Etusivu » Tiedotteet » Lifestyle » Tutkimus: Suomalaiset Pohjoismaiden laiskimpia nettishoppailijoita

Nets

Tutkimus: Suomalaiset Pohjoismaiden laiskimpia nettishoppailijoita

Julkaistu: 18.10.2012 klo 09:15
Julkaisija: Nets

Suomalaiset tekevät verkko-ostoksia vähemmän kuin muut pohjoismaalaiset. Suomessa taas ostetaan verkosta enemmän vaatteita ja kenkiä kuin naapurimaissa. Tulokset käyvät ilmi maksujärjestelmiä ja -palveluita tarjoavan Netsin teettämästä laajasta verkko-ostostutkimuksesta.

TNS Gallup tutki pohjoismaisten kuluttajien verkkokäyttäytymistä alkuvuonna 2012. Suomalaisista internetin käyttäjistä vain 45 prosenttia teki tutkimusjakson aikana verkko-ostoksia, kun taas norjalaisista verkkokaupoissa asioi  59 prosenttia ja ruotsalaisista 52 prosenttia.

”Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme tutkineet verkko-ostoskäyttäytymistä kaikissa pohjoismaissa. Osa tuloksista oli odotettavissa, mutta tutkimus on paljastanut myös täysin uusia maakohtaisia piirteitä”, Netsin Finlandin toimitusjohtaja Päivö Eerola arvioi tutkimustuloksia.

Norjalaisten nettikoreihin matkoja, suomalaisille vaatteita

Eri maissa ostetaan verkosta eri asioita. Norjalaiset käyttävät verkkokauppoja ennen kaikkea lomamatkojen varaamiseen, kun taas Suomessa vaatteet ja kengät ovat nettishoppailijoiden ykköskohde. Yleisin maksutapa on Suomea lukuun ottamatta korttimaksu. Suomalaiset käyttävät enemmän pankkien verkkomaksua.

”Korttimaksaminen on niin suosittua Norjassa ja Tanskassa siitä syystä, että kuluttajat ovat siellä tottuneet käyttämään muutenkin korttia ja siirtäneet tämän tottumuksen suoraan verkkomaailmaan”, Eerola sanoo.

Kyselyn mukaan 72 prosenttia suomalaisista verkkokuluttajista pitää korttimaksamista helppona ja käyttäjäystävällisenä, 57 prosenttia pitää verkkomaksamista turvallisena.

30–45 -vuotiaat sekä naiset aktiivisimpia verkko-ostosten tekijöitä Suomessa

Tutkimusjakson aikana miehet muodostivat enemmistön verkko-ostoksia tekevistä kuluttajista Norjassa ja Ruotsissa, mutta Suomessa naiset olivat enemmistönä. Tanskassa naiset ja miehet tekivät yhtä paljon verkko-ostoksia.

Ikäryhmien osalta aktiivisimpia verkkokaupassa kävijöitä olivat Suomessa ja Tanskassa 30–45 -vuotiaat. Ruotsissa ja Norjassa eniten verkkoa ostosten tekemiseen käyttivät alle 30-vuotiaat. Suomalaiset tekivät tutkimusjakson aikana keskimäärin 2,47 ostosta verkossa.

Verkkokauppa.com Suomen suosituin verkkokauppa

Tutkimuksessa kysyttiin myös, mikä on vastaajan oma suosikkiverkkokauppa niin kotimaisista kuin ulkomaisistakin kaupoista. Vastaajat saattoivat käsittää jonkin kaupan sekä kotimaiseksi että ulkomaiseksi, joten samoja nimiä saattaa löytyä kummastakin kategoriasta. Suomen suosituimmat verkkokaupat ovat tutkimuksen mukaan verkkokauppa.com ja amazon.co.uk eli Amazonin brittiläinen versio.

Suosituimmat verkkokaupat Suomessa:

peero@nets.eu

-------------------------

Liitetaulukot:

Verkko-ostoksia tekevien internet-käyttäjien osuus maan kaikista internet-käyttäjistä

Osuus verkko-ostoksista Pohjoismaissa

Osuus koko pohjoismaisen verkkokaupan liikevaihdosta

RUOTSI

Suosituimmat ostoskategoriat verkossa maittain:

Kirjat ja lehdet (fyysiset tuotteet)

Matkaliput (bussi, juna, lautta, jne.)

Elektroniikka

Hygieniatuotteet

Pääsyliput (teatteri, elokuva, urheilutapahtumat, jne.)

Suosituimmat maksutavat maittain:

Etukäteismaksu 4 %

Maksu toimituksen yhteydessä 3 %

Lasku 4 %

TNS Gallup toteutti Nordic e-commerce -tutkimuksen Netsin toimeksiannosta helmikuussa 2012. Kysely toteutettiin web-paneelina ja tulokset on painotettu niin, että jokaisen kyselyyn osallistuneen maan verkonkäyttäjät tulevat tasapuolisesti edustetuiksi. Tutkimusta varten haastateltiin yhteensä 4500 yli 18-vuotiasta pohjoismaista internetin käyttäjää. Tutkimuskauden aikana Pohjoismaissa tehtiin arviolta 21,4 miljoonaa verkko-ostosta yli 2,6 miljardin euron kokonaisarvosta.

Nets Finland Oy tarjoaa vakaat ja luotettavat elektronisen maksamisen ratkaisut kaupankäyntiin. Nets on Suomen nopeimmin kasvava maksupäätetoimittaja ja uusien maksupalvelujen tuottaja. Nets Finland työllistää yli 70 maksamisen asiantuntijaa ja kuuluu pohjoismaiseen Nets-konserniin, jonka järjestelmillä hallinnoidaan jo 17 miljoonaa maksu- ja luottokorttia. www.nets.fi