Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ympäristötyöt työllistävät 17 kunnassa

Ympäristötyöt työllistävät 17 kunnassa

Julkaistu: 02.04.2009 klo 09:05
Julkaisija:

Pohjois-Savon ympäristökeskuksen ja 17 kunnan yhteistyössä toteuttama projekti Pohjois-Savon YTY työllistää pitkään työttömänä olleita henkilöitä ympäristön kunnostustöihin. Euroopan Sosiaalirahaston (ESR) tuella toteutettava projekti tarjoaa vuosittain työllistymismahdollisuuksia yli 70 henkilölle. Projektissa ovat mukana Iisalmi, Juankoski, Kaavi, Karttula, Kiuruvesi, Leppävirta, Nilsiä, Pielavesi, Rautalampi, Rautavaara, Siilinjärvi, Sonkajärvi, Suonenjoki, Tervo, Tuusniemi, Vesanto ja Vieremä.

Pohjois-Savon ympäristökeskus on projektin hallinnoijana ja vastaa projektin toiminnan organisoinnista. Projekti jatkuu vuoden 2010 loppuun saakka. Projektin työllistämiseen liittyvät palkkatuki- ja työvoimakoulutusvarat osoitetaan työ- ja elinkeinotoimistoille Pohjois-Savon TE-keskuksen hallinnoiman ESR -hankkeen kautta. TE-toimistot ohjaavat varat edelleen kuntien käyttöön projektiin palkattavien työllistettävien palkkakustannuksiin.

Projektin tavoitteena on kouluttaa ja työllistää vuosittain 75 pitkään työttömänä ollutta henkilöä ympäristön kunnostustöihin. Projektiin kuuluva työvoimakoulutus käynnistyy huhtikuun alussa. Koulutuksen aikana perehdytään ympäristön hoitoon ja perinteisten rakennusten kunnostukseen liittyviin kysymyksiin sekä suoritetaan ensiapu 1-, työturvallisuus-, tulityö- ja tieturva 1-kortit. Koulutukset pidetään samanaikaisesti kolmella paikkakunnalla Iisalmessa, Juankoskella ja Suonenjoella. Koulutuksen tavoitteena on antaa eväitä 6 kuukauden työjaksolle sekä edesauttaa osallistuneiden jatkotyöllistymistä. Koulutusjakson jälkeen koulutukseen osallistujat siirtyvät työskentelemään kuntiin 6 kuukauden ajaksi.

Ympäristökeskukseen palkattujen työnsuunnittelijoiden tehtävänä on ohjata ja opastaa työntekijöitä työkohteissa työmenetelmiin ja työvälineiden käytössä. Näin kunnissa voidaan toteuttaa monipuolisia ja vaativiakin työkohteita. Töiden tulokset näkyvät heti kohentuneina kohteina ja kunnostettuina ympäristöinä.

Tämän vuoden aikana työkohteita ovat mm. rakennusten ja rakenteiden kunnostukset, ympäristön siistimiset, viheralueiden hoitamiset sekä reittirakenteisiin liittyvät työt.

Lisätietoja

Pohjois-Savon YTY, Projektipäällikkö Pirjo Karinen, Pohjois-Savon ympäristökeskus, puh. 0400 598 787, etunimi.sukunimi@ymparisto.fi

Pohjois-Savon YTY / Työvoimapoliittiset toimet, Projektisihteeri Mari Pitkänen, Pohjois-Savon TE-keskus, puh. 0400 856 707, etunimi.sukunimi@te-keskus.fi

Kuntakohtaisista työkohteista antavat lisätietoa Pohjois-Savon YTY –projektin työnsuunnittelijat:

Emilia Christiansen 040 353 1284 (Juankoski, Kaavi, Nilsiä, Siilinjärvi)
Pertti Huttunen 040 352 8941 (Karttula, Tervo, Vesanto)
Jari Komulainen 040 520 7073 (Leppävirta)
Seppo Keränen 040 5909298 (Rautavaara, Sonkajärvi)
Risto Nevalainen 040 093 3849 (Kiuruvesi, Vieremä)
Timo Talja 040 656 0572 (Rautalampi, Suonenjoki)
Veli Ylönen 040 352 7821 (Iisalmi, Pielavesi)

Projektit toteutetaan Manner-Suomen ESR-ohjelman Itä-Suomen suuralueosion toimintalinja 2:ssa, jonka tavoitteena on työllistymisen ja työmarkkinoilla pysymisen edistäminen sekä syrjäytymisen ehkäiseminen.

Pohjois-Savon YTY / Työvoimapoliittiset toimet

Hankkeen kesto: 1.10.2008 - 31.12.2010