Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Yhteiskunnallisten yritysten superpäivä tiistaina: Espanjassa kiinnostuttu tamperelaisen Somean koulutusmallista

Suomalaisen Työn Liitto

Julkaistu: 28.05.2013 klo 08:00
Julkaisija: Suomalaisen Työn Liitto

Yhteiskunnalliset yritykset kääntävät liiketoiminnassaan ongelmat ratkaisuiksi. Suomalaisen Työn Liitto järjestää Yhteiskunnallisten yritysten superpäivän Tampereella tiistaina 28.5. Tapahtuma kokoaa ihmisiä tutustumaan yhteiskunnallisiin yrityksiin ja ottamaan selvää miksi niistä kannattaa innostua.

Parempaa työelämää

Superpäivässä esittäytyy viisi Suomalaisen Työn Liiton Yhteiskunnallinen yritys -merkin saanutta yritystä. Eräs niistä on tamperelainen Somea Oy, joka mm. kehittää työvoimapoliittisia koulutuksia ja ratkoo näin syrjäytymisen, masennuksen ja työuupumuksen aiheuttamia ongelmia.

- Koska koulutuksissa käytetään oppijakeskeisiä menetelmiä, opiskelijat hyötyvät koulutuksesta myös pitkällä aikavälillä. Osaaminen kehittyy ja ajankohtaisia teemoja käsitellään runsaasti, kertoo Somean toimitusjohtaja Juho Kauppi.

Somean kehittämästä mallista on kiinnostuttu myös Espanjassa ja Somea kartoittaakin tällä hetkellä liiketoiminnan aloittamista Espanjassa.

Jäte kuluerästä tulonlähteeksi

Suomessa syntyvistä jätteistä yli 90% syntyy teollisuudessa. Suurin osa yritysten tuottamista materiaaliylijäämistä, hukkapaloista ja sivutuotteista päätyy hävitettäväksi, vaikka niissä voi piillä uuden liiketoiminnan alku.

Tampereen superpäivään osallistuva yhteiskunnallinen yritys Kierrätysverkko Oy on lähtenyt yhdessä yhteistyökumppaniensa kanssa ratkomaan jäteongelmaa perustamansa materiaalipankin avulla.

- Mpankki on kauppapaikka, jossa yritykset voivat myydä ylijäämämateriaalejaan ja saada niistä tuloja, sen sijaan että maksaisivat niistä jätemaksuja ja muita kuluja. Samalla Mpankki kannustaa kestävämpään liiketoimintaan ja edistää materiaalien uudelleenkäyttöä, selvittää Kierrätysverkon toimitusjohtaja Harri Välimäki.

Yhteiskunnalliset yritykset esiin

Yhteiskunnallisia yrityksiä on tunnistettu vuoden 2012 alusta lähtien Suomalaisen Työn Liiton myöntämällä ja valvomalla Yhteiskunnallinen yritys -merkillä.

Yhteiskunnalliset yritykset ratkovat liiketoimintansa avulla yhteiskunnallisia tai ekologisia ongelmia. Ne käyttävät yli puolet voitostaan tavoitteensa ja toiminta-ajatuksensa mukaisen yhteiskunnallisen hyvän tuottamiseen. Liiketoimintamallia kuvaa myös yrityksen toiminnan läpinäkyvyys ja avoimuus.

- Suomalaisen Työn Liitto, kehityspäällikkö Saila Tykkyläinen, 050 401 7178

- Kierrätysverkko Oy, toimitusjohtaja Harri Välimäki, 0400 974 720

- Somea Oy, toimitusjohtaja Juho Kauppi, 040 846 4610

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 1 900 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi