Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Yhteistyöllä kohti vesien hyvää tilaa - Vuoksen vesienhoitosuunnitelman esittelytilaisuudet helmikuussa

Julkaistu: 05.02.2009 klo 09:06
Julkaisija:

Itä-Suomen alueen ympäristökeskuksissa on valmisteltu ehdotus Vuoksen vesienhoitoalueen hoitosuunnitelmaksi. Siinä kerrotaan pinta- ja pohjavesien tilasta, ongelmista sekä tilan parantamiseen esitetyistä hoitotoimista. Tavoitteena on vesien hyvä tila vuoteen 2015 mennessä. Suunnitelma on nähtävänä kunnanvirastoissa, pääkirjastoissa ja internetissä (www.ymparisto.fi/pka/vesienhoito) 30.04.2009 asti.

Vuoksen vesienhoitosuunnitelmaa ja sen tueksi laadittuja Pohjois-Karjalan pinta- ja pohjavesien toimenpideohjelmia esitellään helmikuussa neljässä alueellisessa yleisötilaisuudessa: Liperissä, Nurmeksessa, Ilomantsissa ja Kiteellä. Tilaisuuksissa käsitellään erityisesti näiden alueiden pinta-  ja pohjavesien tilaa ja niille ehdotettuja vesien tilan parantamistoimia.

Tilaisuudet pidetään alkaen klo 18 seuraavasti:

• 11.2.2009 Liperi, Viinijärvi, Osuuspankin kokoustilat
  • 17.2.2009 Nurmes, Hyvärilän matkailu- ja nuorisokeskus
  • 18.2.2009 Ilomantsi, kunnanviraston auditorio
  • 19.2.2009 Kitee, kaupungintalon valtuustosali

Tilaisuudet on tarkoitettu kaikille asiasta kiinnostuneille. Aikaa varataan keskustelulle ja kysymyksille. Yleisöllä on myös mahdollisuus kommentoida sekä vesienhoitosuunnitelmaa että Pohjois-Karjalan pinta- ja pohjavesien toimenpideohjelmia. Liperin tilaisuudessa on mukana myös ProAgrian Joko tiedät - Ajankohtaista tietoa maaseudulle –tiedonvälityshanke.

Valtaosa Pohjois-Karjalan pinta- ja pohjavesistä arvioidaan olevan hyvässä tilassa. Vesistöjen tilaa ovat paikoin heikentäneet mm. valuma-alueelta tuleva ravinnekuormitus ja siitä seuraava rehevöityminen, eliöstön luontaisten elinympäristöjen muuttaminen, kuten virtavesien perkaukset sekä vaelluskalojen kulkua estävät patorakenteet. Parantamistarpeita on etenkin Valtimonjoen ja Viinijärven-Heposelän valuma-alueilla, joilla sijaitsee useita tilaltaan heikentyneitä vesistöjä. Myös pohjavesialueille sijoittuu paikoin toimintoja, joista voi aiheutua riski pohjaveden laadulle. Vesienhoitosuunnitelmassa ehdotetut toimenpiteet kohdistuvat mm. yhdyskuntiin, haja-asutusalueille, maa- ja metsätalouteen sekä teollisuuteen, erityisesti kaivosteollisuuteen ja turvetuotantoon. Kunnostustoimia on esitetty etenkin virtavesiin.

Nähtävänä olevaan aineistoon voi tutustua internetissä osoitteessa www.ymparisto.fi/pka/vesienhoito (ks. oikean palstan linkki).

Limnologi Paula Mononen, puh. 050 884 759
Suunnittelija Minna Kukkonen, puh. 0400 801 552