Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Vieraslajeista tarvitaan kansalaisten havaintoja

Suomen luonnonsuojeluliitto

Vieraslajeista tarvitaan kansalaisten havaintoja

Julkaistu: 23.08.2013 klo 13:44
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kannustaa suomalaisia ilmoittamaan havaintojaan vieraslajeja uudessa vieraslajit.fi -verkkopalvelussa. Tämä auttaa tekemään maahamme parempia torjuntasuunnitelmia alkuperäisen luontomme auttamiseksi. Syyskesä on haitallisten vieraslajien parasta havaintoaikaa.

Luonnontieteellinen keskusmuseo LUOMUS avasi heinäkuussa uuden verkkopalvelun, jossa voi ilmoittaa helposti havaintonsa haitallisista vieraslajeista, olivatpa ne sitten kasvi-, eläin- tai muita eliölajeja. Vieraslajeja ovat esimerkiksi jättipalsami, lupiini, espanjansiruetana ja hopearuutana.

"Kansalaisten verkkopalveluun ilmoittamien havaintojen avulla voidaan koota tarkempi nykyistä kattavampi käsitys ihmisen avulla Suomeen levinneistä vieraslajeista", kertoo Suomen luonnonsuojeluliiton vieraslajivastaava Markus Seppälä.

Havaintojen ilmoittaminen on tärkeää, sillä ilman tietoa esiintymien sijainnista ei ole mahdollista tehdä tehokkaita suunnitelmia haitallisten lajien leviämisen estämiseksi. Hyvissä ajoin ilmoittamisella voidaan myös havaita ja hyvissä ajoin pysäyttää uuden haitallisen lajin ilmaantuminen maahamme.

"Alkuperäinen luonto tarvitsee kansalaisten apua. Luonnon monimuotoisuudelle haitalliset vieraslajit ovat tulleet vuosi vuodelta tutummaksi suomalaisille, mikä näkyy ilmoitusten ja talkoiden lisääntymisenä koko maassa", kertoo Markus Seppälä.

Suomessa esiintyy valtakunnallisen vieraslajistrategian mukaan 157 haitallista vieraslajia.

HAVINA -vieraslajihankkeessa ovat mukana Suomen ympäristökeskus, Riista- ja kalatalouden tutkimuslaitos, Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskus MTT, Elintarviketurvallisuusvirasto Evira, Luonnontieteellinen keskusmuseo, Varsinais-Suomen ELY-keskus sekä Suomen luonnonsuojeluliitto. Hanketta rahoittaa maa- ja metsätalousministeriö. Hankkeen tarkoituksena on kerätä tietoa ja tutkia Suomessa esiintyviä vieraslajeja ja opastaa kansalaisia lajien tunnistamisessa ja hävittämisessä.

- Markus Seppälä, vieraslajivastaava, Suomen luonnonsuojeluliitto, p. 044-30 69546, markus.seppala@sll.fi

- Tapani Veistola, erityisasiantuntija, Suomen luonnonsuojeluliitto, puh. 0400-615 530, tapani.veistola@sll.fi

- www.vieraslajit.fi

- www.sll.fi/mita-me-teemme/lajit/vieraslajit

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto