Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ajankohtaista Uudeltamaalta: Ekologinen autonvuokraus on edullista ja vaivatonta

Tekes tiedottaa

Julkaistu: 16.03.2015 klo 07:38
Julkaisija: Tekes tiedottaa

EkoRent Oy on tuonut markkinoille uudenlaisen autonvuokrauspalvelun, jossa kaikki vuokrattavat autot ovat sähköautoja ja jossa käytöstä veloitetaan tuntipohjaisesti. Auton varaus ja ovien avaaminen onnistuu älypuhelimella tai tekstiviestillä.

EkoRent Oy perustettiin vuoden 2014 keväällä ja uusi vuokrauspalvelu lanseerattiin saman vuoden loppupuolella. Palvelukonseptin suunnittelu oli alkanut vuotta aikaisemmin.

"Olemme osallistuneet Tekesin Fiksu kaupunki -ohjelmaan kesästä 2014 lähtien ja kehittäneet vuokrauspalvelua osana ohjelmaa", kertoo EkoRent Oy:n toimitusjohtaja Juha Suojanen. Moderni ekologinen vuokrauspalvelu on syntynyt hänen ideastaan.

"Olen ollut pitkään kiinnostunut uusiutuvista energioista ja sähköautoista."

Sähköauto kaikkien ulottuville

Tutkimuksen mukaan autoa ajetaan keskimäärin 42 kilometriä vuorokaudessa ja se seisoo käyttämättömänä 95 prosenttia ajasta.

"Sähköautot sopivat tällaisille lyhyille ajomatkoille ja seisonta-aikojen aikana niitä voidaan ladata. Toisaalta normikäyttäjän on järjetöntä omistaa autoa tai vuokrata sitä vuorokausipohjaisesti, jos tarve on vain lyhytaikainen. Tuntipohjaisen vuokrauspalvelun ansiosta käyttäjän ei tarvitse maksaa turhista seisonta-ajoista, vaan ainoastaan siitä ajasta, jonka autoa käyttää."

EkoRentin keskeisin asiakasryhmä ovat kaupunkilaiset, jotka käyttävät pääasiallisesti julkisia kulkuvälineitä, mutta jotka satunnaisesti tarvitsevat autoa. Toinen tärkeä kohderyhmä ovat yritykset.

"Meillä on jo asiakkaina pääkaupunkiseudulta sekä pieniä että isojakin yrityksiä. Olemme kuitenkin identifioineet toimintoja, joita voisimme vielä jatkokehittää palvellaksemme yrityksiä entistäkin paremmin. Tosin uskon että tällekin segmentille suurin kynnys palvelun käyttöönottoon on lähinnä se, että palvelukonsepti on uusi ja sähköautoja ei vielä niin tunneta. Tulemme kuitenkin paneutumaan yritysten tarpeisiin jatkossa entistäkin enemmän."

"Vuokraamalla edullisen EkoRent-auton tavallinen kuluttajakin pääsee kokeilemaan ympäristöystävällistä sähköautoa, joka ei tuota CO2-päästöjä."

Helppokäyttöinen sovellus

Tavoitteena on ollut sovelluksen helppokäyttöisyys ja siihen on tähänastisen kokemuksen pohjalta myös päästy.

"Vaikka kyseessä on kokonaan uusi palvelu, on asiakaspalaute koskenut aivan muita asioita kuin sähköautoja tai sovelluksen käyttöä. Eniten on kysytty, missä on auton käsijarru, sillä käyttämissämme autoissa käsijarru toimii jalalla", kertoo Juha Suojanen.

"Palveluun rekisteröitymiseen netissä tarvitaan ajokortti ja pankki- tai luottokortti. Sovelluksesta näkee lähinnä vapaana olevan auton, varaus ja ovien avaaminen onnistuu joko älypuhelimella tai tekstiviestillä."

Tällä hetkellä EkoRentillä on palvelupisteitä Espoossa, Helsingissä ja Vantaalla lähinnä kauppakeskuksien parkkihalleissa ja -taloissa.

"Olemme valinneet palvelupisteet siten, että niihin pääsee helposti julkisilla kulkuvälineillä ja että niiden ympärillä on asutusta sekä yrityksiä."

Kansainvälistyminen vaatii konseptin kehitystä

"Kansainvälisille markkinoille meneminen edellyttää erilaista lähestymistapaa. Näkemyksemme mukaan palvelun leviämistä voisi merkittävästi edesauttaa kumppanin – joko suomalaisen tai Suomen ulkopuolelta – löytyminen. Sopivaa kumppania haetaan ja keskustelut ovatkin jo muutamien kanssa edenneet lupaavasti. Mutta koska konsepti, ja etenkin versio, jota suunnittelemme vievämme kansainvälisille markkinoille, on uusi, vaatii se myös partnerilta rohkeutta kokeilla jotain uutta, mitä markkinoilla ei vielä ole", Juha Suojanen toteaa.

"Tekesin rahoitus on mahdollistanut kehitystyön ja sen rooli on ollut merkittävä myös uskottavuuden lisääjänä, mikä on tärkeää alkavalle pienelle yritykselle. Meillä on mukana yksityisiä sijoittajia, joita olisi saattanut olla vaikeampi saada mukaan ilman Tekesiä."

Juha Suojanen
EkoRent Oy

www.ekorent.fi

* * * * * * * * * * * * * * * * * *