Etusivu » Tiedotteet » Autot ja moottoripyörät » Henkilöautoja liikenteessä yli 2,5 miljoonaa

Trafi

Henkilöautoja liikenteessä yli 2,5 miljoonaa

Julkaistu: 20.07.2010 klo 15:28
Julkaisija: Trafi

Kesäkuun lopussa Suomen teillä oli liikenteessä 2,52 miljoonaa henkilöautoa selviää Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin tilastoista. Kaikkiaan ajoneuvoliikennerekisterissä oli 4,77 miljoonaa liikennekäytössä olevaa ajoneuvoa, mikä on 2,5 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa. Viime kesään verrattuna ajoneuvoja on liikenteessä 1,7 prosenttia enemmän.

Henkilöautoja liikenteessä 26 000 enemmän kuin viime kesänä

Henkilöautoja oli kesäkuun lopussa liikenteessä 2,9 prosenttia enemmän kuin vuoden vaihteessa – kaikkiaan siis 2,52 miljoonaa. Vuoden 2009 kesään verrattuna henkilöautojen määrä liikenteessä on kasvanut reilun prosentin eli lähes 26 000 autoa.

Dieseleiden osuus liikenteessä olevista henkilöautoista oli kesäkuun lopussa  19,6 prosenttia. Vuodenvaihteessa osuus oli 18,7 prosenttia. Muilla kuin pelkällä bensiinillä tai dieselillä kulkevia henkilöautoja oli rekisteröity liikennekäyttöön 724.

Suosituimpien henkilöautomerkkien kahden kärki säilyi; eniten teillä liikkuu Toyotia ja Volkswageneita. Kolmanneksi eniten oli Fordin ja Opelin ohitse nousseita Volvoja.

Liikennekäytössä olevien kuorma-autojen määrä kasvoi selvästi

Liikennekäytössä olevien kuorma-autojen määrä kasvoi vuoden vaihteeseen verrattuna 5,3 prosenttia, pakettiautojen 1,8 prosenttia ja linja-autojen määrä pysyi ennallaan. Vuoden 2009 kesään verrattuna kuorma-, paketti- ja linja-autoja oli liikenteessä hieman enemmän.
Kaikkiaan liikennekäytössä oli kesäkuun lopussa 2,93 miljoonaa autoa, mikä on 2,9 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa.

Kevyitä nelipyöriä liikenteessä viidennes enemmän kuin viime kesänä

Kevyitä nelipyöriä, joihin mm. mopoautot kuuluvat, oli liikenteessä 6 497, mikä on 9,4 prosenttia vuodenvaihdetta enemmän. Viime kesään verrattuna kevyitä nelipyöriä on liikenteessä 18,1 prosenttia enemmän. Nelipyöriä, joihin suuri osa ns. mönkijöistä kuuluu, oli liikennekäytössä 13 940, mikä on 3,8 prosenttia enemmän kuin viime vuoden lopussa ja 6,0 prosenttia enemmän kuin viime kesänä.

Moottoripyöriä oli liikennekäytössä 216 094, mikä on 2,98 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa ja 4,1 prosenttia enemmän kuin viime kesänä. Kesäkuun lopussa mopoja oli liikenteessä 221 465, mikä on 3,9 prosenttia enemmän kuin vuodenvaihteessa ja viime vuoden kesään verrattuna kasvua on 4,1 prosenttia.

Perävaunujen määrä liikenteessä kasvoi

Yli 750 kg painavien perävaunujen määrä liikenteessä kasvoi vuoden alusta 2,3 prosenttia ja viime kesästä 5,5 prosenttia. Puoliperävaunujen määrä liikenteessä sen sijaan laski hieman. Matkailuperävaunujen määrä liikenteessä kasvoi prosentin ja kevyiden perävaunujen pari prosenttia.

Liite

Liikennekäytössä olevat ajoneuvot maakunnittain 30.6.2010
Kuntakohtaiset tilastot koko ajoneuvokannasta sekä liikennekäytössä olevista ajoneuvoista Trafin sivuilla osoitteessa www.trafi.fi/kantatilasto

viestintäpäällikkö Elina Uotila, puh. 020 618 5206, elina.uotila(at)trafi.fi