Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Ota kesäauto käyttöön netissä

Ota kesäauto käyttöön netissä

Julkaistu: 12.04.2012 klo 09:43
Julkaisija: Trafi

Liikenteestä talveksi poistettujen kesäautojen käyttöönotto on alkanut. Vaivattomimmin ja edullisimmin kesäauton otto liikenteeseen onnistuu Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin verkkopalvelussa. Kaikista viime vuonna tehdyistä liikennekäyttöönotoista jo hieman alle 40 % tehtiin sähköisesti.

Netti-ilmoitus on helppo ja edullinen

Yksityishenkilö voi ilmoittaa liikennekäytöstäpoistetun auton takaisin liikenteeseen Trafin sähköisessä palvelussa, jos autossa on rekisterikilvet paikallaan. Ilmoituksen tekemiseen tarvitaan verkkopankkitunnusten lisäksi auton rekisteritunnus sekä voimassaolevassa rekisteröintitodistuksen ilmoitusosassa (osa II) oleva tarkistenumero. Jos ilmoitusosa on kadonnut, voi uuden tulostaa Trafin sähköisissä palveluissa tai katsastustoimipaikalla. Palvelut löytyvät Trafin nettisivuilta osoitteesta www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut ja ne ovat käytettävissä päivittäin klo 6.00-23.00. Ilmoitus maksaa 4 euroa.

Netissä tehtävä liikennekäyttöönotto on joustava. Asiakas voi itse valita, missä hän tekee ilmoituksen. Sähköinen ilmoitus säästää lompakkoa, sillä se on yli 7 euroa edullisempi kuin perinteinen rekisteröintitoimipisteessä tehtävä rekisteri-ilmoitus. Kotikoneelta tehty ilmoitus vähentää myös bensa- tai matkakuluja. Luontokin kiittää nettipalvelun valinnutta asiakasta.

Ilmoitus liikennekäyttöön otosta tehtävä ennen kuin autolla lähdetään ajamaan

Ilmoitus liikennekäyttöönotosta on tehtävä ennen auton käyttöönottoa viimeistään samana päivänä, jolloin autolla aiotaan lähteä liikenteeseen. Ilmoitusta ei voi tehdä tulevalle päivälle tai takautuvasti.

Määräaikaiskatsastuksen on oltava voimassa, jotta autoa saa käyttää liikenteessä. Autoa ei voi ottaa liikenteeseen, jos sen ajoneuvovero on erääntynyt.

On syytä muistaa, ettei liikennekäytöstäpoistettua autoa saa käyttää liikenteessä ennen kuin ilmoitus liikennekäyttöönotosta on tehty. Jos liikennekäytöstäpoistettua autoa käytetään liikenteessä, poliisi ottaa auton rekisterikilvet ja rekisteröintitodistuksen pois ja määrää ajoneuvorikkomuksesta sakon. Lisäksi autolle maksuunpannaan liikenteeseen käyttöajalta ajoneuvovero jälkiverotuksena sekä rangaistusluonteinen ajoneuvoveron lisävero. Vero on aina vähintään 1010 euroa. Maksamaton lisävero estää auton käytön liikenteessä.

Lähes 90 000 liikennekäyttöön ottoa

Vuonna 2011 henkilöautoille tehtiin 89 000 liikennekäyttöönottoa. Vuoden vaihteessa liikennekäytöstäpoistettuna oli 55 000 sellaista henkilöautoa, jotka olivat  liikennekäytöstä poistettuna myös vuoden 2010 lopussa, mutta olivat välillä liikenteessä.

www.trafi.fi/sahkoisetpalvelut
www.trafi.fi/rekisterointi
www.trafi.fi/verotus

ryhmäpäällikkö Olli Ahtola, puh. 020 618 5336, olli.ahtola(at)trafi.fi