Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Renewable Energy for Africa? – Uusiutuvan energian seminaari Lahdessa ti 25.9.

FUAS

Renewable Energy for Africa? – Uusiutuvan energian seminaari Lahdessa ti 25.9.

Julkaistu: 18.09.2012 klo 10:18
Julkaisija: FUAS

Uusiutuvalle energialle on tarvetta kehittyvissä maissa ja suomalaisilla yrityksillä on tarpeisiin soveltuvaa teknologiaa. Verkostoituminen uusille markkinoille esimerkiksi Afrikassa on kuitenkin haastavaa. Miten se tapahtuu käytännössä?

Tervetuloa kuulemaan yritysten ja vientiä tukevien organisaatioiden kokemuksia uusiutuvan energian viennistä sekä verkostoitumisesta Afrikkaan tiistaina 25.9. klo 9.00–12.15 Lahteen (Sibeliustaloon, Ankkurikatu 7)!

– Jotta suomalaiset pk-yritykset pääsevät Afrikan markkinoille, tarvitaan muun muassa seuraavia: paikallista läsnäoloa, liiketoimintakulttuurin ja kontaktien tuntemusta. Hyvänä tukena suomalaisille pk-yrityksille voivat toimia Suomessa opiskelevat, kehitysmaista kotoisin olevat opiskelijat. FUAS-liittouman ammattikorkeakoulujen CONNECT-projekti etsii vastauksia pk-yritysten kansainvälistymisen haasteisiin, kertoo projektipäällikkö Maarit Virtanen Lahden ammattikorkeakoulusta.

Renewable Energy for Africa -seminaari on tarkoitettu yrityksille, kansainvälisille opiskelijoille sekä muille aiheesta kiinnostuneille.  Seminaarin kielenä on englanti.

Seminaarin ohjelma

9.00        Registration and coffee

9.30        Welcome, introduction of Connect project: Birgit Aurela, Laurea

9.40        Opening words: Marjatta Aarniala, Tekes

10.00     Renewable Energy Opportunities in Africa: Helena Sarén, Finpro

10.30     Company Experiences:  Jouko Häyrynen, CEO, Suntrica Ltd.

11.00 Panel Discussion: Facilitator Tapani Ryynänen, VTT. Panellists: Livinus Onuh, Finnobec Ltd; Petri Wanner, Ministry For Foreign Affairs; Peter Kuria, Shalind Finland; Sarah Laaru, Finland – Ghana Chamber Of Commerce

12.10     Closing remarks

12.15->   Lunch and poster presentation on country (analysis) REPORTS

Keitä asiakkaat ovat Afrikan markkinoilla?

Seminaarissa puhuvat muun muassa Marjatta Aarniala Tekesistä (Groove -ohjelma, vastuualueina bioenergia, NABC-analyysit, tutkimuslaitosyhteistyö),  Helena Sarén Finprosta (energia- ja ympäristöalan  asiantuntija) sekä  toimitusjohtaja Jouko Häyrynen Suntrica Oy:stä. Suntrica tekee kannettavia aurinkoenergialatureita ja vie tuotteita myös Afrikan markkinoille.

Paneelikeskustelussa klo 11.00 pohditaan sitä, keitä asiakkaat ovat Afrikan markkinoilla ja kuinka heidät tavoitetaan. Paneelin vetää Tapani Ryynänen VTT:n ReAfrica-projektista.  Panelisteina ovat muun muassa Livinus Onuh Finnobec Oy:stä, joka vie aurinkoenergiaa etenkin kotimaahansa Nigeriaan sekä  Peter Kuria Shalin Finland ry:stä, joka edistää paikallisia ratkaisuja ilmastonmuutoksen ja köyhyyden asettamiin haasteisiin globaalilla tavalla. Uusiutuva energia on yksi yhdistyksen toiminta-alueista.

Seminaarin järjestää CONNECT-projekti, jossa tutkitaan ja luodaan uusia tapoja rakentaa toimivia verkostoja markkinoillepääsyn tueksi ja kehitetään yritysten kansainvälistymis- ja kulttuuriosaamista.

TEKESin rahoittama hanke käynnistyi vuoden 2012 alussa ja se kestää 30.6.2014 saakka.

Lisätietoja  seminaarista ja hankkeesta

yliopettaja Birgit Aurela
birgit.aurela@laurea.fi
Laurea-ammattikorkeakoulu