam.

Utifrån listan med godkända nybilar har Folksam valt ut de snålaste versionerna i varje storleksklass och skapat en bäst-i-klassen-lista – det vill säga de godkända modellversioner som har de lägsta utsläppen av CO2 och autobroms som standard.

2016 års snålaste bilar – alternativt bränsle och autobroms som standard

Outlander

2.0 PHEV 4WD Business Nav Safety

Autobroms som säkerhetskrav

I år är det framförallt säkerhetskraven som skärpts genom att autobroms av typen City eller Inter Urban ska finnas som standard eller tillval. Därmed är Folksam först med att inkludera autobroms i en fordonspolicy.

Autobroms delas upp i ”City” som är aktivt i lägre farter under 50 km/timme och ”Inter Urban” som är aktivt i högre farter. Det är ett automatiskt bromssystem som med hjälp av en kombination av sensorer kan känna av och reagera om du närmar dig ett fordon eller objekt framför dig för snabbt. Bedöms krocken som oundviklig så kommer bilen att bromsa själv. Hur mycket fart som kan bromsas ned varierar mellan bilmärken, cirka 20–50 km/timme kan bromsas bort. Andra system som Folksam rekommenderar är körfältsvarnare, så kallade LKA eller LDW, som varnar och till och med styr tillbaka om du oavsiktligt är på väg att lämna körfältet.

Miljökraven har skärpts något där Folksam förutom utsläppskraven på koldioxidutsläpp CO2, nu även kräver att motorerna uppfyller Euro6 alternativt klassas som miljöbil. På så vis ställs krav på kväveoxider NOx och kolväten HC. Värt att notera är att andelen miljöbilar på nybilsmarknaden har bromsat upp. 2014 var andelen miljöbilar 3,8 procent som ökade till 10,5 procent 2015, för att i år lägga sig på 11,4 procent.

Hela listan med 2016 års säkra och hållbara bilar: https://www.folksam.fi/sv/folksam/tester-goda-rad/trafikforskning/sakraste-och-snalaste-nybilar-2016

För ytterligare information:

Patrick Holm, Chef, Distribution & marknadsföring Folksam Finland, telefon +35850 5952743

Sofia Paltschik, marknadsföringschef Folksam Finland, telefon +358 50 5897 682

Folksam Skadeförsäkring Ab är en del av svenska Folksam Sak koncernen. Vi erbjuder ett heltäckande försäkringsskydd, både frivilliga och lagstadgade skadeförsäkringar åt privat- och företagskunder samt lantbruk. Vår vision är att människor ska känna sig trygga i en hållbar värld. www.folksam.fi