Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ympäristökeskukselta rahoitusta Karhinkankaan pohjavesiselvityksiin

Ympäristökeskukselta rahoitusta Karhinkankaan pohjavesiselvityksiin

Julkaistu: 09.04.2009 klo 11:25
Julkaisija:

Länsi-Suomen ympäristökeskus on myöntänyt EU:n EAKR- rahoitusta 278 000 euroa Lohtajalla sijaitsevan Karhinkankaan pohjavesialueen antoisuuden selvittämiseen ja vesijohdon sekä siirtoviemärin linjauksen suunnitteluun. Kokkolan kaupunki rahoittaa hanketta 120 000 eurolla. Hankkeen tavoitteena on turvata puhtaan veden saanti nyt ja tulevaisuudessa Kokkolan, Kälviän ja Lohtajan alueille sekä koota laajentuneen kaupungin alueelta jätevedet keskuspuhdistamolle. Tällä hetkellä Kokkolan kaupungin vesilaitos ottaa vetensä Patamäen pohjavesialueelta.

Hanke tarkentaa Kokkolan ja Pietarsaaren seuduille parhaillaan laadittavaa vesihuollon alueellista yleissuunnitelmaa.  Hankkeessa tullaan selvittämään Karhinkankaan pohjavesialueen antoisuutta koepumppausten avulla.  Koepumppausten yhteydessä tutkitaan myös veden laatua, käsittelytarvetta sekä vedenoton ympäristövaikutuksia.

Vesijohdon rakentaminen Lohtajalta Kokkolaan on tarkoitus toteuttaa yhteishankkeena Lohtajalta ja Kälviältä Kokkolaan rakennettavan siirtoviemärin kanssa, mikäli pohjavesiselvityksissä löydetään kapasiteetiltaan ja laadultaan riittävän hyvät vedenottopaikat.

Tutkimusalue on veden hankinnan kannalta tärkeä pohjavesialue ja sillä sijaitsee nykyisin Lohtajan Vesihuolto Oy:n ja Uudenkylän vesiosuuskunnan vedenottamot.  Karhinkankaan pohjavesialue kuuluu osana noin 17 km pitkään harjujaksoon, joka kulkee Halsualta Ullavan kautta Lohtajalle. Pohjavesialueen antoisuudeksi on arvioitu noin 11 700 m3/d.

• Yli-insinööri Päiviö Tokola, Länsi-Suomen ympäristökeskus, puh. 040 5507 404
  • Vesilaitosjohtaja Esa Jokela, Kokkolan Vesi, puh. 044 7809 911