Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Yölentoja Helsinki-Vantaalla ei rajoiteta melun takia

Trafi

Yölentoja Helsinki-Vantaalla ei rajoiteta melun takia

Julkaistu: 21.10.2015 klo 11:57
Julkaisija: Trafi

Trafi ei aseta toimintarajoituksia Helsinki-Vantaan lentokentän yöliikenteelle, sillä lentoaseman meluntorjuntatavoite täyttyy ilman yöllisiä toimintarajoituksia.

Säännöllisillä tarkasteluväleillä varmistetaan, että öinen melu ei lisäänny hallitsemattomasti lähivuosina. ”Jos meluntorjuntatavoitteessa ei pysytä, toimintarajoitusten tarvetta on harkittava uudelleen.” sanoo johtava asiantuntija Outi Ampuja. ”Lentomelua torjutaan monin eri keinoin ja Helsinki-Vantaan lentoaseman ympäristökunnilla on kaavoittajina keskeinen vastuu siitä, ettei melualueelle kaavoiteta lisää asutusta.”

Finavia raportoi Trafille säännöllisesti melutilanteesta.

Trafi on päätöksessään ottanut huomioon sekä alueen asukkaat että suomalaisen yhteiskunnan tarpeet sekä kentän erityisaseman. Yhteiskunnan tarpeet edellyttävät toimivaa liikenneinfrastruktuuria ja logistiikkaa. Suomen on oltava saavutettavissa ympäri vuorokauden myös lentoteitse. Helsinki-Vantaan lentokentälle ei ole vaihtoehtoista infrastruktuuria.

Trafin päätös

Lisätietoja

johtava asiantuntija Outi Ampuja, outi.ampuja@trafi.fi , p. 029 534 5276, Twitterissä @OutiAmpuja

Trafi on liikenteen viranomainen ja liikennealan vahva asiantuntija, joka toimii rohkeasti vastuullisen liikenteen puolesta. www.trafi.fi, twitter.com/Trafi_Finlandfacebook.com/Trafi.Finland, instagram.com/trafi_finland/