Etusivu » Tiedotteet » Yrittäjyys » Ägräs Distillery hortoilun aallonharjalla!

Ägräs Distillery Oy

Ägräs Distillery hortoilun aallonharjalla!

Julkaistu: 20.06.2016 klo 23:32
Julkaisija: Ägräs Distillery Oy

Fiskarsin Ruukkiin, Raaseporiin 2015 perustettu ja tislaamisen syksyllä 2016 aloittava pientislaamo Ägräs Distillery panostaa paikallisuuteen ja runsaiden suomalaisen luonnon tarjoamien raaka-aineiden hyödyntämiseen.

Alueen yrittäjien toiveita kuunnellen ja tiiviissä yhteistyössä heidän kanssaan järjestetään kesäkaudella kauppayrttipoimijakoulutus. Koulutuksen järjestelyissä ovat mukana Fiskarsin lähi- ja luomuruokapiiri, Osuuskunta Oisi, Fiskars Kyläseura ry, Fiskars Oyj sekä Kasvitarhuri. Poimijakoulutus on osa luonnontuotetalouden laatujärjestelmää ja se antaa tiedot ja taidot sekä oikeuden kaupalliseen yrttien poimintaan.

Koulutuksen kautta on tavoitteena saada hortoilusta innostuneita kauppayrttipoimijoita alihankkijoiksi ja raaka-ainetoimittajiksi niin Ägräs Distilleryn tuleviin tuotteisiin kuin mm. Rekolan Panimon sekä Fiskarsin ravintoloiden tuotteisiin.

“Tislaamon tuotteissa pyrimme nostamaan esille suomalaisen makumaailman ja monipuolisen villiyrttien tarjoaman kirjon, joka tulee näkymään vahvasti tisleiden reseptiikassa. Paikallisten ravintoloiden mm. Ravintola Kuparipajan sekä Wärdhusetin kanssa suunnittelemme Rekolan Panimon oluisiin ja tislaamon tuleviin tuotteisiin yhteensopivat illallismenut, joissa pyritään hyödyntämään mahdollisimman monipuolisesti kasvukauden villiyrttejä.” Toimitusjohtaja Susanna Kankare kertoo.

Kauppayrttipoimijakoulutus on herättänyt paljon mielenkiintoa ja tämän kasvukauden kurssit ovat kutakuinkin jo täynnä.

Fiskarsin Ruukista kotoisin oleva, perustajajäsenien intohimon siivittämä luomus - Ägräs Distillery, aloittaa maailmanvalloitustehtävänsä alkoholituotteilla, joista Suomi voi olla ylpeä.

Meillä on jotain, jota muualla maailmassa ei ole - valtava ja puhdas suomalainen luonto, täynnä mauiltaan ja tuoksuiltaan voimakkaita yrttejä, jotka tulevat olemaan osa tuotteitamme, antaen näille ennenkokemattomat luonteet.

Olemme monipuolinen tiimi yhteisellä tavoitteella: tuoda Suomen alkoholimarkkinoille uusia jännittäviä kokemuksia. Osa meistä on yhden Suomen ensimmäisen uuden aallon pienpanimon, Rekolan Panimon taustalla. Lisäksi tiimissämme on mm. Fiskarsin vuoden kyläläinen 2015, skotlantilainen villiyrttien ja kasvillisuuden kivenkova ammattilainen sekä maailmanlaajuisesti palkittu brändimuotoilutoimisto.Perustimme Ägräs Distillery Oy:n neljän liiketoimintakumppanin voimin vuoden 2015 syyskuussa. Yrityksen päämaja, tuotanto ja maisteluhuone sijaitsevat Fiskarsin Ruukissa. Fiskarsin Ruukin omistajayhtiö Fiskars Oyj on antanut hyväksynnän toiminnallemme ja tulee rahoittamaan tislaamon kiinteistön kunnostuksen. Fiskarsin joen varrelle nousee tämän myötä noin 50 000 litran vuosikapasiteetin käsittävä, 200 neliön tislaamo, jonka viereisissä tiloissa toimii myös Rekolan Panimo. Rakennamme tislaamon yhteyteen maisteluhuoneen eli Tap Roomin, jossa voi tutustua tislaamotoimintaan, sekä maistaa tislaamon juomia. Tap Room tulee olemaan 24 asiakaspaikalla oleva 75 neliön tila, josta on pääsy joen rannalle rakennettavalle terassille, sekä suora näköyhteys tislaamoon. Tilassa tarjoillaan tuotemaistiaisia, pientä syötävää, panimon puolen tuotteita, muita oheistuotteita sekä tietenkin viihdettä. Kesäisin Tap Roomissa järjestetään ainutlaatuisia mahdollisuuksia maistaa tislaamon tulevia tuotteita ja olla osana makutestauksia.

Tutustu julkaisijan muuhun lehdistöaineistoon

Mediapankki