Etusivu » Tiedotteet » Talous » Rakennusalan työttömyys pysyi korkeana

Rakennusalan työttömyys pysyi korkeana

Julkaistu: 04.10.2012 klo 12:59
Julkaisija: Rakennusliitto ry

Rakennusalan työttömyys pysyi korkeana myös syyskuussa, joka on perinteisesti rakennustöiden kannalta parasta aikaa. Rakennusalan työttömyyskassassa oli syyskuussa edelleen yli 6000 työtöntä, mikä on selvästi pitkän ajan keskiarvoa enemmän.

Elokuuhun verrattuna työttömyys oli lähes samalla tasolla eli 10,5 prosentissa. Elokuussa työttömiä oli 10,9 %.

Työttömyysluvut ovat pysytelleet poikkeuksellisen korkeina koko kesän ja alkusyksyn ajan. Perinteisesti rakennusalan työttömyys vaihtelee vuodenaikojen mukaan huomattavasti. Kesällä ja alkusyksyllä töitä on yleensä tarjolla sen verran paremmin, että se tipauttaa myös työttömyyslukuja. Tänä vuonna tällaista kehitystä ei ole ollut näkyvissä.

Työttömyyden pysyminen korkealla jo tässä vaiheessa vuotta saattaa ennakoida sitä, että loppuvuoden ja ensi vuoden alun työttömyysprosentti nousee korkeaksi.

Työttömyysluvuissa näkyy nyt selvästi se, että varsinkin vuokra-asuntotuotanto on lähes pysähtynyt Suomessa.

Mikko Grönqvist

Rakennusalan työttömyyskassan johtaja