Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Venäjä, arktinen osaaminen ja ympäristöystävälliset tuotteet meriteollisuuden kasvun lähteinä

Teknologiateollisuus ry

Julkaistu: 22.11.2011 klo 15:26
Julkaisija: Teknologiateollisuus ry

Arktinen osaaminen sekä Venäjän energia- ja ympäristövarojen hyödyntäminen tuovat uusia mahdollisuuksia suomalaiselle meriteollisuudelle. Lisäksi alan ympäristöystävälliset ja energiatehokkaat teknologiset innovaatiot lupaavat paljon. Meriteollisuus ry viettää tänä vuonna 10-vuotisjuhliaan työn merkeissä. Yhdistys korostaa juhlavuotenaan meriteollisuuden asemaa Suomen elinkeinoelämän kivijalkana.

Suomessa risteily- ja matkustajalaivojen osuus viennistä on maailman suurimpia. Viime vuosina matalasuhdanteesta kärsinyt meriteollisuus on joutunut sopeutumaan haastaviin aikoihin loistoristeilijöiden miljardikauppojen jälkeen. Haasteisiin on vastattu kehittämällä yritysten osaamista monipuolisemmaksi ja tuomalla perinteisen osaamisen rinnalle uusia tuotekonsepteja.

Alan painopiste on siirtynyt 30 vuodessa telakoista toimittajiin, jotka toimivat maailmanlaajuisesti ja kehittävät monipuolisesti uutta teknologiaa. Suomalaisen meriteollisuuden innovaatioita ovat maailman suurimpien risteilyalusten lisäksi mm. vinojäänmurtaja, LNG-käyttöiset moottorit, kääntyvät potkurijärjestelmät, teräskennohyttimoduulit ja kokonaiskustannustehokkuuden huomioivat laivansuunnittelukonseptit ja -ohjelmistot.

Kasvua idästä

Venäjä-yhteistyössä otettiin suuri askel, kun STX Finland ja United Shipbuilding Corporation perustivat yhteisyrityksen Arctech Helsinki Shipyardin. Meriteollisuus ry valmistelee Pietariin hanketta, jolla autetaan suomalaisia meriteollisuusalan pk-yrityksiä löytämään asiakkaita ja yhteistyökumppaneita Venäjältä. Yhteistyössä suunnitellaan lisäksi energiavarojen ympäristöystävällistä hyödyntämistä ja Koillisväylän käyttöönottoa. Valtiollisen yhteistyön merkitys maiden välillä on tärkeää.

Arktinen alue yhä tärkeämpi

Suomen arktisen strategian toimeenpanossa pitää ottaa huomioon elinkeinoelämän mahdollisuudet liiketoimintaan arktisella sektorilla. Meriteollisuuden osaamista ja tutkimusta pitää vahvistaa ja arktista osaamista markkinoida EU:ssa. Meriteollisuus on huolissaan etenkin arktisen perustutkimuksemme pirstaleisuudesta.

Meriteollisuus tekee jatkuvaa kehitystyötä, jotta meriliikenteestä voidaan tehdä vielä nykyistäkin kestävämpi kuljetusmuoto. Meriteollisuus ry on ehdottanut mm. ympäristötukea vähäpäästöisyyteen pyrkiville aluksille. Uutena edistysaskeleena Itämeren liikenteeseen rakennetaan mm. ensimmäinen nesteytetyllä maakaasulla, LNG:llä, kulkeva matkustaja- ja autolautta. Meriteollisuus ehdottaa myös tuulipuistojen rakentamista merelle uusiutuvan energian käytön lisäämiseksi.

Osaamistarpeita ennakoitava

Meriteollisuudessa työskentelee maailmanluokan huippuosaajia. Ala tarvitsee uusia kykyjä ja nuoria pitäisi saada houkuteltua alalle enemmän. Pulaa on esimerkiksi laivanrakennuksen diplomi-insinööreistä.

Alan rakenne ja liiketoimintamallit ovat siirtymässä kokonaistoimitusten ja palveluliiketoiminnan suuntaan, joten alan koulutustarpeita on ollut tarpeen päivittää.

Osaameri-nimisen hankkeen avulla alan yritysten osaamistarpeista pystytään aikaisempaa paremmin viestimään oppilaitoksille.

Vaikutukset työllisyyteen merkittäviä

Meriteollisuuden, merenkulkuelinkeinojen ja satamatoiminnan kokonaisvaikutukset Suomen talouteen ja työllistymiseen ovat merkittävät. Meriteollisuus on työllistänyt Suomessa yli 21 000 ihmistä. Meriteitse kulkee noin 90 prosenttia Suomen viennistä ja noin 70 prosenttia tuonnista. Meriteollisuus haluaa olla myös tulevaisuudessa vetovoimainen kasvuala.

Toiminnanjohtaja Merja-Salmi Lindgren, puh. 09 1923385, merja.salmi-lindgren@teknologiateollisuus.fi

Meriteollisuus ry (entinen Meriteollisuusyhdistys ry) toimii Teknologiateollisuus ry:n toimialayhdistyksenä. Yhdistykseen kuuluvat johtavat laivanrakennus- ja korjaustelakat, laivalaitevalmistajat, meriteknisen alan kokonaistoimittajat, laivasuunnittelutoimistot ja maan offshore-teollisuus.