Etusivu » Tiedotteet » Ruoka ja elintarvikkeet » Luomuvalvontaa esitetään yksityistettäväksi tai siirrettäväksi Eviraan

Pro Luomu ry

Luomuvalvontaa esitetään yksityistettäväksi tai siirrettäväksi Eviraan

Julkaistu: 19.11.2012 klo 10:51
Julkaisija: Pro Luomu ry

Luomuvalvontajärjestelmää ollaan uudistamassa. Maa- ja metsätalousministeriön asettama selvitysmies Sampsa Heinonen ehdottaa, että maataloustuotannon luomuvalvonta joko siirretään ELY-keskuksilta Eviran hoidettavaksi tai yksityistetään. Uudelleenjärjestelyn taustalla on suomalaisen luomutuotannon ripeä kasvu samaan aikaan, kun valtio on supistamassa luomuvalvontaa nykyisin hoitavien ELY-keskusten henkilöstöä ja rahoitusta.

Selvitysmiehen mukaan valvonnan keskittäminen Eviraan tehostaisi resurssien käyttöä. Tässä mallissa käytännön valvontaa hoitaisivat Eviran alueelliset toimipaikat, joita on kahdeksalla paikkakunnalla eri puolilla Suomea.

Luomuvalvonnan yksityistäminen puolestaan olisi varmin tapa saada valvontaan joustavasti lisää uusia voimavaroja. Luomuvalvontaa hoitavat yksityiset organisaatiot useimmissa EU-maissa. Selvitysmies arvioi, että valvonnan yksityistäminen Suomessa sujuisi ilman suuria riskejä, jos sitä varten perustettaisiin aluksi uusi valtionyhtiö, joka varmistaisi luomuvalvonnan erilaisten palvelujen saatavuuden koko maassa.

– Valtionyhtiö mahdollistaisi myös kilpailevan palvelutarjonnan. Esimerkiksi Ruotsissa luomuvalvontaa hoitaa viisi yksityistä tarkastuslaitosta, joiden välillä on asiakkaita hyödyttävää kilpailua niin palvelujen laadun kuin hinnankin suhteen, selvitysmies Heinonen toteaa.

Selvitys tarkoitettu keskustelunavaukseksi

Eviran ennakkotietojen mukaan luomumaatilojen lukumäärä nousee tänä vuonna 4 300:aan, mikä on seitsemän prosenttia kaikista maatiloista. Luomupeltoa Suomessa on nyt yhteensä 205 000 hehtaaria eli yhdeksän prosenttia koko maan peltopinta-alasta.

Selvitysmies Heinonen huomauttaa, että luomuvalvonnan uuden mallin valinta riippuu siitä, miten luomutuotannon arvioidaan tulevaisuudessa kehittyvän.

Selvitysmiehen raportti on osa laajempaa luomulainsäädännön uudistusta ja tarkoitettu alan sidosryhmille keskustelunavaukseksi. Asiaa koskeva hallituksen lakiesitys on tarkoitus saada lausuntokierrokselle sidosryhmille loppuvuodesta 2013 ja eduskunnan käsiteltäväksi vuoden 2014 aikana. Uuden lain on tarkoitus astua voimaan vuonna 2015.

Luomuvalvonnan uudistamisesta keskustellaan Joensuussa torstaina 29.11. järjestettävässä Lisää luomua -seminaarissa, jossa puhuu mm. Eviran pääjohtaja Matti Aho. Luomuvalvonnan tulevaisuusnäkymien lisäksi Aho kertoo, mikä saa hänet itse ostamaan luomutuotteita.

Pohjois-Karjala on luomutuotannon kärkimaakunta

Pohjois-Karjala on luomutuotannossa manner-Suomen ykkösmaakunta: tämän vuoden ennakkotietojen mukaan luomutilojen osuus Pohjois-Karjalassa nousee lähes 13 prosenttiin kaikista maatiloista, ja luomupeltopinta-ala laajenee liki 20 prosenttiin. Yhtä suuriin suhteellisiin osuuksiin yltää vain Kainuu, jossa tilojen ja hehtaarien kokonaismäärä on kuitenkin selvästi vähäisempi kuin Pohjois-Karjalassa.

Johtaja Ritva Saarelainen Pohjois-Karjalan ELY-keskuksesta arvioi, että maakunnan tuottajia on houkutellut luomuun sekä halu tuottaa puhdasta ruokaa, luomun hyvä kannattavuus että edistyksellisten luomutuottajien antama esimerkki.

– Pohjois-Karjalan viljelijät ovat hyvin verkostoituneita ja tekevät tiivistä yhteistyötä, ja kun luomutuottajien on havaittu menestyvän, niin muidenkin kiinnostus on virinnyt. Myös vahva neuvontaverkosto, mm. ProAgria Pohjois-Karjala on tehnyt valtavan hyvää työtä luomuneuvonnassa, Saarelainen analysoi.

Pohjois-Karjalassa tuotetaan luomuna paljon maitoa ja naudanlihaa, myös viljaa ja lampaanlihaa. Maakunta on kunnostautunut myös luomumarjojen ja luomuhunajan tuotannossa. Sen sijaan luomuvihanneksia ja -kasviksia sekä luomusianlihaa tuotetaan melko vähän, vaikka menekkiä varmasti löytyisi.

