Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ympäristö sai paremman lainsuojan

Ympäristö sai paremman lainsuojan

Julkaistu: 27.06.2014 klo 12:14
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Tasavallan presidentin tänään vahvistama uusi ympäristönsuojelulaki ehkäisee Suomen luonnonsuojeluliiton mielestä aiempaa paremmin Talvivaaran kaltaisia ympäristökatastrofeja. Uusi laki takaa suomalaisille puhtaampaa luontoa ja terveellisempää ympäristöä. Se vähentää saasteita, tehostaa päästöjen valvontaa, pelastaa arvokkaimmat luonnonsuot turpeenkaivuulta ja parantaa kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia.

– Luonnonarvojen turvaamista on jatkettava tulevissa lakihankkeissa, koska uhanalaisten lajien ja luontotyyppien määrä on Suomessa yhä kasvussa. On myös toivottavaa, että turpeenkäyttäjät eivät kuormittaisi turhaan kokeilumielessä lupaviranomaista arvosoiden lupahakemuksilla, sanoo johtava asiantuntija Ilpo Kuronen Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Laki vaatii parasta käyttökelpoista tekniikkaa. Se vähentää teollisuuden saastepäästöjä vesiin ja ilmaan, melua ja energiantuhlausta. Esimerkiksi maamme rikkidioksidipäästöt vähenevät 12 prosenttia.

– Uusi ympäristönsuojelulaki toteuttaa EU:n teollisuuspäästödirektiivin vaatimukset ja paikkaa tuomioistuinten osoittamia vanhan lain porsaanreikiä, iloitsee liiton erityisasiantuntija Tapani Veistola.

Ympäristönsuojelulaki on ympäristöä koskeva peruslaki. Sen laajapohjainen valmistelu on kesti kolme vuotta. Luonnonsuojeluliitto osallistui lain valmistelutyöryhmiin ja muuhun valmisteluun huomattavalla panostuksella. Liitto on tyytyväinen ympäristöministeriön laadukkaaseen lainvalmisteluun ja eduskunnan ympäristövaliokunnan perusteelliseen paneutumiseen asiassa.

Ilpo Kuronen, johtava asiantuntija, puh. 0400 153 133, ilpo.kuronen@sll.fi

Tapani Veistola, erityisasiantuntija, puh. 0400 615 530, tapani.veistola@sll.fi

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto