Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Moottoripyöräala uskoo tulevaisuuteen

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Moottoripyöräala uskoo tulevaisuuteen

Julkaistu: 27.09.2010 klo 15:38
Julkaisija: Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistys

Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen Moottoripyöräjaosto uskoo ensi vuoden olevan tätä vuotta tasaisempi.

Mopojen myynti kääntyi laman hieman hellitettyä vihdoin elokuussa kasvuun. 125-kuutioisten moottoripyörien kauppaan markkinoiden heilahtelu ei taas juurikaan vaikuttanut.

– Tämä kertoo, että harrastuksen pariin tulee edelleen melko mukavasti uusia nuoria kuljettajia. He aloittavat mopoista ja siirtyvät sitten 125-kuutioisiin, Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen moottoripyöräjaoston puheenjohtaja Timo Lindström sanoo. Hän on Yamaha-moottoripyöriä maahan tuovan Konekesko Oy:n tuoteryhmäpäällikkö.

Moottoripyörämyynti laahasi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä -44 prosenttia, mutta myynnin lasku jää nyt aiemmin ennustettua pienemmäksi. Suurin osa mopo- ja moottoripyöräkaupasta tehdään huhtikuusta eteenpäin, ja huhtikuusta elokuuhun 2010 moottoripyörämarkkina olikin enää -7,8 prosenttia ja mopot -4,7 prosenttia edellisvuotta jäljessä. Elokuun loppuun mennessä koko vuoden moottoripyörämyynti oli -13,7 ja mopomyynti -11,7 prosenttia jäljessä edellisvuodesta.Käytettyjen moottoripyörien kauppa on lisääntynyt, minkä ansiosta kauppiaat ovat saaneet myynnin vaihtelua tasoitettua.

Vuodesta 2011 tasainen

Vuodesta 2011 jaosto uskoo tulevan selvästi edellisvuotta tasaisempi, ja se ennustaa moottoripyörien kokonaismyynnin säilyvän lähes tämän vuoden tasolla.

Mopomyynnin jaosto ennustaa säilyvän 18 000 kappaleen tasossa. Mopomyynnin kehitys riippuu kuitenkin pitkälti siitä, säädetäänkö mopokorttia vartenkin pakollinen ajo-opetus. Tällä hetkellä opetus ei ole pakollista.

Moottoripyöräala valmistautuu jo MP 2011 -näyttelyyn, joka järjestetään 3.–6.2.2011 Helsingin Messukeskuksessa. Teknisen Kaupan ja Palveluiden yhdistyksen moottoripyöräjaosto järjestää tämän kutsutapahtuman yhdessä Suomen Messujen kanssa.

– Tavoitteemme on järjestää jälleen alasta kiinnostuneille kuluttajille taas kerran huikea käynnistys kauden avajaisiksi, Lindström kuvaa.

Ala kehittyy

Jaosto on mukana myös Motokuume-kauppiastapahtumissa, jotka kauppiaat ovat vastaanottaneet hyvin. Lisäksi jaosto on päättänyt jakaa Suomen Messujen koulutusstipendejä alan aktiivisimmille kauppiaille, jotta kauppiaat pystyisivät palvelemaan kuluttajia entistä monipuolisemmin.

– Ensimmäinen koulutustilaisuus järjestetään jo vuoden 2010 puolella. Koulutus sisältää muun muassa taloudellisia sekä myyntityöhön ja asiakaspalveluun liittyviä asioita, joiden tarkoitus syventää osaamista jokapäiväisessä työssä, Lindström selvittää.

Timo Lindström
Moottoripyöräjaosto