Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » WWF: Apukolausten tulokset voivat valua hukkaan, jos saimaannorpan kuutit menehtyvät verkkoihin heinäkuussa

WWF Suomi

Julkaistu: 02.02.2016 klo 11:33
Julkaisija: WWF Suomi

Maatalous- ja ympäristöministeri Kimmo Tiilikainen on kolannut tänään norpan pesäkinoksia Sulkavalla järjestettävässä tapahtumassa. Tilaisuuden järjestivät paikalliset tahot yhteistyössä maa- ja metsätalousministeriön, ympäristöministeriön ja Metsähallituksen kanssa. Myös WWF:n suojelujohtaja Jari Luukkonen oli paikalla kolaamassa.

Suojelujohtaja Jari Luukkosen kommentteja median käytettäväksi:

”Saimaannorppien apukinosten kolaaminen osoittaa, miten pienistä asioista harvalukuisen norpan selviytyminen on kiinni. Nyt ihminen on auttanut pieniä kuutteja elämän alkuun kolaamalla apupesiä vähälumisina tai lämpiminä talvina. On ristiriitaista, että kuuttien elämän suurinta uhkatekijää, verkkokalastusta, ei haluta rajoittaa koko heinäkuun ajaksi, ja auttaa kuutteja pysymään hengissä siihen asti, kun niiden elämänkokemus ja voimat ovat karttuneet”, suojelujohtaja Jari Luukkonen ihmettelee.

”Verkkokalastuksen salliminen heinäkuussa on hallitusohjelman vastainen. Hallitusohjelmaan on kirjattu, että varmistetaan saimaannorpan suojelu yhdessä paikallisen väestön ja tahojen kanssa´. Sekä Etelä-Savon maakuntaliiton kyselyssä että WWF:n teettämästä gallupissa selkeä enemmistö Saimaan alueen asukkaista tukee sitä, että verkkokieltoa tulee jatkaa heinäkuun loppuun asti”.

”Nyt kymmenet ja kymmenet ihmiset tekevät aktiivisesti työtä vapaaehtoisperiaatteella auttaakseen norppaperheitä. On vaarana, että työn tulos valuu hukkaan, jos kinosten avulla henkiin jäävät kuutit hukkuvat verkkoihin heinäkuussa.”

Lisätiedot:

Suojelujohtaja Jari Luukkonen, WWF Suomi
Puh. 040 5850020, jari.luukkonen@wwf.fi

WWF Suomi on osa laajaa, kansainvälistä WWF-verkostoa, jolla on toimistoja noin 50 maassa ja toimintaa yli sadassa maassa. Rakennamme tulevaisuuden, jossa ihmiset ja luonto elävät tasapainossa. wwf.fi