Etusivu » Tiedotteet » Tuotanto » Sosiaalinen media haukkaa yhä suuremman osuuden päättäjien mediapäivästä

TNS Gallup Oy

Sosiaalinen media haukkaa yhä suuremman osuuden päättäjien mediapäivästä

Julkaistu: 12.05.2011 klo 13:30
Julkaisija: TNS Gallup Oy

Sosiaaliset mediat ovat jatkaneet tuntuvaa kasvuaan osana päättäjien medioiden käyttöä. Tämä näkyy sosiaalisen median käyttömuotojen monipuolistumisena sekä yhteisösivustojen käytön kasvuna. Päättäjäkohderyhmässä on viimeisen vuoden aikana eniten yleistynyt oman sivun ylläpitäminen yhteisöpalvelussa, statuspäivitysten tai mikroblogien kirjoittaminen, statuspäivitysten lukeminen sekä toisten jakamien videoiden, kuvien tai linkkien katseleminen tai seuraaminen.

Sosiaalisen median hyödyntäminen on lisääntynyt huomattavasti myös yritysten markkinoinnissa ja asiakaskohtaamisissa, mikä näkyy eniten kuluttajamarkkinoilla toimivien yritysten toiminnassa.

Mobiilinetin käyttö jatkaa yleistymistään

Päättäjien mobiilin internetin käyttö on jatkanut yleistymistään. 70 % päättäjistä käyttää mobiilinettiä edes silloin tällöin, ja viikkokäyttäjien osuus on noussut 43 prosenttiin (2010: 36 %).  Päättäjät ovat lisänneet huomattavasti mm. verkkolehtien mobiilisivujen lukemista, palveluissa asioimista sekä hakukoneiden ja navigointi- tai karttapalveluiden mobiilikäyttöä. Myös sähköpostin käyttö kännykällä yleistyy vauhdilla.

Hankintapäättäjä luottaa perinteisiin tietolähteisiin

Päättäjät käyttävät eri rooleissa eri medioita. Yritysten hankintapäätösten tukena tärkeimmiksi koetut tietolähteet ovat suurelta osin pysyneet samoina. Monet perinteiset kanavat ovat pitäneet pintansa hankintojen tietolähteenä erilaisten verkossa toimivien kanavien kasvaessa ja etsiessä omaa paikkaansa . Hakiessaan tietoa uusista vaihtoehdoista päättäjä pitää tärkeimpinä tietolähteinään ammattilehtiä, messuja ja näyttelyitä, internetin hakukoneita, keskusteluita kollegoiden kanssa sekä ammattikirjallisuutta. Tuotteiden tai palveluiden uusien vaihtoehtojen etsimisessä eniten merkitystään ovat lisänneet ammattikirjallisuus, myyjien antamat tiedot, sanomalehdet ja alan järjestöjen kokoukset.

Päättäjät parhaiten tavoittavat painetut lehdet ovat Helsingin Sanomat, Talouselämä, Helsingin Sanomat Kuukausiliite, Kauppalehti ja Tekniikan Maailma. Verkkomedioista päättäjät tavoittaa puolestaan parhaiten Iltalehti.fi, Iltasanomat.fi, YLE.fi, HS.fi ja MTV3.fi.  Tavoittavimmat televisiokanavat ovat TV1, MTV3, TV2, Nelonen ja Subtv. Radiokanavista tavoittavimmat ovat Radio Nova, YLE Radio Suomi, Iskelmä, SuomiPOP ja YLE Radio 1.

Päättäjien määrä pysynyt ennallaan

Päättäjien määrissä ei tuoreen TNS PäättäjäAtlas 2011 mukaan ole tapahtunut suurta muutosta vuoden aikana. Yksityisellä sektorilla lopullisia päätöksentekijöitä on nyt 223 000 (2010: 221 000).

Tietoa tutkimuksesta

Tulokset perustuvat TNS PäättäjäAtlas 2011 -tutkimukseen, jossa on haastateltu 3074 yksityisen sektorin ylempää toimihenkilöä joulukuussa 2010-huhtikuussa 2011.

Ilkka Manner, tutkimuspäällikkö
Puh. (09) 6135 0400
etunimi.sukunimi@tnsglobal.com
www.tns-gallup.fi

TNS Gallup Oy auttaa löytämään kasvun mahdollisuudet. Muutamme tutkitun tiedon edelläkävijyydeksi. TNS on maailman johtava kyselytutkimuksiin perustuvan markkinainformaation tuottaja – osa WPP:n Kantar Groupia. DISCOVER – A changing world: New territories, new media, new opportunities. Kantar Media mahdollistaa monimedian maailmanlaajuisen tarkastelun printin, radion, television, internetin, elokuvan, mobiilin, sosiaalisen median ja ulkomainonnan tutkimisen kautta. Laaja-alainen medianäkemys - Intelligence, Audiences ja TGI & Custom.