Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Päästötavoitteista vuodelle 2030 pitäisi sopia mahdollisimman nopeasti

Energiateollisuus ry

Päästötavoitteista vuodelle 2030 pitäisi sopia mahdollisimman nopeasti

Julkaistu: 14.11.2012 klo 16:07
Julkaisija: Energiateollisuus ry

On hyvä, että päästökaupan vahvasta roolista ilmasto-ohjauksessa huolehditaan. Se edistää paitsi päästöjen vähentämistä myös energiatehokkuutta ja uusiutuvan energian lisäämistä, ET:n toimitusjohtaja Juha Naukkarinen toteaa Euroopan komission antamasta päästömarkkinakatsauksesta.

Energiateollisuus on sitoutunut päästöjen vähentämiseen ja haluaa toteuttaa sen kustannustehokkaasti ja markkinaehtoisesti. Ala on useissa maissa ollut huolissaan lisääntyvästä kansallisesta uusiutuvan energian tukemisesta, joka liittyy myös päästökaupan tulevaisuudennäkymiin.

Teollisuudella tulee olla varmuus siitä, että päästökaupalla on jatkossakin toimintatilaa. Ilmastonmuutoksen hillinnän kannalta päästökauppa riittää yksinään ohjauskeinoksi sektoreilla joita se koskee.

Tärkeintä olisi sopia päästökaupan jatkosta ja päästötavoitteista vuodelle 2030 sekä tukea kansainvälisten toimien edistymistä. Päästötavoitteen tulisi olla kunnianhimoinen ja linjassa EU:n tavoitteiden kanssa vähentää kasvihuonekaasupäästöjä vähintään 80 prosentilla vuoteen 2050 mennessä.

Lisäksi harkinnassa voisi olla mukana kokonaistarkastelu esimerkiksi uusien alojen liittämisestä päästökauppaan tai päästövähennystahdin tarkastamisesta nyt alkavan kolmannen kauden jälkeen. Päästökauppa ohjaa sekä uusiutuvan energian lisäämiseen että energiatehokkuuteen, kunhan sille annetaan tilaa toimia. Päästöjen kiintiöimisen ja kaupan lisäksi ei päällekkäisiä erillistavoitteita tarvitakaan jatkossa.

Komission ehdottama huutokauppojen siirtäminen kolmannen päästökauppakauden (2013–2020) alusta sen loppupuolelle tarjonnan rajoittamiseksi ei ole Energiateollisuuden mielestä perusteltua. Nopeat korjausliikkeet huutokauppa-aikataulujen muutoksilla tai päästöoikeuksien mitätöimisellä voivat heikentää päästökauppajärjestelmän uskottavuutta ja vakautta, Naukkarinen arvioi.

Lisätiedot:
Toimitusjohtaja Juha Naukkarinen, puh. 050 60772
Johtaja Jukka Leskelä, puh. 050 593 7233

Energiateollisuus ry (ET) on sähkö- ja kaukolämpöalaa edustava elinkeinopoliittinen ja työmarkkinapoliittinen etujärjestö.