Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Yhteiskunnallinen yritys -merkit myönnettiin tuulivoimayhtiölle ja työelämään kuntouttavalle yritykselle

Suomalaisen Työn Liitto

Julkaistu: 07.06.2013 klo 07:30
Julkaisija: Suomalaisen Työn Liitto

Kaksi uutta yritystä on saanut Yhteiskunnallinen yritys -merkin. Merkki myönnettiin Lumijoella tuulivoimaa tuottavalle energiayhtiö Lumituuli Oy:lle. Se on ensimmäinen uusiutuvan energian tuottaja, joka saa käyttöönsä Suomalaisen Työn Liiton myöntämän merkin. Toinen merkinsaajista on Kouvolan alueella toimiva Parik-säätiö. Yritys kuntouttaa ja työllistää vuosittain runsaat 800 nuorta, mielenterveyskuntoutujaa, kehitysvammaista ja pitkäaikaistyötöntä.

Yhteiskunnallinen yritys -merkit myöntää Suomalaisen Työn Liitto, ja merkin voivat saada käyttöönsä yritykset, jotka ratkovat liiketoiminnallaan yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia.

Jo aiemmin Yhteiskunnallinen yritys -merkki on myönnetty esimerkiksi Helsingin Diakonissalaitoksen omistamalle Diacor Oy:lle, lastensuojelutyöhön miljoonia euroja vuosittain satsaava Linnanmäelle sekä heikommassa työmarkkina-asemassa olevia ihmisiä työllistävälle Pääkaupunkiseudun Kierrätyskeskukselle Oy, jonka tavoite on luonnonvarojen kohtuullisen ja kestävän käytön edistäminen.

Merkki on käytössä yhteensä 37 yrityksellä. Ensimmäiset merkit myönnettiin reilu vuosi sitten.

"Yhteiskunnallinen yritystoiminta ei ole vielä Suomessa kovin tunnettua, mutta Yhteiskunnallinen yritys -merkki kiinnostaa monenkokoisia yrityksiä eri toimialoilla. Yrityksissä koetaan, että merkki auttaa kertomaan asiakkaille ja työntekijöille yrityksen arvoista ja yhteiskunnallisista tavoitteista. Yritysvastuu ja se, miten yritysten toiminta vaikuttaa yhteiskuntaan ja ympäristöön, kiinnostaa ihmisiä Suomessakin entistä enemmän", kehityspäällikkö Saila Tykkyläinen Suomalaisen Työn Liitosta sanoo.

"Lumituuli on Suomen ensimmäinen asiakkaidensa omistama tuulivoimayhtiö. Haimme Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä, sillä haluamme kertoa asiakkaille ja muille sidosryhmillemme, että Lumituuli perustettiin edistämään tuulivoiman hyödyntämistä. Eroamme muista tuulivoimayhtiöistä siten, että käytämme yhtiön tuotot uusiin tuulivoimainvestointeihin", kertoo Lumituulen toimitusjohtaja Sampsa Hario.

Monissa Euroopan maissa yhteiskunnallisen yritystoiminnan kehittämiseksi on tehty töitä vuosikymmeniä. Edelläkävijämaina pidetään Italiaa ja Iso-Britanniaa. Myös Euroopan Unionissa nähdään, että yhteiskunnallisilla yrityksillä on tärkeä rooli muun muassa köyhyyden, syrjäytymisen ja työttömyyden lievittämisessä.

"Vaikka Yhteiskunnallinen yritys -merkki on tuore, ilmiö ei sinällään ole uusi. Suomesta löytyy useita satoja yrityksiä, jotka täyttävät yhteiskunnallisuuden kriteerit. Otamme uusia hakemuksia vastaan jatkuvasti, seuraavan kerran merkkejä myönnetään syyskuussa", huomauttaa Saila Tykkyläinen.

Saila Tykkyläinen, kehityspäällikkö, Suomalaisen Työn Liitto, 050 401 7178

Sampsa Hario, toimitusjohtaja, Lumituuli Oy, 040 5858483, sampsa.hario@lumituuli.fi

Lista kaikista Yhteiskunnallinen yritys -merkkiä käyttävistä yrityksistä:

Yhteiskunnallinen yritys -merkin faktalaatikko:

• Yhteiskunnallinen yritys -merkki on Suomalaisen Työn Liiton hallinnoima liiketoimintamerkki. Ensimmäiset merkit myönnettiin helmikuussa 2012.
  • Merkin saaneita yrityksiä on nyt yhteensä 37.
  • Vajaa puolet merkin saaneista yrityksistä toimii sosiaali- ja terveysalalla. Sen lisäksi joukossa on vajaakuntoisia ja pitkäaikaistyöttömiä työllistäviä sosiaalisia yrityksiä, ympäristöalan yrityksiä, rakennuttajayhtiöitä, matkailu- ja virkistyspalveluita tuottavia yrityksiä sekä kulttuuri-, käsityö- , ravintola- ja kasvatusalalla toimivia yrityksiä.
  • Yhteiskunnallinen yritys -merkin voi saada yritys, jonka ensisijainen tavoite on ratkoa yhteiskunnallisia tai ympäristöongelmia. Se käyttää suurimman osan voitostaan yhteiskunnallisen tavoitteensa edistämiseen. Yrityksen on määriteltävä yhteiskunnallinen tavoitteensa sekä voiton käyttötapansa yhtiöjärjestyksessään tai säännöissään.
  • Yhteiskunnallinen yritys merkin kriteerit löytyvät Suomalaisen Työn Liiton sivuilta: http://www.avainlippu.fi/liiton-merkit/kayttooikeuden-hakeminen/yhteiskunnallinen-yritys-merkin-saannot

Suomalaisen Työn Liitto on asiantuntijaorganisaatio, jonka tehtävänä on edistää suomalaisen työn arvostusta. Liitto hallinnoi suomalaisen työn puolesta toimivia merkkejä ja verkkopalveluita sekä edistää innovointia ja yrittäjyyttä. Vuonna 1912 perustetulla liitolla on yli 1 900 yritys- tai yhteisöjäsentä. www.avainlippu.fi