Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Ylä-Kivijärven säännöstelyluvan tarkistaminen sai lopullisen vahvistuksen

Ylä-Kivijärven säännöstelyluvan tarkistaminen sai lopullisen vahvistuksen

Julkaistu: 05.02.2009 klo 12:00
Julkaisija:

Korkein hallinto-oikeus hylkäsi Ylä-Kivijärven säännöstelyluvan tarkistamisesta tehdyt valitukset. Vuonna 1997 käynnistynyt säännöstelyn kehittämishanke sai päätöksen ja nykyisen säännöstelykäytännön mukainen säännöstely vahvistui pienin muutoksin.

Uusi säännöstely parantaa järven vesitilannetta tavanomaista kuivempina keväinä ja alkukesinä, sillä vedenkorkeutta voidaan pitää kuivina vuosina vanhaan lupaan verrattuna 10-20 cm ylempänä. Säännöstelyn tarkistaminen vahvistaa pienin muutoksin nykyisen säännöstelykäytännön, jota on toteutettu epävirallisesti vuodesta 1993 lähtien.

Keskimääräisinä ja keskimääräistä märempinä keväinä Ylä-Kivijärven vedenkorkeudet eivät muutu nykyisestä. Märkinä vuosina vedenkorkeus on luonnostaan nyt määrättyjen tavoitekorkeuksien yläpuolella vaikka patoa pidetään kokonaan auki. Ylä-Kivijärven vedenkorkeus on tällä hetkellä  N60 + 75,32 m. Huopaisen virran pato on ollut kokonaan auki viimevuoden marraskuun alusta alkaen.

Päätöksessä määrättiin myös minimivirtaama 500 l/s Huopaisen virran padolle. Säännöstelyn muutoksessa on muutenkin otettu huomioon alapuolisen vesistön tarpeet siten, että virtaama ei lupamuutoksessa  pienene kuivina aikoina.

Ylä-Kivijärven havaittu vedenpinnan korkeus vuosina 1993-2003 (näpäytä niin saat kuvan suurempana)

Kaakkois-Suomen ympäristökeskus pitää tarkistettua säännöstelylupaa kohtuullisena kompromissina, jolla voidaan varmistaa nykyisen säännöstelykäytännön jatkuminen pienillä tarkennuksilla. Muutokset tapahtuvat Ylä-Kivijärven normaalien vaihtelurajojen sisällä, jolloin muutoksen vaikutusta on vaikea erottaa normaalista luonnon aiheuttamasta vesimäärien vaihtelusta. Säännöstelyn kehittämisprosessin aikana useat vesistön käyttäjät olisivat toivoneet selvää vedenpinojen nostoa, mutta toisaalta myös suuri joukko vesistön käyttäjiä ja rannanomistajia vastustivat vedenkorkeuksien muutoksia.

Ylä-Kivijärven vedenpinnan korkeutta on laskettu vuosina 1962-1964 tehdyillä perkauksilla siten, että koko vuoden keskimääräistä vedenkorkeutta laskettiin noin 50 cm.  Koko vuoden keskimääräinen vedenkorkeus ei tule säännöstelyluvan tarkistamisen johdosta juurikaan muuttumaan, mutta vesistön virkistyskäyttökauden keskimääräinen vedenkorkeus nousee noin 7 cm. Ylä-Kivijärven vedenkorkeudet tulevat edelleenkin vaihtelemaan luontaisten vesimäärien vaihtelujen mukaisesti. Järven tavanomainen vuosittainen vaihteluväli on noin 0,5 m. Suurimpien tulvavedenkorkeuksien ja kuivimpien aikojen alimpien vedenkorkeuksien ero on jatkossakin noin 1 m.

Vesistöosaston päällikkö
Visa Niittyniemi