Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Kaksipyöräisten rekisteröinnit laskivat edelleen – autojen rekisteröinnit nousivat selvästi

Trafi

Julkaistu: 04.01.2011 klo 15:52
Julkaisija: Trafi

Liikententeen turvallisuusvirasto Trafin tilastojen mukaan vuonna 2010 uusia ajoneuvoja rekisteröitiin 126 396 kappaletta, jossa kasvua vuoteen 2009 verattuna oli 22,7 %. Etanoliautoja rekisteröitiin huomattavasti enemmän kuin aikaisemmin.

Uusia moottoripyöriä rekisteröitiin 6 054, mikä on 14,1 % vähemmän kuin vuonna 2009. Moottoripyörien ensirekisteröinnit olivat vuoden 2003 tasolla. Mopojen ensirekisteröinnit laskivat 12,4 % ja niitä rekisteröitiin 18 197.

Vuonna 2010 uusia henkilöautoja rekisteröitiin 111 968, kun niitä vuonna 2009 rekisteröitiin 90 575. Henkilöautojen ensirekisteröinnit nousivat vuoteen 2009 verrattuna kokonaisuudessaan 23,6 %.

Vuoden suosituimmat henkilöautomerkit olivat Toyota, Volkswagen, Skoda, Ford ja Volvo. Näiden viiden osuus kaikista ensirekisteröidyistä henkilöautoista oli 49,6 %.

Etanolia polttoaineena käyttävien autojen rekisteröintimäärä nousi huomattavasti. Vuonna 2009 rekisteröitiin vain yksi etanoliauto ja viime vuonna jo 334. Dieselautojen suhteellinen osuus on laskenut edelleen. Vuonna 2010 osuus oli noin 42 % kaikista ajoneuvoista, kun se aikaisemmin oli noin puolet.

Pakettiautojen rekisteröintimäärän nousu jatkuu

Pakettiautojen rekisteröinnin kasvu jatkui. Uusia pakettiautoja rekisteröitiin 11 045, mikä on 27,3 % enemmän kuin vuonna 2009. Suosituimmat pakettiautomerkit olivat edelleen Toyota, Volkswagen ja Ford.

Kuorma-autojen ensirekisteröintien määrä laski edelleen. Uusia kuorma-autoja rekisteröitiin 2 870 eli 9,6 % vähemmän kuin vuonna 2009. Kolmen kärki oli totutusti Scania, Mercedes-Benz ja Volvo.

Myös linja-autojen ensirekisteröinnit vähenivät. Uusia linja-autoja rekisteröitiin 513, jossa laskua oli 13,9 %. Linja-autojen suosituimmat merkit olivat Mercedes-Benz, Volvo ja uutena kolmen kärkeen nousi Iveco.

Rekisteröinti vilkkainta Kymenlaaksossa

Maakunnittain tarkasteltuna rekisteröintien määrät vaihtelevat suuresti. Reilua kasvua on Kymenlaaksossa, Pirkanmaalla ja Etelä-Karjalassa.

Ylitarkastaja Mari Saranpää, puh. 020 618 5463

Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi vastaa liikennejärjestelmän sääntely- ja valvontatehtävistä, kehittää aktiivisesti liikennejärjestelmän turvallisuutta ja edistää liikenteen ympäristöystävällisyyttä.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki