Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Käytettynä maahantuotuja autoja eniten sitten vuoden 2004

Trafi

Käytettynä maahantuotuja autoja eniten sitten vuoden 2004

Julkaistu: 13.07.2010 klo 13:43
Julkaisija: Trafi

Käytettynä maahantuotujen henkilöautojen rekisteröinti on lisääntynyt selvästi. Tammi-kesäkuussa rekisteröintejä oli 13 513 kappaletta, mikä on jopa 66,8 % enemmän kuin viime vuoden vastaavana ajanjaksona, selviää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tuottamista tilastoista. Viimeksi Suomeen on tuotu henkilöautoja enemmän alkuvuoden aikana vuonna 2004. Viime vuoden ensimmäisellä puoliskolla määrä taas putosi 31,4 % vuoden 2008 tammi-kesäkuuhun verrattuna.

Myös muiden ajoneuvojen tuonti on kiihtynyt viimevuotisesta. Käytettynä tuotuja ajoneuvoja rekisteröitiin yhteensä 18 572, mikä merkitsee 52 % lisäystä viime vuoteen.

Saksa suosituin tuontimaa

Aikaisempien vuosien tapaan suosituimpana käytettyjen henkilöautojen tuontimaana on pysynyt Saksa 7 620 rekisteröinnillään. Tämä tarkoittaa 56 % osuutta kaikista käytettynä maahantuoduista henkilöautoista. Suosituimmat maat Saksan lisäksi olivat Ruotsi ja Viro. Ruotsista tuotujen käytettyjen henkilöautojen osuus oli viime vuonna poikkeuksellisen suuri, mutta tämän vuoden mittaan osuus on laskenut. Osuus oli tänä vuonna vain 14,4 % kun vielä viime vuoden alkupuoliskolla se oli jopa 24,5 %. Virosta tuotiin 1 223 henkilöautoa, mikä tarkoittaa 9 % osuutta.

Ylivoimaisesti suosituin merkki oli jälleen Mercedes-Benz, joita rekisteröitiin yhteensä 3 272 kappaletta. Seuraavina listalla ovat BMW, Volkswagen, Audi ja Volvo.

Käytettynä maahantuodut autot ovat olleet perinteisesti moottoritilavuudeltaan keskimääräisesti suurempia kuin Suomessa ensirekisteröidyt henkilöautot. Alkuvuoden tilastoissa kuitenkin näkyy jo useamman vuoden jatkunut kehitys: kaikkein isoimpien, yli 2 000 cm3 moottoritilavuuksien rekisteröinti vähenee tasaisesti, kun samalla 1 600-2 000 cm3 moottoritilavuuksien määrä vastaavasti lisääntyy.

Dieseleiden osuus kasvanut selkeästi

Dieselkäyttöisten osuus käytettynä maahantuoduista henkilöautoista on lähes 60 %. Tässä vaiheessa vuotta dieselkäyttöisten rekisteröintien osuus näyttääkin muodostuvan viime vuotta suuremmaksi. Vuoden 2009 lopussa dieselkäyttöisten osuus oli 52,5 %.

Käyttöönottovuosi useimmiten 2006

Käytettynä tuoduista henkilöautoista melkein puolet on otettu käyttöön vuonna 2005 tai myöhemmin. Selkeästi eniten rekisteröitiin vuonna 2006 käyttöön otettuja henkilöautoja, 2 166 kappaletta. Toiseksi eniten rekisteröitiin vuoden 2005 autoja, 1 409 kappaletta. 90-luvun autoja rekisteröidyistä oli enää vajaa viidennes. Huomattavasti vanhempiakin autoja mahtuu joukkoon: 0,7 % rekisteröityjen autojen kokonaismäärästä on otettu käyttöön ennen 60-lukua.

Moottoripyöristä Honda suosituin

Kaikissa ajoneuvoluokissa rekisteröintejä oli viime vuotta enemmän. Käytettynä tuotuja moottoripyöriä rekisteröitiin 2 398, mikä on 22,3 % enemmän kuin viime vuonna. Suosituimmat moottoripyörämerkit olivat Honda, Harley-Davidson ja Suzuki.

Käytettynä maahantuodut ajoneuvot tammi-kesäkuu 2009 ja 2010
Käytettynä maahantuodut henkilöautot moottoritilavuuden mukaan 2007-kes- 2010, prosenttia

www.trafi.fi/kaytettynamaahantuodut

viestintäpäällikkö Elina Uotila, puh. 020 618 5206