Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Valtakunnallista Lukuhetkeä vietetään jälleen 23.11.2012: Annukka Salama vetää innokasta lukupiiriä

Julkaistu: 01.11.2012 klo 10:00
Julkaisija: OSG Viestintä Oy

WSOY:n kirjallisuussäätiön Valtakunnallista Lukuhetkeä vietetään jälleen 23.11. kello 19.–19.15. Kampanjalla on jo nyt Facebookissa aktiivinen lukupiiri, jossa esikoiskirjailija Annukka Salama juttelee nuorten kanssa kirjoista.

– Olin tosi otettu, että minut pyydettiin mukaan lukupiiriin. Lukijoiden kanssa keskustelu on ollut antoisaa ja kirjoittamistani kehittävää. On ollut huikeaa kuulla, miten lukijoiden mielikuvitus osallistuu luovaan prosessiin ja herättää kehittämäni hahmot eloon. Kaikki kirjoittamani on vain paperia ja mustetta, kunnes lukijan mielikuvitus puhaltaa hahmoihin hengen, toteaa lukupiiriä vetävä esikoiskirjailija Annukka Salama.

Lukupiiriläiset saivat luettavakseen Annukka Salaman faunoideista kertovan Käärmeenlumooja-teoksen. Parhaillaan netissä käydään vilkasta keskustelua kirjasta sekä lukemisesta ja kirjoittamisesta ylipäätään. Lukupiirissä on mukana 30 lukijaa eri puolilta Suomea. Hakijoita lukupiiriin oli neljä kertaa enemmän kuin mukaan voitiin ottaa.

Nuoret ovat lukupiirissä kertoneet, että lukeminen on heille pakokeino toiseen maailmaan. He uskovat, että lukeminen kehittää mielikuvitusta ja laajentaa näkemystä maailmasta. Hyvä kirja on opastaja ja ystävä. Se rauhoittaa nykyajan virikkeitä pursuavassa mediamaailmassa.

– Lukupiirissä on ollut hienoa huomata, että Suomessa on edelleen lukutaitoon ja lukuharrastukseen intohimoisesti suhtautuvia ihmisiä. Lukutaito on sivistyksemme peruspilari ja lukemisen sujuvuus vaikuttaa hurjasti koulumenestykseen, Salama toteaa,

– Minulla perimmäinen syy kirjailijan ammatin harjoittamiseen on lasten- ja nuorten lukutaidon kehittymisen tukeminen. Toisaalta minulla on mielettömän hauskaa henkilöhahmojeni kanssa, ja nuoret ovat ihanin, välittömin, inspiroivin ja innokkain porukka, jolle vaan voi kirjoittaa, hän jatkaa.

Kaikki mukaan Lukuhetkeen

WSOY:n kirjallisuussäätiö lanseerasi Valtakunnallisen Lukuhetken viime vuonna. Silloin säätiö lahjoitti kaikille Suomen ekaluokkalaisille omat kaunokirjalliset teokset. Nyt lukemisen iloa halutaan levittää erityisesti nuorten parissa ja sosiaalisessa mediassa.

Lukuhetkeä vietetään 23.11.2012 kello 19–19.15. Säätiö haluaa silloin haastaa kaikki suomalaiset lukemaan edes vartiksi.

Annukka Salama, annukka.suksi@gmail.com, 050 538 7656

Lukupiiriläisten haastattelupyynnöt:

OS/G Viestintä Pirkko Soininen, pirkko.soininen@osg.fi, 0400 630 075

Vuonna 1942 perustetun, yleishyödyllisen Werner Söderström Osakeyhtiön kirjallisuussäätiön tarkoituksena on edistää suomalaista kansalliskirjallisuutta. Säätiö edistää myös lukuharrastuksen lisäämistä. Säätiö toteuttaa tarkoitustaan jakamalla apurahoja ja palkintoja sekä tukemalla kirjallisuutta ja lukuharrastusta edistäviä hankkeita. WSOY:n kirjallisuussäätiö on Suomen merkittävin kirjallisuutta tukeva säätiö.