Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Vattenfallin huomoitava äärimmäisen uhanalainen järvilohi

Suomen luonnonsuojeluliitto

Vattenfallin huomoitava äärimmäisen uhanalainen järvilohi

Julkaistu: 01.12.2013 klo 09:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kehottaa energiayhtiö Vattenfallia täyskäännökseen äärimmäisen uhanalaisen järvilohen suojelussa.

Vattenfall lisäsi 21.11. patoturvallisuuden takia Koitereesta Ala-Koitajokeen juoksutetun veden määrää moninkertaiseksi normaalista. Pamilon voimalaitoksen ohi juoksutetun veden määrää lisättiin kuitenkin tarpeettoman nopeasti. Seurauksena oli järvilohen kutupesien tuhoutuminen ainakin kutujoen ylemmissä koskissa.

Kalatutkijat olivat tehneet 20.11. ilahduttavan havainnon löytäessään Ala-Koitajoesta äärimmäisen uhanalaisen järvilohen luonnonvaraista kutua. Löydöstä uutisoi samana päivänä muun muassa YLE.

"Yhtiön tulee tehdä täyskäännös järvilohipolitiikassaan. Myös poikkeusjuoksutukset on tehtävä huomioiden järvilohi. Tilanne edellyttää tiiviistä yhteistyötä voimayhtiön ja vaelluskalojen suojeluun erikoistuneiden asiantuntijoiden välillä", sanoo Suomen luonnonsuojeluliiton EKOenergia-vastaava Riku Eskelinen.

Luonnonsuojeluliitosta on oltu onnettomuuden jälkeen yhteydessä Vattenfalliin. Liitto suosittelee, että yhtiö kompensoi aiheuttamaansa vahinkoa esimerkiksi rahoittamalla järvilohen poikastuotannon elvyttämistä Pielisjoessa, Ala-Koitajoessa ja Lieksanjoessa. Vattenfall on luvannut arvioida järvilohen suojelua uudella tavalla.

Saimaan järvilohi on yksi Saimaan luonnon aarteista. Se on luokiteltu äärimmäisen uhanalaiseksi kuten saimaannorppakin.

Riku Eskelinen, Suomen luonnonsuojeluliitto, EKOenergia-vastaava, p. 0505727782, riku.eskelinen@sll.fi, www.ekoenergia.fi

EKOenergia-merkki on Suomen luonnonsuojeluliiton ja 27 muun eurooppalaisen ympäristöjärjestön ympäristömerkki sellaiselle sähkösopimukselle, jonka valitseminen johtaa kestävään uusiutuvan energian tuotantoon. Vesisähkön ostaminen EKOenergia-merkittynä sitouttaa vesivoimalaitoksia vaelluskalojen ja virtavesiluonnon huomioimiseen. Pamilon vesivoimalaitos ei lukeudu EKOenergian tuottajiin.

Lisätietoa EKOenergiana ostetun vesisähkön vaikutuksista:
www.ekoenergy.org/fi/why-a-fisherman-buys-ekoenergy-labelled-hydropower/

Suomen luonnonsuojeluliitto on maan suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen, viestintäpäällikkö
Suomen luonnonsuojeluliitto