Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Uusi mobiilisovellus tarjoaa tietoa ja reseptejä villivihanneksista

Suomen luonnonsuojeluliitto

Uusi mobiilisovellus tarjoaa tietoa ja reseptejä villivihanneksista

Julkaistu: 24.04.2015 klo 06:00
Julkaisija: Suomen luonnonsuojeluliitto

Villivihannesten kausi on parhaimmillaan jo eteläisessä Suomessa. Avuksi ja virikkeeksi niiden keruuseen ja ruuanlaittoon voi ladata Suomen Luonto -lehden uuden Villivihannekset-mobiilisovelluksen. Se kulkee kätevästi mukana luonnossa liikkuessa ja antaa ideoita kasvien käyttöön.

Sovelluksessa esitellään 20 kasvia nokkosesta päivänkakkaraan ja poimulehdestä piharatamoon. Jokaisesta kasvista on kolme herkullista reseptiä keittiömestari ja villivihanneskouluttaja Sami Tallbergilta, yhteensä siis 60 reseptiä.

- Tämä ensimmäinen suomalainen villivihannessovellus yhdistää upeasti tietoa ja käytännön ohjeita sekä tarjoaa herkullisia reseptejä kasvien käyttöön keittiössä, Annakaisa Vänttinen Suomen Luonnon tekijätiimistä toteaa.

Sovelluksessa olevien kuvien ja kuvailujen avulla villivihannekset on helppo tunnistaa. Sovelluksen voi ladata IOS-, Windows- ja Android-puhelimiin hintaan 2,99 €. Tuotot käytetään suomalaiseen luonnonsuojelutyöhön.

Villivihannesten keruu kuuluu jokamiehenoikeuksiin, mutta kerääjällä on myös velvollisuuksia: kasvi täytyy tunnistaa oikein, kasveja tulee kerätä sieltä täältä runsaista esiintymistä, eikä koskaan koko kasvustoa. Juurien, jäkälän, puun lehtien, kerkkien ja mahlan keruuseen täytyy olla maanomistajan lupa.

Maistiainen mobiilisovelluksen resepteistä

Voikukka-sinihomejuustosalaatti

3 kourallista voikukanlehtiä (kukkia voi olla joukossa)

4 rkl pähkinöitä (esimerkiksi saksanpähkinöitä)

200 g sinihomejuustoa huoneenlämpöisenä

1 dl salaatinkastiketta

Paahda pähkinöitä 180-asteisessa uunissa 10 minuuttia (maku voimistuu ja pyöristyy). Murskaa pähkinät käsin tai veitsellä. Sekoita puolet sinihomejuustosta ja salaatinkastike joko haarukalla tai pallovatkaimella tasaiseksi kastikkeeksi, ja murskaa loput juustosta karkeaksi palaksi. Sekoita kaikki ainekset.

- verkkotuottaja Annakaisa Vänttinen p. 0400 359 787, annakaisa.vanttinen@suomenluonto.fi

- toimittaja Johanna Mehtola, p. 050 308 2186, johanna.mehtola@suomenluonto.fi

- Lisää villivihanneksista 30.4. ilmestyvässä Suomen Luonnossa ja osoitteesta www.suomenluonto.fi/villivihannekset.

- Maksuttomat lehdistökuvat: www.suomenluonto.fi/villivihannekset

Suomen Luonto -lehteä kustantaa Suomen luonnonsuojeluliitto, maamme suurin ympäristönsuojelun kansalaisjärjestö.

Matti Nieminen
viestintäpäällikkö, Suomen luonnonsuojeluliitto