Etusivu » Tiedotteet » Yrittäjyys » Kansainväliseen cleantech-kilpailuun etsitään Suomen parhaita kasvuyrityksiä

NIA

Kansainväliseen cleantech-kilpailuun etsitään Suomen parhaita kasvuyrityksiä

Julkaistu: 31.05.2016 klo 11:56
Julkaisija: NIA

Suomalaiset yritykset kohtaavat kovatasoisessa kilpailussa maailman lupaavimmat cleantech-yritykset

Cleantech Finland etsii kovatasoiseen Global Cleantech Later Stage Award -kilpailuun kymmenen lupaavinta suomalaista puhtaan teknologian kasvuyritystä. Suomalaiset yritykset kilpailuun valitsee tuomaristo, johon kuuluvat Elinkeinoelämän keskusliiton kestävien liiketoimintojen johtaja Sari Siitonen, Cleantech Investin rahoitusjohtaja Tarja Teppo, Cleantech Finlandin ohjelmajohtaja Jussi Vanhanen ja Tekesin ohjelmapäällikkö Jyri Arponen. Tuomariston sihteerinä toimii Nordic Innovation Acceleratorin (NIA) toimitusjohtaja Nina Harjula.

”Suomeen on kehittynyt aivan huikea cleantech segmentti, jolla on mahtavat mahdollisuudet kansainvälistymiseen. Later stage tarjoaa kansainvälistä näkyvyyttä, varsinkin sijoittajien suuntaan”, kertoo Jussi Vanhanen Cleantech Finlandista.

Kansainvälisten pääomasijoittajien tarkoin seuraaman kilpailun järjestää eturivin cleantech-klustereiden yhdistys Global Cleantech Cluster Association (GCCA), joka seuloo vaiheittain kymmenen eri cleantech-kategorian voittajayritykset eurooppalaisten, amerikkalaisten ja aasialaisten yrityksen joukosta. Kilpailun kategoriat ovat vuonna 2016 seuraavat:

• Bioenergia ja -materiaalit
  • Cleanweb ja vastuulliset it-ratkaisut
  • Ruoka ja kaupunki maanviljely
  • Kestävä rakentaminen
  • Energiatehokkuus ja valaistus
  • Energiavarastot ja älykkäät sähköverkot
  • Tuulienergia
  • Kuljetus
  • Jätehallinta
  • Vesi

GCCA:n perustajajäseniin kuuluva toimitusjohtaja Nina Harjula NIA:sta korostaa, että globaali kilpailu tarjoaa suomalaisyrityksille loistavan ponnahduslaudan verkottua kansainvälisten partnereiden ja pääomasijoittajien kanssa.

”Suomalaiset ehdokasyritykset pääsevät mittamaan yrityksensä arvonmuodostusta ja kasvupotentiaalia markkinoiden ja toimialan kehitykseen. Etenkin pääomasijoittajat seuraavat kilpailua hyvinkin tarkkaan, joten kansainvälistä kasvua hakevien yritysten kannattaa siihen ehdottomasti hakea. Suomalaiset yritykset ovat menestyneet kilpailussa varsin hyvin, joten odotamme innolla yritysten hakemuksia”, toteaa Nina Harjula.

Finaaliin valitaan useiden tuhansien yritysten joukosta 30 finalistiyritystä, jotka kansainväliset pääomasijoittajat arvioivat KeyStone Compact Assesment -menetelmällä. Kymmenessä kategoriassa nimitettävät voittajat julkistetaan Yhdysvalloissa Little Rockissa 11. joulukuuta 2016.

Kilpailun kansainväliset verkkosivut löytyvät osoitteesta: http://www.globalcleantech.org/

Suomalaiset yritykset voivat osallistua kilpailuun osoitteesta: https://www.nordicinnovationaccelerator.com/en/challenge/open-call-for-finnish-companies-for-the-later-stage-awards

Cleantech Finland, Finpro
Ohjelmajohtaja Jussi Vanhanen