Etusivu » Tiedotteet » Pääuutinen » Kahdeksalle suomalaiselle Euroopan tutkimusneuvoston iso tutkimusrahoitus

Suomen Akatemia

Kahdeksalle suomalaiselle Euroopan tutkimusneuvoston iso tutkimusrahoitus

Julkaistu: 20.09.2012 klo 15:47
Julkaisija: Suomen Akatemia

Kahdeksan suomalaista tutkijaa saa ison tutkimusrahoituksen Euroopan tutkimusneuvoston ERC:n nuorille tutkijoille suunnatusta hausta. Yksittäisen tutkimushankkeen rahoitus on enimmillään kaksi miljoonaa euroa ja rahoituskausi on viisi vuotta. Rahoitus kohdistetaan yksittäisille tutkijoille, jotka kokoavat itse tutkimusryhmänsä hanketta toteuttamaan. Rahoituksen saaneet tutkijat työskentelevät Aalto-yliopistossa, Helsingin yliopistossa ja Jyväskylän yliopistossa.

ERC:n tämänvuotisesta nuorten tutkijoiden hausta myönnetään rahoitusta 536 hankkeelle yhteensä lähes 800 miljoonaa euroa. Kaikkiaan hakuun osallistui yli 4700 tutkijaa. Rahoitusta myönnetään kaikkien tieteenalojen tutkimukselle. Pohjoismaisessa vertailussa parhaiten menestyi Ruotsi, joka onnistui saamaan rahoitusta 22  tutkijalle. Tanskassa 13 tutkijaa saa rahoituksen ja Norjassa kuusi tutkijaa.

ERC Starting Grant -haussa rahoitetut Suomessa työskentelevät  tutkijat ovat: Lauri Nummenmaa, Hele Savin ja Sebastiaan van Dijken Aalto-yliopistosta, Hélder Alemida Santos, Tiina Sikanen, Kaius Tuori ja Maria Vartiainen Helsingin yliopistosta sekä Mikko Salo Jyväskylän yliopistosta.

Monet näistä tutkijoista ovat saaneet uransa aikana tutkimusrahoitusta myös Suomen Akatemialta tutkijatohtorin tai akatemiatutkijan tehtävässä tai tutkimushankerahoituksen muodossa. Viisi heistä osallistui keväällä myös Akatemian järjestämään ERC-haastattelukoulutukseen.

Euroopan tutkimusneuvosto rahoittaa tutkijalähtöistä, korkeatasoista tieteellistä tutkimusta. Rahoitettavat hankkeet valitaan tieteellisen laadun perusteella. Rahoitusjärjestelmän tavoitteena on nostaa eurooppalaisen tutkimuksen tasoa entisestään.

Tiedeasiantuntija Maiju Gyran, Suomen Akatemia, p. 040 196 2729, maiju.gyran(at)aka.fi

Suomen Akatemian viestintä
Tiedotuspäällikkö Riitta Tirronen