Etusivu » Tiedotteet » Ympäristö ja luonto » Unelmien ekokylät on ensimmäinen suomalaisia ekoyhteisöjä käsittelevä kirja

Basam Books

Unelmien ekokylät on ensimmäinen suomalaisia ekoyhteisöjä käsittelevä kirja

Julkaistu: 07.04.2015 klo 10:47
Julkaisija: Basam Books

Unelmien ekokylät - kurkistus suomalaisiin ekoyhteisöihin

Unelmien ekokylät on ensimmäinen suomalaisista ekoyhteisöistä kirjoitettu teos, joka on tarkoitettu kaikille yhteisöllisestä ja ekologisesta elämästä kiinnostuneille. Kirjassa annetaan vinkkejä myös oman arjen muuttamisesta ympäristöystävällisemmäksi ja yhteisöllisemmäksi.

Ekokyliä on Suomessakin monenlaisia. Teoksessa tutustutaan kahdeksan erilaisen ekoyhteisön arkeen ja asumiseen. Lisäksi kirjassa pohditaan ekoyhteisöasumisen haasteita ja hyötyjä ja jaetaan kokemuksia yhteisöllisestä ja ekologisesta asumisesta. Kirja kertoo kiinnostavasti myös erilaisten ihmisten elämänvalinnoista. Runsas kuvitus antaa kirjan teksteille ja tarinoille sielun.

Freelance-toimittaja Kirsi Haapamatti kirjoittaa mielellään maaseudusta ja ympäristöstä. Hän asuu pientilallaan Seinäjoella perheensä ja pienen eläinlaumansa kanssa. Suvi Elo on turkulainen freelance-valokuvaaja. Hän kuvaa moniin aikakaus- ja asiakaslehtiin. Hän harrastaa mökkikasvimaan ja kesäkanojen hoitoa.

Yhteisöllisyys keskiössä

Unelmien ekokylien keskeisin teema on yhteisöllisyys. Nykyiset asumismuodot eivät tue yhteisöllisyyttä, ja monet ihmiset kokevat olevansa yksin ja irrallaan muista ihmisistä, vaikka asuvatkin suurten ihmismassojen keskellä. Yhteisöllinen asuminen on nouseva trendi Suomessa, ja nuorten aikuisten yhteisasuminen on lisääntynyt 2000-luvulla huomattavasti. Eriytyneessä maailmassa monet kaipaavat takaisin toistensa luo ja yhteyttä ympäröivään yhteisöön.

Kirjan ekoyhteisöissä on keskeisenä myös elinkaariajattelu: Laitostuvassa yhteiskunnassa lapset laitetaan päiväkoteihin, kerhoihin ja kouluihin heti kun on mahdollista ja vanhukset unohdetaan sairaalamaisiin olosuhteisiin. Ekoyhteisöissä pyritään siihen, että kaikki ikäryhmät ovat läsnä ja kaikkia tuetaan tavalla tai toisella. Ekoyhteisöissä voi vanheta arvokkaasti, ilman laitoshoitoa, yhteisön tuella.

Ekologisuus on yhteisöllisessä elämässä itsestäänselvyys. Kirjan tekijöiden mukaan ekologisuus on yksinkertaisesti elämän säilyttämisen edellytys. Unelmien ekokylät -kirjan tarkoitus on näyttää, että ekoyhteisöelämä on mahdollista jokaiselle, joka  haluaa elää yhteydessä muihin ihmisiin ja tehdä elämällään jotain muutakin kuin vain rahaa.

Arvostelukappaleet jenni.vehkaluoto@basambooks.fi

www.basambooks.fi

21-vuotias Basam Books on unohdettuihin klassikoihin, vähän käännettyihin kielialueisiin ja hyvinvointiin keskittyvä kustantamo. Basam Booksin valikoima on laaja: kustannamme kirjoja maailmankirjallisuuden huipuista uuteen fantasiaan, joogasta mindfulnessiin, lastenkirjoista matkakirjallisuuteen ja filosofiasta runouteen.