Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Valtakunnallista Geologian päivää vietetään 17.9.

Suomen luonnonsuojeluliitto

Valtakunnallista Geologian päivää vietetään 17.9.

Julkaistu: 12.09.2011 klo 13:10
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Geologian päivän tavoitteena on lisätä tietoisuutta geologisesta monimuotoisuudesta osana luonnon monimuotoisuutta. Päivä toteuttaa Pohjoismaisen ministerineuvoston jo vuonna 2000 linjaamaa tavoitetta edistää geodiversiteetin suojelua Pohjoismaissa.

Tavoitteena on nostaa esille luonnon monimuotoisuutta elottoman luonnon näkökulmasta. Luonnon monimuotoisuus mielletään usein pelkästään biologiseksi monimuotoisuudeksi. Geologisella monimuotoisuudella on kuitenkin tärkeä merkitys biologisen monimuotoisuuden perustana.

Geodiversiteetti eli kallioperä ja maaperä, geologiset prosessit ja pinnanmuotojen vaihtelu yhdessä ilmastotekijöiden kanssa luovat elävälle luonnolle sen reunaehdot. Biologinen ja geologinen monimuotoisuus muodostavat yhdessä luonnon vuorovaikutteisen kokonaisuuden, ekosysteemin.

Suomen luonnonsuojeluliitto järjestää Geologian päivän yhteistyössä Geologian tutkimuskeskuksen (GTK), Metsähallituksen luontopalveluiden, Suomen Kansallisen Geologian Komitean (SKGK), ympäristöministeriön ja Satakuntaliiton kanssa. Tapahtuma on jatkoa Geologian päiville, joita on järjestetty vuodesta 2003 alkaen SKGK:n ja GTK:n toimesta.

Valtakunnallisen Geologian päivän päätapahtuma järjestetään Porin Yyterissä lauantaina 17.9.2011. Seminaarissa suunnataan katse Selkämeren alueen geologiseen luontoon ja erityisesti Yyterin ainutlaatuisille hiekkarannoille. Geologia-aiheisia luontoretkiä järjestetään päivän aikana myös eri puolilla Suomea.

- Järjestöpäällikkö Tarja Ketola, Luonnonsuojeluliitto, 040 527 5212, tarja.ketoa@sll.fi

- Geologian päivän koordinaattori Hannele Ahponen, Luonnonsuojeluliitto, 050 5323 219, hannele.ahponen@sll.fi

Ilmoittautuminen Yyteriin seminaariin: www.sll.fi/geo