Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Vesihuoltoavustuksia jaetaan Kaakkois-Suomessa 680 000 euroa

Vesihuoltoavustuksia jaetaan Kaakkois-Suomessa 680 000 euroa

Julkaistu: 23.04.2009 klo 10:35
Julkaisija:

Kaakkois-Suomen ympäristökeskus on tehnyt päätökset vuoden 2009 vesihuoltoavustuksista. Hakemuksia jätettiin 19 kappaletta ja haettu avustussumma oli yhteensä 3,9 miljoonaa euroa. Avustusta myönnettiin 10 hankkeelle, pääasiassa vesiosuuskuntien vesi- ja viemäriverkostojen rakentamiseen. Vesihuoltoavustuksiin oli käytettävissä määrärahaa yhteensä 680 000 euroa. Avustuksia saaneet hankkeet ovat Kotkan, Haminan, Kouvolan, Imatran ja Parikkalan alueilla.

Alueelliset ympäristökeskukset myöntävät harkinnanvaraisia vesihuoltoavustuksia asutusta tai siihen rinnastuvaa elinkeino- ja vapaa-ajantoimintaa palveleviin, sekä ympäristönsuojelua edistäviin vesihuoltotoimenpiteisiin. Tuen saamisen periaatteista on säädetty laissa vesihuollon tukemisesta.

Avustuspäätöksiä tehtäessä on kiinnitetty huomiota seuraaviin seikkoihin:

• hankkeen toteutumisvarmuus
  • kiinteistökohtaisten kustannusten kohtuullistaminen
  • hankkeen tarpeellisuus terveyden- tai ympäristönsuojelullisista syistä
  • vesihuollon turvaaminen erityistilanteissa
  • vesihuollon alueellisen yhteistyön aikaansaaminen
  • alueellisen vesihuoltostrategian tavoitteiden mukaisuus.

Maa- ja metsätalousministeriön vuoden 2009 määrärahakiintiö yhdyskuntien vesihuoltotoimenpiteiden avustuksiin on 8,1 miljoonaa euroa. Tästä määrärahasta on Kaakkois-Suomen ympäristökeskuksen myöntövaltuus 630 000 euroa. Ympäristöministeriön yhdyskuntien ympäristönsuojelun edistämiseen varatusta 950 000 euron määrärahasta Kaakkois-Suomen ympäristökeskukselle on myöntövaltuutta annettu 50 000 euroa.

Esa Houni, puh. 040 554 3326
Juha Skippari, puh. 040 521 0377