Etusivu » Tiedotteet » Rakentaminen » Kehärata-hankkeen mittava elementtitoimitus Parma Oy:lle

Parma Oy

Kehärata-hankkeen mittava elementtitoimitus Parma Oy:lle

Julkaistu: 06.11.2012 klo 09:00
Julkaisija: Parma Oy

Betonisen valmisosarakentamisen Suomen markkinajohtaja Parma Oy tulee valmistamaan pääosan Kehärata-hankkeen lentokentän aseman urakan elementeistä. Yhtiö on solminut sopimuksen elementtitoimituksesta SRV:n kanssa.

Toimitukset alkavat alkutalvesta 2013 ja jatkuvat vuoden 2014 alkupuolelle. Kaupan arvo on noin 6 miljoonaa euroa. Parman vahva rooli väylien rakentamisessa jatkuu, sillä yhtiö on keskeisessä roolissa myös Länsimetron betonielementtien valmistamisessa.

- Kehärata-hankkeessa Parman valikoitumiseen toimittajaksi painoi kapasiteettimme: näin suuressa projektissa vaaditaan luotettavaa toimituskykyä ja projektinhallintaa. Parma on tehnyt pitkään yhteistyötä SRV:n kanssa asunto- ja toimitilapuolella, joten molemminpuolinen kokemus hyvästä kumppanuudesta on jo olemassa, Parman aluejohtaja Sami Purtola sanoo.

- Parman kanssa oli helppo lähteä yhteistyöhön, sillä tunnemme ennestään heidän toimintatapansa ja olemme olleet siihen tyytyväisiä. Yhtiö on myös riittävän suuri suoriutuakseen tämän mittaluokan haasteesta, SRV:n projektipäällikkö Teemu Lohilahti vahvistaa.

Infrarakentamisessa tehostamisen mahdollisuuksia

Infrarakentamisessa valmiiden teollisten ratkaisujen käyttö on Suomessa harvinaisempaa kuin perinteisessä talonrakentamisessa. Parma on jo useamman vuoden ajan tehnyt määrätietoista työtä infrarakentamisen tehostamiseksi. Esimerkkejä tästä ovat markkinoille tuodut uudet tuotteet ja ratkaisut, kuten Parman ecopaalut, PARMAtornit ja Parman kaapelikanavat.

- Haemme infrarakentamisesta vahvaa kolmatta tukijalkaa asuin- ja toimitilarakentamisen rinnalle. Esimerkiksi siltarakentamisessa on paljon potentiaalia. Suomessa sillat toteutetaan pääsääntöisesti paikallavalaen, kun taas Euroopassa betonielementtisillat ovat tyypillisiä rata- ja tierakentamisessa, Parman markkinointijohtaja Petri Kähkönen kertoo.

Elementtivaihtoehdolla esimerkiksi silta voidaan toteuttaa nopeasti ja vähäisin liikennehaitoin. Tuotteistamalla on mahdollisuus säästää kustannuksia, ja tehdasolosuhteissa laatu on taattua. Myös ulkonäöllisesti betoni tarjoaa useita mahdollisuuksia.

- Nopeus on elementtirakentamisen selkeä etu. Ajan säästöllä on rakentamisprojekteissa huomattava vaikutus kustannuksiin. Olennaista on, että hankkeessa mukana olevat hallitsevat kokonaisuuden. Tämä onnistuu erityisen hyvin pitkäaikaisissa asiakassuhteissa, jolloin prosessia pystytään hiomaan hankkeista toiseen, Sami Purtola toteaa.

Markkinointijohtaja Petri Kähkönen
petri.kahkonen@parma.fi

Aluejohtaja Sami Purtola
sami.purtola@parma.fi

www.parma.fi
www.consolis.com

Tietoa Kehärata-hankkeesta: http://portal.liikennevirasto.fi/sivu/www/f/hankkeet/kaynnissa/keharata

Parma Oy on betonisen valmisosarakentamisen markkinajohtaja Suomessa. Yhtiö toimii 12 paikkakunnalla, vuoden 2011 liikevaihto oli noin 160 miljoonaa euroa ja työllistämme noin 750 henkilöä.

Parma kuuluu Consolis-konserniin, joka on Euroopan suurin betonitekniikkaan perustuvien ratkaisujen tuottaja ja betonisten valmisosien valmistaja. Consolis toimii 25 maassa, liikevaihto on noin 1,4 miljardia euroa ja henkilökuntaa noin 11 000.