Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Trafi uudisti autojen energiamerkintäpalvelun

Trafi

Trafi uudisti autojen energiamerkintäpalvelun

Julkaistu: 15.06.2012 klo 09:00
Julkaisija: Trafi

Uusitun EkoTrafi-palvelun avulla auton ostaja voi etsiä itselleen sopivia Suomessa myynnissä olevia uusia henkilöautomalleja. Haku- ja vertailutekijöiksi voi ottaa myös uudet energianlähteet. Valittuja malleja voi vertailla teknisten ominaisuuksien, kulutus- ja päästötietojen, hinnan sekä auto- ja ajoneuvoveron määrän mukaan. Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin palvelun tavoitteena on auttaa auton ostajaa valitsemaan turvallinen ja vähäpäästöinen henkilöauto, joka on kokonaiskustannuksiltaan edullinen. Palvelun kehittämisen lähtökohtia ovat olleet ympäristö, liikenneturvallisuus ja auton käyttötarve.

Palvelu hakee oletuksena kaikki autot ja järjestää hakutulokset siten, että ensin näytetään pienimmän hiilidioksidipäästölukeman omaavat mallit. Hakua voidaan rajata käyttämällä yhtä tai useaa hakutekijää. Polttoaineenkulutus on suoraan verrannollinen hiilidioksidipäästöihin (CO2). Kun CO2-päästö on pieni, auton omistaja säästää myös verotuksessa. Taloudelliselle automallille on aina kysyntää myös käytettynä. Suurikin auto voi olla kokoisekseen pieniruokainen. Useampaa energianlähdettä hyödyntäviltä ajoneuvoilta näytetään kaikkien eri polttoaineiden kulutus- ja päästötiedot.

”Suomessa viime vuonna ensirekisteröityjen uusien henkilöautojen CO2-päästöt olivat 145 g/km. EU:n tavoite vuodelle 2015 on 130 g/km”, kertoo palvelun kehittämisestä vastaava johtava asiantuntija Aino Varhimo.

Palvelu tuotetaan yhdessä autojen maahantuojien kanssa

Suomessa myynnissä olevat mallit, niiden myyntinimet ja kauppahinta saadaan palveluun autojen maahantuojilta. Lisäksi maahantuojat valitsevat mallisarjalle päästö- ja kulutustiedoiksi sen auton tiedot, jota tuodaan eniten Suomeen. Muut tekniset tiedot ovat Trafin tyyppihyväksyntätietoja ja tulevat ajoneuvoliikennerekisteristä.

”Palvelusta pääsee näkemään myös automallikohtaisen, kodinkoneista tutun energiamerkinnän. Palvelua käytettiin viime vuonna noin 50 000 kertaa”, kertoo Varhimo.

Trafin Auton valinta -sivuilta löytyy myös muita käytännönläheisiä autonvalintaohjeita kuluttajille, yrityksille ja organisaatioille. Tietoja voi hyödyntää yhtä lailla oman auton kuin työsuhdeauton hankintaan.

www.trafi.fi/ekotrafi

johtava asiantuntija Aino Varhimo, puh. 020 618 5371, aino.varhimo(at)trafi.fi
johtava asiantuntija Katja Lohko-Soner, puh. 020 618 6077, katja.lohko-soner(at)trafi.fi

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta, edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä ja vastaa liikennejärjestelmän viranomaistehtävistä. www.trafi.fi