Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Verkkokalastus heiveröisten kuuttien uhkana

Suomen luonnonsuojeluliitto

Verkkokalastus heiveröisten kuuttien uhkana

Julkaistu: 15.04.2014 klo 12:33
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Tänä talvena Suomessa on seurattu huolestuneina lumen puutteesta kärsineiden saimaannorppien pesintää. Ilman ihmisten kolaamia apukinoksia maailman uhanalaisimman hylkeen pesintä olisi epäonnistunut lähes täydellisesti.

Suomen luonnonsuojeluliitossa ollaan iloisia siitä, että tähän mennessä elossa on löytynyt 53 saimaannorpan kuuttia. Näistä peräti 50 on apukinoskuutteja. Kuolleita kuutteja on löydetty kuusi, ja lisää voi vielä löytyä.

Huonot pesimäolosuhteet ovat saattaneet vaikuttaa saimaannorppien imetykseen niin, että kuutit ovat itsenäistyttyään tavallista heiveröisempiä. Nyt on huolehdittava siitä, että yksikään vaikeasta talvesta selvinnyt kuutti ei kuole kalanpyydyksiin. Keväiset kalanpyydysrajoitukset saimaannorpan suojelemiseksi alkavat tänään 15.4.

Rajoitukset eivät ole poistaneet kuuttikuolemia

Tutkimustulokset, kansainväliset sopimukset ja lainsäädäntö edellyttävät pyydyskuolemien estämisen, jotta saimaannorpan kanta pääsee elpymään. Tämän takia norpalle vaaralliset kalanpyydykset, kuten verkot ja löysänieluiset katiskat on kielletty Saimaan alueella 15.4-30.6.

"Viime vuonna heti heinäkuun alussa tuli kaksi ilmoitusta verkkoon kuolleista kuuteista. Kalastusrajoitusaika on liian lyhyt", sanoo Luonnonsuojeluliiton norppa-asiantuntija Kaarina Tiainen.

Vuonna 2011 laajennetut kalastusrajoitusalueet eivät ole vähentäneet kuuttien verkkokuolemia vaan siirtäneet ne loppukesään. Rajoitusaikaa on pidennettävä ja aluetta laajennettava.

Viime vuonna verkkoihin kuoli viisi kuuttia. Lisäksi kahdesta löytyi merkkejä tukehtumiskuolemasta. Kalaverkkojen vaara korostuu erityisesti rajoitusajan loputtua.

"Kaikki kuolemat eivät tule viranomaisten tietoon. Jotta saamme pidettyä hengissä imetysvaiheesta selvinneet kuutit, on verkkokalastuksesta pitäydyttävä riittävän laajasti kaikilla niillä alueilla, joilla kuutteja on syntynyt."

Verkkojen käytöstä on luovuttava ainakin kesän loppuun saakka. Myös talviverkkoihin menehtyy norppia. Jos kalanpyydyskuolemat halutaan saada loppumaan, olisi verkkokalastus norppa-alueilla lopetettava kokonaan.

Verkkojen sijaan katiska nielurajoittimella

Luopuminen verkkokalastuksesta ei tarkoita kalastuksen lopettamista. Verkot voidaan vaihtaa nielurajoittimilla varustettuihin katiskoihin. Lisäksi norppa-alueilla voidaan onkia, heittokalastaa ja vetää uistinta.

Suomen luonnonsuojeluliitto jakaa norppaturvallisia katiskoita Savonlinnan torilla Pihlajavedellä kalastaville lauantaina 26.4. Myös nielurajoittimien jako on käynnistynyt kaikissa Saimaan alueen maakunnissa. Niillä saa tehtyä omasta löysänieluisesta mökkikatiskasta norpalle turvallisen kalanpyydyksen.

Nielurajoittimia saa useista Saimaan alueen osuuskaupoista sekä Etelä-Savon ja Etelä-Karjalan luonnonsuojelupiireistä.

"Tämä talvi on osoittanut, miten herkkä saimaannorpan tilanne on. Ilmastonmuutokseen on nopeasti vaikea vaikuttaa, mutta kalanpyydyskuolemat voidaan lopettaa", Tiainen toteaa.

Lisätiedot: Kaarina Tiainen, puh. 050 530 3270, kaarina.tiainen@sll.fi

Jakelupaikat: http://www.sll.fi/mita-me-teemme/lajit/saimaannorppa/nielurajoittimien-jakelupaikat

Norppavideo: http://youtu.be/aFwwI2TzFfg

Lahjoitussivu: sll.fi/lahjoita/saimaannorppa

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.
Laura Rantanen, tiedottaja
Suomen luonnonsuojeluliitto