Etusivu » Tiedotteet » Metalliteollisuus » Kolikko kutsuu luonnon helmaan

Julkaistu: 14.09.2012 klo 12:04
Julkaisija: Suomen Rahapaja Oy

Suomen Rahapaja julkaisee Pohjolan luontoa juhlistavan kolikkosarjan 1.10.2012

Vaikka Pohjolan ihmiset asuisivat keskellä kaupunkia ja viettäisivät päivänsä sisätiloissa, on luonto täällä aina lähellä. Silti emme aina muista iloita meitä ympäröivän lajiston valtavasta kirjosta ja vuodenaikojen ansiosta pukuaan vaihtavasta maisemasta. Uusi Pohjolan luonto -kolikkosarja muistuttaa monimuotoisen ympäristömme upeimmista piirteistä ja juhlistaa pohjolan luonnon ja ihmisen yhteenkuuluvuutta.

Kolme kolikkoa ikuistaa luontomme upeimmat piirteet

Luonto sopii kolikoiden aiheeksi hyvin, sillä metalliraha on erittäin ympäristöystävällinen maksuväline. Kolikoiden valmistuksessa käytetään usein vanhoista kolikoista sulatettua metallia, ja käytössä kolikot kestävät jopa 30 vuotta. Pohjolan luonto -kolikkosetti on myös pakattu Globe Hopen kierrätysmateriaalista valmistamiin Suomen Rahapajan omiin kolikkopusseihin.

Sarjan Kasvisto-niminen juhlaraha kuvaa jääleinikkiä eli sinnikästä kasvia, joka tunnetaan erityisesti kyvystään kukkia jopa lumen keskellä. Pohjolan eläimistö saa oman juhlarahansa tunnelmallisesta kolikosta, joka kuvaa napaketun tassunjälkiä hiljaisessa lumisateessa. Kolmas sarjan raha ikuistaa pohjoisen kauniin talven, jonka valkoisia hankia valaisevat revontulet ja kirkas tähtitaivas. Sarjan kolikoiden ulkoasusta vastaa suomalaisen kolikkodesignin grand old man Reijo Paavilainen, jonka työt ovat hurmanneet vuosien saatossa niin kolikkoharrastajat kuin kolikoiden suunnittelukilpailuista vastaavan juhlarahalautakunnan.

Suomen Rahapaja liikuttaa lapsia ja perheitä

Luonto on tänä syksynä täynnä aarteita paitsi väriloiston, niin myös Suomen Rahapajan ansiosta. Liikuntaan ja hyvinvointiin keskittynyt tv-ohjelma Elixir yhteistyössä Suomen Rahapajan kanssa käynnistää Elixir kätkee aarteen -luontoseikkailun, jonka innostaa perheitä liikkumaan syysluonnossa. Joka sunnuntai Nelosella nähtävässä jaksossa urheilutähdet kätkevät aarteen luonnon helmaan kaikkien lasten ja lapsenmielisten löydettäväksi. Suomen Rahapaja lahjoittaa jokaisen aarteen ensimmäiselle lapsilöytäjälle uuden Pohjolan luonto -kolikkosarjan heti sen ilmestymisestä alkaen – onhan jokaisessa kunnon aarteessa mukana myös kolikoita! Elixir nelosella sunnuntaisin kello 11.15.

Pohjolan luonto -kolikkosarja on ostettavissa Suomen Rahapajan tehtaanmyymälän verkkosivuilta 1.10. alkaen. Kolikkoja voi ostaa kolmen peilikiiltoisen kolikon settinä tai yksittäin käyttörahalaatuisena.

Valokuvat kolikoista saatavilla viikolla 39.

Lisätietoa:

Suomen Rahapaja
laura.helle@mint.fi

Suomen Rahapaja Oy on euroalueen vahvin rahapaja, joka omistaa sataprosenttisesti Saxonia Eurocoin GmbH:n Saksassa ja puolet Det Norske Myntverketistä Norjassa. Suomen Rahapaja suunnittelee, markkinoi ja lyö rahaa. Yhtiön omistaa Suomen valtio. Suomen Rahapaja valmistaa metallisia käyttörahoja, juhla- ja erikoisrahoja ja rahasarjoja. Vuonna 2012 Suomen Rahapaja julkistaa yhdeksän uutta juhlarahaa ja kaksi erikoisrahaa. Suomalaisilla on mahdollisuus tutustua kolikoiden valmistamiseen tiedekeskus Heurekassa Kolikon tie -näyttelyssä. Lisää tietoa vuoden 2012 tapahtumista www.suomenrahapaja.fi

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki