Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Vaarallisia vieraslajeja nyt kukassa

Suomen luonnonsuojeluliitto

Vaarallisia vieraslajeja nyt kukassa

Julkaistu: 24.07.2012 klo 14:26
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Suomen luonnonsuojeluliitto kannustaa kansalaisia ilmoittamaan luonnossa havaitsemansa jättiputket ja muut haitalliset vieraskasvilajit. Suomen vieraskasvilajeista ovat tällä hetkellä komeimmassa kukintovaiheessaan jättiputket, jättipalsami ja kurtturuusu. Ne ovat nyt kaikkien helpommin tunnistettavissa.

Vieraslajit ovat eläin-, kasvi- ja muita eliölajeja, jotka ovat levinneet uudelle alueelle ylittämällä ihmisen avulla lajille muuten mahdottoman leviämisesteen, kuten valtameren tai vuoriston. Pieni osa vieraslajeista onnistuu kotiutumaan uusille alueille niin hyvin, että ne aiheuttavat haittaa joko ihmiselle tai luonnon alkuperäiselle lajistolle.

Vieraslajit aiheuttavat vuosittain valtavia taloudellisia kustannuksia, Euroopassakin menetyksiksi on arvioitu yli 12 miljardia euroa vuodessa.

Aikaisemmin keväällä julkaistun Suomen kansallisen vieraslajistrategian mukaan jättiputkilajit ovat luokiteltu erityisen haitallisiksi lajeiksi, ja ne on määrä hävittää Suomesta kokonaan. Jättiputkikasvustot alentavat tontin arvoa ja lajien kasvinesteen sisältämät yhdisteet aiheuttavat kivuliaita palovamman kaltaisia iho-oireita reagoidessaan auringon UV-säteilyyn.

"Haitallisten lajien hävittäminen tai leviämisen hidastaminen on mahdollista, mutta siihen tarvitaan valppaiden suomalaisten panosta. Tehokkaat torjuntasuunnitelmat vaativat tietoa lajien sijainnista ja lukumäärästä. Sen vuoksi on tärkeää, että suomalaiset ilmoittavat luonnossa näkemänsä vieraslajihavainnot eteenpäin", kertoo biologi Markus Seppälä Suomen luonnonsuojeluliitosta.

Suomen luonnonsuojeluliitto osallistuu haitallisten vieraslajien torjuntaan muun muassa järjestämällä kartoitus- ja torjuntatalkoita. Liitto osallistuu myös maa- ja metsätalousministeriön rahoittamaan valtakunnalliseen HAVINA-hankkeeseen, jossa tutkitaan ja kehitetään vieraslajien torjuntaa.

Vieraskasvilajeista tehdyt havainnot voi ilmoittaa Luonnontieteellisen keskusmuson Hatikka-havaintotietokantaan: www.hatikka.fi

Vieraslajiasiantuntija Markus Seppälä, Suomen luonnonsuojeluliitto, markus.seppala@sll.fi, puhelin 044 3069546

Erityisasiantuntija Tapani Veistola, Suomen luonnonsuojeluliitto, tapani.veistola@sll.fi, puhelin 0400 615 530

Suomen luonnonsuojeluliiton ohjeet lajien tunnistamiseen, havaintojen ilmoittamiseen ja torjuntatalkoiden järjestämiseen: http://www.sll.fi/mita-sina-voit-tehda/vaikuta-lahiymparistoosi/tunnista-vieraslajit