Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Eteläsuomalaista maakotkaa ammuttu Virroilla

Suomen luonnonsuojeluliitto

Eteläsuomalaista maakotkaa ammuttu Virroilla

Julkaistu: 19.10.2012 klo 16:42
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Eteläsuomalaista maakotkaa on ammuttu haulikolla Keski-Suomessa. Aikuinen lintu saatiin lokakuun 12. päivä juoksemalla kiinni Virtain Vaskivedellä. Röntgentutkimuksessa siitä löydettiin neljä haulia. Lisäksi renkaassa on haulin aiheuttama lommo ja yksi siipisulka on haulin katkaisema. Poliisi tutkii parhaillaan asiaa.

Yleisöpuhelulla paikalle hälytetty Eero Heinonen SLL:n Virtain luonnonsuojeluyhdistyksestä onnistui saamaan loukkaantuneen linnun kiinni ja toimitti sen tarkempiin tutkimuksiin.

"Kotka oli ollut edellisenä iltana syömässä kurkea tien tuntumassa, eikä kovin arka. Jalkamiestä se kuitenkin pakeni ja putosi läheiseen järveen, josta selviytyi onneksi omin avuin takaisin rannalle. Löysin kotkan aamuhämärissä kynnöspellolta, jossa varikset ja harakat ahdistelivat sitä. Se yritti vielä paeta viereiseen metsään, josta sain sen kiinni juoksemalla", Eero Heinonen kertoo.

Haavoitettu maakotka on rengastettu poikasena Etelä-Pohjanmaalla, jossa Metsähallituksen erämääalueille on tehty tekopesiä maakotkien avuksi. Linnun tiedetään olevan kuusivuotias koiras. Se on tällä hetkellä hoidossa Kauhavalla. Sitä epäillään ammutun haulikolla. Virtain luonnonsuojeluyhdistys on ilmoittanut asiasta poliisille, joka tutkii tapausta.

"Haavoitettu kotka on todennäköisesti Virtain seudun paikallisia lintuja, jotka ovat yrittäneet jo pesimistä. Yhtenä maan eteläisimmistä reviireistä tämä on juuri sitä kantaa, jolla on uhanalaisen lajin hitaassa paluussa Etelä-Suomeen suurin merkitys. Sen ampuminen on hyvin vastuutonta ja ympäristörikos", sanoo Seppo J. Ojala Suomen luonnonsuojeluliiton Pohjanmaan piiristä.

Eläinsuojelulainkin mukaan tervehtynyt lintu on aikanaan ensisijaisesti vapautettava luontoon. Se olisi paras vaihtoehto jo sukukypsyytensä saavuttaneelle aikuiselle linnulle ja Etelä-Suomen maakotkakannalle.

Eero Heinonen, Virtain luonnonsuojeluyhdistys, puh. 0500 132151

Seppo J. Ojala, puheenjohtaja, SLL Pohjanmaan piiri, puh. 0400 342711, sjo@netikka.fi

Kuva ammutusta maakotkasta viestimien käyttöön, kuvaaja Eero Heinonen. Kuvassa vahingoittunutta maakotkaa pitelee sitä hoitanut Mikko Hänninen.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto
puh. 050-564 2283, matti.nieminen@sll.fi, www.sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maamme suurin ympäristöjärjestö.