– Myös luomulampaanlihan tuotantoa voisi lisätä, sillä lampaanlihan kysyntä on kasvamaan päin, miettii Saarelainen.

Seminaari tuo luomutoimijat lähelle

Matti Ahon ja Ritva Saarelaisen lisäksi Joensuun Lisää luomua -seminaarissa kuullaan kaupan, teollisuuden ja ammattikeittiöiden näkemyksiä luomun tulevaisuudesta. Pohjoiskarjalainen luomunaudanlihantuottaja kertoo kokemuksistaan, ja luomulainsäädännön asiantuntija pohtii valvontaa kilpailuvalttina.

Seminaarissa on mahdollisuus tutustua myös alueellisten ja valtakunnallisten luomuhankkeiden ja -toimijoiden infopisteisiin. Niin ikään neuvonta ja tuottajajärjestöt ovat näkyvästi mukana tapahtumassa.

Tervetuloa Lisää luomua -kiertueen seminaariin!

Aika: torstai 29.11.2012 klo 9.30-15

Paikka: Pohjois-Karjalan aikuisopisto/auditorio (Kaislakatu 3), Joensuu

Ohjelma:

Seminaarin puheenjohtajana toimii yksikön päällikkö Pekka Tahvanainen, Pohjois-Karjalan ELY-keskus

9.30 Kahvi

10.00 Tervetuloa! rehtori Antti Koskinen, Pohjois-Karjalan aikuisopisto

10.10 Lisää luomua! Tavoitteet markkinoiden ja tuotannon kasvuun, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila, Pro Luomu ry

10.25 Pohjois-Karjala luomutuotannon edelläkävijänä, johtaja Ritva Saarelainen,Pohjois-Karjalan ELY-keskus

10.40 Mitä luomulle kuuluu? pääjohtaja Matti Aho, Evira

10.55 Lisää luomua kauppaan, Prismajohtaja Olli Kurppa, Pohjois-Karjalan Osuuskauppa sekä kauppias Juha Kupiainen, K-Citymarket Pilkko Joensuu

11.25 Lisää luomua kunnan keittiöihin, projektipäällikkö Jari Korhonen, Servica – Itä-Suomen huoltopalvelut liikelaitoskuntayhtymä

11.40 Kyllä kaikki onnistuu. Kokemuksia luomunaudanlihan tuotannosta, yrittäjä Jyrki Kuikka, Haukiniemen tila

11.55 Luomu valintana, tuotekehityspäällikkö Marita Leskinen, Järvi-Suomen Portti

12.10 Lainsäädäntö luomun tukena – Luomuvalvonta kilpailuvalttina? asiantuntija Jaana Elo, KoKo-palvelut

12.25 Tilaisuuden yhteenveto ja infopisteet puheenjohtajan haastattelussa

12.45 Luomulounas

Infopisteillä esittäytyvät mm. Luomuliitto, Suomen luomukeskus Oy, Ukonpellon luomutila, ProAgria, Luomuveräjä-hanke, Laatutyö pohjoiskarjalaisessa elintarvikeketjussa -hanke, Elintarvikealan koordinointihanke Pohjois-Karjalassa 2010–2012

Tilaisuus on maksuton, mutta ruokailun takia ennakkoilmoittautuminen viimeistään 23.11.2012 hanna.tuominen(at)pkky.fi ja puh. 050 430 0511.

Tilaisuuden järjestävät Pro Luomu ry ja Elintarvikealan koordinointihanke 2010–2012 Pohjois-Karjalassa/Pohjois-Karjalan aikuisopisto. Lisää luomua -kiertuetta tukee maa- ja metsätalousministeriön Laatuketju.

Linkki selvitysmiehen raporttiin:

www.mmm.fi/attachments/luomu/6BndpdHPI/Selvitysmiehen_raportti_luomutuotannon_valvonnasta_15.10.2012.pdf

Linkki tiedotteeseen: www.proluomu.fi/luomuvalvontaa-esitetaan-yksityistettavaksi-tai-siirrettavaksi-eviraan/

Lisätietoja: selvitysmies Sampsa Heinonen, sampsa.heinonen(at)netti.fi, puh. 045 279 9068, projektipäällikkö Hanna Tuominen/Pohjois-Karjalan aikuisopisto, hanna.tuominen(at)pkky.fi, puh. 050 430 0511, toiminnanjohtaja Marja-Riitta Kottila/Pro Luomu ry, marja-riitta.kottila(at)proluomu.fi, puh. 040 581 9252 ja www.proluomu.fi

Pro Luomu ry perustettiin luomualan yhteistyöjärjestöksi vuonna 2011. Sen tarkoituksena on edistää luomualan kasvua ja kehitystä Suomessa. Yhdistys ei ole kenenkään yksittäisen toimijan edunvalvoja, vaan ajaa vain ja ainoastaan luomun etua. Yhdistyksessä on noin 40 jäsentä, jotka edustavat ruokaketjun toimijoita tuottajista kauppaan ja ammattikeittiöihin.