Etusivu » Tiedotteet » Koulutus » Laadukkaat kotityöpalvelut vanhushoidon tukena

TTS Työtehoseura

Laadukkaat kotityöpalvelut vanhushoidon tukena

Julkaistu: 29.08.2012 klo 11:44
Julkaisija: TTS Työtehoseura

Suomessa on noin 8000 kotityöpalveluyritystä, jotka tuottavat palveluja koteihin. Lähinnä yritykset tekevät kotisiivouksia, kodin remonttipalveluja, tekstiili- ja vaatehuoltopalveluja, ateriapalveluja ja avustamis- ja asiointipalveluja. Näiden yritysten yhteistoimintaa, edunvalvontaa ja koulutusta kehittämään perustettiin

9.11.2010 Helsingissä Suomen Kotityöpalveluyhdistys. Yhdistyksen jäseninä ovat Kotityöpalvelujen Laatusertifikaatin suorittaneet kotityöpalveluyritykset, joita elokuussa 2012 on 71ja Laatusertifikaattikoulutusta  järjestävät oppilaitokset ympäri Suomen. Lisäksi yhdistyksellä on kannattajajäseniä.

Kotitalousvähennystä ollaan jälleen uudistamassa. Suomen kotityöpalveluyhdistys kannattaa kotitalousvähennyksen määrän nostamista. Kotitalousvähennys estää pimeän työn ja tuo turvaa sekä asiakkaille että yrittäjille. Laadukas kotityöpalveluyritys ei sorru laittomuuksiin.

Suomen koulutusjärjestelmässä on Kotityöpalvelualalle kaksi tutkintoa: Kotityö-ja  puhdistuspalvelujen perustutkinto, Kodinhuoltaja ja Kotityöpalvelujen ammattitutkinto, joista valmistuu vuosittain osaavia henkilöitä kotityöpalveluihin.

Tällä hetkellä keskustellaan vanhuspalveluiden henkilöstömääristä ja hoitaja pulasta. On suunniteltu ja kehitetty hoiva-avusta ym. vastaavia kursseja, joilla on koulutettu henkilöitä vanhuspalveluiden tukipalveluihin. Kurssien sisällöt ovat muodostuneet siivouksesta, ateriapalveluista ja avustamisesta eli juuri niistä sisällöistä, joita koulutetaan tutkintoon johtavina koulutuksina edellä mainituissa koulutuksissa.

Esitämme selvitettäväksi, miten voitaisiin vanhuksia varten palkata tai ulkoistaa palveluiden tuottamista kotityöpalvelualan osaajille. Näin saataisiin enemmän hoitohenkilöstöä vanhusten hoito ja hoivatyöhön. Siivous-, ateria-, vaatehuoltopalveluiden tekeminen on tehokkaampaa ja tuloksellisempaa, kun niiden palveluiden tekijät on koulutettu näiden palveluiden ammattiosaajiksi.

KotityöpalveluaIaiia on paljon hyviä koulutettuja  henkilöitä ja monia laadukkaita yrityksiä suorittamaan kodin arjen palveluita erilaisille asiakkaille.

Eija Lenkkeri, puheenjohtaja,
Suomen kotityöpalveluyhdistys Ry
eija.lenkkeri@edupoli.fi, p.0407768728

Lauri Tarasti kunniapuheenjohtaja,
Suomen kotityöpalveluyhdistys Ry,
lauri.tarasti@kulumbus.fi p.0505687300

Alkuperäinen teksti allekirjoitettuna:

TTS - Työtehoseura on valtakunnallinen koulutus-, tutkimus- ja kehittämisorganisaatio, joka kouluttaa vuosittain noin 7000 opiskelijaa eri alojen ammattilaisiksi. Koulutustoiminnan lisäksi TTS - Työtehoseura tutkii ja kehittää noin 100 vuosittaisen projektin avulla työmenetelmien toiminnallisuutta, tehokkuutta ja tuottavuutta.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki